نماد آخرین خبر

افزایش ۲ برابری قیمت تبلت و لپ‌تاپ

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی
افزایش ۲ برابری قیمت تبلت و لپ‌تاپ

تجارت نيوز/ نوسانات قيمت دلار و ممنوعيت ورود محصولات IT در ماه‌هاي ابتدايي سال گذشته، به افزايش حداقل دو برابري قيمت تبلت و لپ‌تاپ منجر شد. فعالان اين بازار مي‌گويند در سال ۱۴۰۰ سقف ثبت سفارش واردات بايد ۲۰۰ درصد افزايش يابد.

در سالي که به گفته محمدرضا فرجي، رئيس اتحاديه فناوران رايانه، دورکاري و آموزش آنلاين، تقاضاي تبلت و لپ‌تاپ را ۲۰۰درصد افزايش داد (دنياي اقتصاد)، بالا رفتن قيمت‌ها تهيه اين محصولات را براي برخي اقشار به چالشي جدي تبديل کرد. به اين موضوع البته بايد کمبود کالا در مقاطعي از سال ۱۳۹۹ را افزود.

آن‌گونه که فرجي مي‌گويد، محصولات IT در ماه‌هاي پاياني سال گذشته، نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود دو برابر بيشتر بود. البته اين مربوط به زماني است که قيمت‌ها تا حدودي به تعادل رسيده بودند و بازار محصولات IT، در برخي ماه‌ها قيمت‌هاي بالاتري را نيز تجربه کرد.

کمبود کالا بر اثر يک تصميم اشتباه
رئيس اتحاديه صنف فناوران رايانه‌اي، نخستين دليل اين روند صعودي را افزايش نرخ ارز مي‌داند که قيمت همه کالاهاي وارداتي را بالا برد.

به گفته او اتقاق ديگري که در بازار دستگاه‌هاي IT رخ داد اين بود که شيوع کرونا، به افزايش شديد تقاضا منجر شد؛ در نتيجه در مقطعي از سال، کالاهاي موجود در بازار، پاسخگوي حجم نياز مصرف‌کنندگان نبود.

فرجي توضيح مي‌دهد: در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت سال گذشته، سازمان صمت گرگان، ادعا کرد يک بنگاه توليدي در اين استان، محصولات مختلف IT را توليد مي‌کند. در نتيجه ورود کالاهاي اين حوزه به کشور ممنوع شد.

او مي‌افزايد: پيامد اين تصميم کمبود کالا و افزايش قيمت محصولات در ماه‌هاي‌ مرداد، شهريور و تا حدودي نيز مهر بود.

شرايط توليد در داخل
به گفته رئيس اتحاديه صنف فناوران رايانه‌اي، چنين تصميمي در شرايطي گرفته شد که بعضي کالاها، نه در ايران که در بسياري از کشورهاي پيشرفته هم توليد نمي‌شوند؛ براي مثال سي‌پويو (CPU) ساخت کشورهاي معدودي از جمله آمريکاست يا هارديسک و سرور را نيز در سطح دنيا تعدادي اندکي از شرکت‌ها توليد مي‌کنند.

فرجي مي‌گويد: در اين شرايط، اگر شرکتي در ايران ادعادي ساخت چنين محصولاتي را داشته باشد، قابل قبول نيست. البته در بعضي حوزه‌هاي IT از جمله کيس، صفحه کليد و موس، در کشور توليد داخلي وجود دارد. در صنعت تبلت، هم برخي برندها فعال هستند که قطعات اساسي محصولات خود را وارد مي‌کنند. البته شرکت‌هاي ايراني حتي اگر چنين محصولاتي را مونتاژ کنند، بايد به عنوان توليدکننده از آنها تقدير کرد.

او ادامه مي‌دهد: اما اين اتفاق که به بهانه توليد داخل، ورود همه محصولات حوزه IT به کشور ممنوع شود، اشتباه فاحشي بود که در ماه‌هاي ابتدايي سال گذشته رخ داد. اگر وزارت صنعت در دو ماه نخست سال، ثبت سفارش را ممنوع نمي‌کرد، بازار در تابستان و ابتداي پاييز با کمبود کالا مواجه نمي‌شد.

ضرورت افزايش ۲۰۰ درصدي ثبت سفارش
او طولاني بودن فرايند تخصيص ارز را از سوي بانک مرکزي، يکي ديگر از معضلات جدي واردکنندگان تبلت و لپ‌تاپ مي‌داند و مي‌افزايد: اين فرايند، بين چهار تا شش ماه طول مي‌کشد و چنين مشکلاتي در قيمت کالا تاثير مستقيم دارد.

به گفته فرجي، با وجودي که ممنوعيت ثبت سفارش در ارديبهشت رفع شد، اما همچنان کمبود در اين حوزه وجود دارد؛ در نتيجه اتحاديه صنف فناوران رايانه‌اي با توجه به نياز بازار، بارها درخواست افزايش ۲۰۰ درصدي سقف ثبت فروش را مطرح کرده است.

او ابراز اميدواري کرد که اين اتفاق در سال ۱۴۰۰ رخ دهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره