نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

پاسخ کاهشی بازار به خروج از بن‌بست برجامی

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
پاسخ کاهشی بازار به خروج از بن‌بست برجامی

دنياي اقتصاد/بازار ارز اولين روز جدي فعاليت در سال ۱۴۰۰ را کاهشي آغاز کرد؛ کاهشي که چندان هم محدود نبود و منجر به خروج اسکناس آمريکايي از کانال ۲۵ هزار توماني و ورود به کانال ۲۴ هزار توماني شد. روز شنبه، کمتر معامله‌گري تمايلي به خريد داشت و بيشتر معامله‌گران در موقعيت فروش قرار داشتند. نتيجه آنکه تا ساعت ۳ بعدازظهر ارزش اسکناس آمريکايي تا ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان پايين رفت. اين قيمت هزار و ۱۵۰ تومان کمتر از بهاي دلار در ۱۱ فروردين بود.


در واقع دلار طي يک روز تمام، افزايشي که در طول تعطيلات نوروزي به دست آورده بود را از دست داد.  به گفته بيشتر فعالان، معامله‌گران احساس کردند که مذاکرات هسته‌اي از بن‌بست خارج شده و به همين دليل، فروش‌هاي ارزي خود را افزايش دادند. به گزارش «ايرنا»، علي‌اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به اينکه بن‌بست برجام درحال شکسته شدن است، ‌گفت: اينکه موضوع گفت‌وگوها درباره برجام وارد مرحله فني شده و از کشمکش‌هاي اوليه گذشته، به معناي شکسته شدن بن‌بست‌هاي اوليه و موضوعي «نويدبخش» است.

تنها معامله‌گران بازار ارز به اتفاقات سياسي روي نزولي نشان ندادند و در بازار سکه نيز بيشتر معامله‌گران فروشنده بودند. سکه امامي در اولين روز هفته به راحتي کانال ۱۱ ميليون توماني را از دست داد و پس از آن، طي يک روند نزولي تا ساعت ۳ بعدازظهر به بهاي ۱۰ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان رسيد. اين سطح قيمت ۵۳۰ هزار تومان پايين‌تر از ۱۱ فروردين بود. در بازار جهاني طلا نيز در انتهاي هفته گذشته اتفاق خاصي نيفتاد که از روند صعودي سکه حمايت کند. با اين حال، معامله‌گران بازارهاي جهاني نسبت به صعود طلا در هفته جاري خوش‌بين هستند و اين عامل ممکن است تا حدي به کمک سکه‌بازان بيايد.

علامت‌هاي نزولي به دلار
در اولين روز هفته چند علامت نزولي مهم به بازار ارز مخابره شد.  اولين علامت، کاهش تقاضا در بخش حواله‌اي بود. به گفته فعالان، روز شنبه تمايل زيادي براي تهيه حواله درهم در بازار وجود نداشت و همين عامل موجب شد که ارز کشور همسايه به راحتي خط ۷ هزار توماني را از دست بدهد. اين خط قيمتي اهميت زيادي در بازار ارز داشت و شکست آن، توقعات نزولي را در بازار ارز بالا برد. گفته مي‌شد که درهم حوالي بعدازظهر ديروز در محدوده ۶ هزار و ۸۵۰ تومان مورد معامله قرار مي‌گرفت. حتي عده‌اي از نزول درهم به زير محدوده ۶ هزار و ۸۰۰ توماني خبر دادند.

به باور برخي تحليلگران فني، تا زماني که درهم زير مرز ۷ هزار توماني قرار دارد، انتظارات افزايشي در بازار فعال نخواهد نشد. براي اينکه انتظارات کاهشي در بازار فعال باقي بمانند و دلار به زير کانال ۲۴ هزار توماني برود، نياز است که محدوده ۶ هزار و ۵۰۰ توماني حواله درهم نيز از دست برود. نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلي با يکديگر رابطه مستقيمي دارند و به طور سنتي افت يکي به کاهش ديگري منجر مي‌شود.

جدا از نرخ حواله درهم، گفته مي‌شد که ديروز تقاضا براي خريد دلار در شهرهاي مرزي نيز پايين‌تر آمده بود. قيمت دلار هم در هرات افغانستان و هم در سليمانيه عراق سير نزولي گرفته و اين مساله نيز در انتظارات معامله‌گران بازار داخلي اثر داشت. به گفته فعالان، در صورتي که قيمت دلار در هرات افغانستان به زير محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ توماني برود، مي‌توان انتظار افت بيشتر در بازار ارز داخلي را داشت.

علامت سوم نزولي که ديروز به قيمت دلار داده شد، از دست رفتن حمايت فني کانال ۲۵ هزار توماني بود. به گفته فعالان، براي تحليلگران فني مرز ۲۵ هزار توماني اهميت زيادي داشت و از دست دادن آن موج جديدي از انتظارات نزولي را روانه بازار کرد. به باور برخي بازيگران باتجربه بازار در صورتي که دلار در روزهاي بعد به بالاي مرز ۲۵ هزار توماني بازنگردد، قيمت اين ارز ظرفيت کاهش بيشتري را خواهد داشت. اسکناس آمريکايي براي اينکه با سرعت بيشتري در مسير نزولي قرار بگيرد، نياز دارد که دو حمايت ۲۴ هزار و ۵۰۰ و ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست بدهد. برخي فعالان باور دارند در صورتي که در روزهاي آتي خبرهاي مثبتي از مذاکرات منتشر شود، دلار اين سطوح حمايتي را نيز از دست خواهد داد. در غير‌اين صورت برگشت به سطح ۲۵ هزار توماني نيز بعيد نخواهد بود.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره