نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

هشدار اتاق اصناف؛ وضعیت قرمز شود روزانه سه میلیون نفر بیکار می‌شوند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
هشدار اتاق اصناف؛ وضعیت قرمز شود روزانه سه میلیون نفر بیکار می‌شوند

ايسنا/ دبير کل اتاق اصناف ايران با اشاره به اينکه در شرايط قرمز کرونايي فقط مشاغل گروه يک مجاز به فعاليت هستند، اظهار کرد: بنابراين بيش از يک ميليون واحد صنفي در وضعيت قرمز کرونايي تعطيل مي‌شوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف مي‌توان گفت در شرايط قرمز کرونايي سه ميليون نفر به تعداد روزهايي که قرمز هستند در کشور بيکار خواهند شد.

محمدباقر مجتبايي اظهار کرد: بر اساس اطلاعات سامانه ماسک تا ظهر روز گذشته شهرها روند افزايشي به سمت نارنجي و قرمز شدن دارد به طوري که ۴۷ شهرستان قرمز، ۱۲۶ شهرستان نارنجي، ۲۴۷ شهرستان زرد و فقط ۲۸ شهرستان آبي هستند. بنابراين شرايط سخت کرونايي در پيش است و لازم است مردم و صنوف به رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي پايبند باشد.

وي با بيان اينکه سامانه ماسک نسبت به افزايش روند بستري در سراسر کشور ابراز نگراني و پيش بيني کرده به زودي شهرهاي بيشتري از جمله تهران، کرج و اصفهان قرمز شود، تصريح کرد: در صورت تداوم اين وضعيت، نه تنها محدوديت تردد،   بلکه تعطيلي مشاغل هم اجرا خواهد شد.

دبيرکل اتاق اصناف ايران با اشاره به اينکه در شرايط قرمز کرونايي فقط مشاغل گروه يک موجب فعاليت هستند، اظهار کرد: مشاغل گروه يک شامل سوپرمارکت‌ها، ميوه فروشي‌ها، سبزي فروشي‌ها، ميادين ميوه و تره‌بار، مراکز عرضه محصولات لبني و پروتئيني، نانوايي و مراکز درماني، دامپزشکي و تعميرگاه‌هاي انواع خودرو، لوازم خانگي، الکتريکي و کامپيوتر و ساير خدمات فني و فروش قطعات مربوطه است. بنابراين بيش از يک ميليون واحد صنفي در وضعيت قرمز کرونايي تعطيل مي‌شوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف مي‌توان گفت در شرايط قرمز کرونايي سه ميليون نفر به تعداد روزهايي که قرمز هستند در کشور بيکار خواهند شد.

وي افزود: وجود محدوديت در منابع دولت و تحريم‌ ها باعث مي‌شود خسارات وارد شده به اقتصاد و مردم اساسي باشد.

۴۲ درصد جمعيت خانواده صنفي محسوب مي‌شوند
به گفته دبير اتاق اصناف ايران در حال حاضر سه ميليون واحد صنفي در کشور فعال هستند که با شش ميليون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل در آن‌ها، مجموعا ۹ ميليون نفر در کل اصناف اعم از کارفرمايان و شاغلان در اصناف فعاليت دارند که با بعد ۳.۸ نفر خانوار مي‌توان گفت ۳۵ ميليون نفر معادل ۴۲ درصد جمعيت خانواده صنفي هستند. بنابراين تعطيلي‌ها در ابعاد مختلف به کشور خسارت وارد مي‌کند. از طرف ديگر حدود ۶۰۰ هزار واحد صنفي، توليدي هستند که از کارگران فصلي استفاده مي‌کنند و وقتي شبکه توزيع در فروش ناتوان شود، توليد هم کاهش پيدا مي‌کند و مجبور به تعديل نيروي انساني خواهند شد.

اين مقام مسئول در پايان از مردم و واحدهاي صنفي خواست پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت کنند تا هم جانشان حفظ شود و هم از نظر مالي از خسارت‌هاي مادي حفظ شوند.

در گروه مشاغل دوم شامل بوستان‌ها و مراکز تفريحي؛ پاساژهاي سرباز و سربسته، بازارهاي سرپوشيده، مراکز خريد و فروش بزرگ و بازارهاي موقت (بازارهاي روز و محلي)؛ فروش انواع خودرو، موتور و دوچرخه؛ مراکز شماره گذاري اتومبيل؛ آرايشگاه‌هاي مردانه و زنانه؛ مراکز فروش لوازم آرايشي و بهداشتي؛ مراکز فروش فرش و موکت، کف پوش ها، لوازم خانگي، تشک، پتو و رو انداز، حوله و ملحفه، پارچه پرده، مبلمان و ملزومات مرتبط (اداري- منزل) لوستر و چراغ، کابينت، در و پنجره، تهويه، صنايع دستي، تزئينات داخلي ساختمان؛ مراکز فروش کادويي، اسباب بازي و سرگرمي لوازم التحرير، ظروف (چيني، کريستال، پلاستيک، بلورجات، ملامين) لوازم التحرير، کتاب و مجله، محصولات فرهنگي و کمک آموزشي تجهيزات مهندسي و نقشه برداري؛ مراکز فروش انواع پوشاک، کيف و کفش، چرم و مصنوعات چرمي، خرازي و خياطي؛ آتليه و عکاسي و خدمات فيلمبرداري؛ آژانس مشاور املاک؛ مراکز تهيه، توزيع و طبخ مواد غذايي، خوراکي کافي شاپ، با پذيرش مشتري (شامل تمام گروه هاي مواد غذايي سرد، گرم، آشاميدني، بستني، آبميوه، خشکبار، شيريني)؛ ظروف يکبار مصرفي؛ فروشندگان پرنده و ماهي هاي تزئيني؛ وسايل ابزار و ملزومات شکار و صيادي؛ فروشگاه‌هاي ملزومات و تجهيزات بدنسازي و ورزشي؛ فروشندگان طلا، جواهر، نقره، سنگ‌هاي قيمتي، بدليجات و ساعت؛ رنگ ساختماتي، صنعتي و خودرو؛ ظروف، صندلي، ميز و ساير ملزومات کرايه‌اي؛ ابزار و يراق، قفل و لولا و وسايل توزين؛ فروش کالاهاي دست دوم و سمساري؛ آموزشگاه هاي رانندگي در شرايط قرمز امکان فعاليت نداشته و در بخش مواد غذايي صرفاً مي‌توانند به عرضه بيرون‌بر اقدام کنند.

گروه‌هاي شغلي سوم مانند تالارهاي پذيرايي، استخرهاي سرپوشيده، باشگاه‌هاي ورزشي، قهوه‌خانه‌ها، آموزشگاه‌هاي موسيقي و زبان، موزه، سينما، تئاتر و مهدکودک‌ها هستند که در شرايط نارنجي بايد تعطيل باشند. گروه چهارم شغلي نيز شامل گيم‌نت، مراکز تفريحي آبي، باغ‌وحش و شهربازي در شرايط قرمز و نارنجي و زرد بايد تعطيل باشند.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره