نماد آخرین خبر

خلیج گرگان در بودجه ۱۴۰۰ دارای ردیف اعتباری شد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
خلیج گرگان در بودجه ۱۴۰۰ دارای ردیف اعتباری شد

تسنيم/ پيگيري‌ها از نمايندگان و مسئولان گلستاني درباره اختصاص اعتبار ويژه براي نجات خليج گرگان بالاخره جواب داد و آنطور که نماينده غرب گلستان در مجلس شوراي اسلامي گفته در لايحه بودجه امسال رديف اعتباري براي آن مصوب شده است.

خليج گرگان بزرگترين و تنها خليج ايراني درياي خزر است که بر اثر پيشروي و گسترش شرقي رشته ساحلي شبه جزيره ميانکاله در جنوب شرقي درياي خزر تشکيل شده ‌است.

خليج گرگان در سال 1354 به همراه تالاب ميانکاله و لپوي زاغمرز (در استان‌هاي گلستان و مازندران) به عنوان نخستين مجموعه تالاب بين‌المللي جهان در فهرست تالاب‌هاي کنوانسيون رامسر به ثبت رسيد تا ثابت شود نه فقط اين خليج، بلکه نواحي اطراف آن شامل شبه جزيره ميانکاله (پناهگاه حيات‌وحش) و تالاب بين‌المللي گميشان يک مجموعه ارزشمند زيست‌محيطي است.

وسعت خليج گرگان 400 کيلومتر مربع است و در سال‌هاي اخير به علت تغييرات اقليمي، کاهش ورودي آب به درياي خزر و پسروي آب آن، بيش از يک چهارم از مساحت آن خشک شد.

رئيس جمهور در سال 93 و در نخستين سفر استاني خود به گلستان قول نجات و احياي خليج گرگان را داد. پس از آن کارگروه‌هاي مختلفي تشکيل شد تا شايد بتواند روند خشکي خليج را کُند و يا متوقف کند اما اين اتفاق تاکنون رخ نداده است.

تا اينکه سال گذشته در جلسه ستاد ملي تالاب‌ها به رياست معاون اول رئيس جمهور پس از ارائه راهکارهاي مختلف براي آبرساني به خليج گرگان، اعتبار 900 ميليارد توماني براي آن مصوب شد اما در زمان ارائه لايحه بودجه 1400 به مجلس، بنا به گفته نمايندگان استان حتي يک ريال هم اعتبار براي نجات اين خليج در نظر گرفته نشده بود.

هرچند پيگيري‌هاي خبرگزاري‌ تسنيم با توجه به اهميت نجات خليج گرگان و نقش اين اکوسيستم در حفظ محيط زيست، اثرات اقتصادي و گردشگري و غيره آن از چند سال قبل شروع شده اما در زمان بررسي لايحه بودجه پيگيري‌هاي خود را از مسئولان از جمله استاندار و نمايندگان ادامه داد و با اين پيگيري‌ها و تلاش مسئولان بالاخره خليج گرگان رديف اعتباري مستقلي در بودجه 1400 پيدا کرد.

عبدالجلال ايري، نماينده مردم غرب گلستان در مجلس شوراي اسلامي درباره نجات خليج گرگان گفت: سال گذشته ستاد احياي تالاب ميانکاله و خليج گرگان به رياست معاون اول رئيس جمهور تشکيل و 900 ميليارد تومان اعتبار براي علاج بخشي خليج گرگان مصوب شد.

وي افزود: تمامي تصميمات و مصوبات در ستاد احياي تالاب ميانکاله و خليج گرگان تصويب مي‌شود و مهم‌ترين موضوع براي علاج بخشي خليج گرگان لايروبي است.

وي ادامه داد: کانال‌هاي منتهي به خليج گرگان از جمله خزيني و چاپقلي براساس اولويت لايروبي مي‌شوند و 900 ميليارد تومان در يک برنامه زماني هفت ساله تزريق خواهد شد.

ايري با اشاره به پيگيري‌هاي مستمر براي اختصاص بودجه مستقل براي نجات خليج گرگان خاطرنشان کرد: در لايحه بودجه امسال علاج بخشي خليج گرگان در جدول 20 و تبصره 12 آمده و اعتبار خوبي از اين محل براي آن در نظر گرفته شده است.

وي يادآور شد: علاج بخشي خليج گرگان موجب نجات بندرگز و بندرترکمن از ريزگردها و جلوگيري از تلفات پرندگان خواهد شد.

هرچند نماينده غرب گلستان از بيان مبلغ اين اعتبار مصوب خودداري کرده است اما بايد ديد فاصله تصويب تا اختصاص اعتبار براي يکي از مهم‌ترين اولويت‌هاي نه فقط گلستان بلکه استان‌هاي شمالي چقدر خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره