نماد آخرین خبر

افزایش قیمت فروش نفت عربستان به مشتریان آسیایی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
افزایش قیمت فروش نفت عربستان به مشتریان آسیایی

ايسنا/عربستان سعودي قيمت فروش نفت به مشتريان بزرگ آسيايي خود در ماه مه را به نشانه اعتماد به احياي اقتصادي اين منطقه افزايش داد.

اين تصميم پس از نشست اخير وزيران اوپک پلاس و موافقت آنها با افزايش تدريجي توليد نفت به ميزان بيش از دو ميليون بشکه در روز در فاصله ماه مه تا ژوييه صورت گرفت.

شرکت دولتي آرامکوي سعودي قيمت گريدهاي نفتي خود به مقصد آسيا را در ماه مه بين ۲۰ تا ۵۰ سنت در هر بشکه افزايش خواهد داد. قيمت گريد نفت سبک عرب لايت به ميزان ۴۰ سنت در مقايسه با آوريل افزايش پيدا کرده و يک دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه بالاتر از قيمت پايه منطقه اي تعيين شد. بازرگانان و پالايشگاهها در نظرسنجي بلومبرگ پيش بيني کرده بودند قيمت عرب لايت ۳۰ سنت افزايش داشته باشد.

عمده قيمتها براي مشتريان شمال غربي اروپا تغيير پيدا نخواهد کرد با اين حال قيمت عرب لايت براي اين منطقه ۲۰ سنت کاهش پيدا کرده و دو دلار و ۴۰ سنتپايين قيمت پايه منطقه اي تعيين شد. قيمت اکثر گريدهاي نفتي به مقصد آمريکا هم ۱۰ سنت کاهش پيدا کرد.

قيمت فروش آرامکو به آسيا چندين ماه است بالاتر از قيمت فروش به اروپا و آمريکاست زيرا تقاضاي انرژي در اين دو منطقه احياي بسيار آهسته تري از بحران پاندمي ويروس کرونا دارد.

اوپک و متحدانش شامل روسيه پنج شنبه گذشته با افزايش توليد به ميزان ۳۵۰ هزار بشکه در روز در ماه مه و به همين ميزان در ژوئن و افزايش ۴۵۰ هزار بشکه در روز در ژوييه موافقت کردند. بعلاوه عربستان سعودي کاهش توليد يکجانبه يک ميليون بشکه در روز را در همين مدت به صورت تدريجي خاتمه خواهد داد و ۲۵۰ هزار بشکه در روز در ماه مه و به ميزان مشابه در ژوئن و ۴۵۰ هزار بشکه در روز در ژوييه به توليدش اضافه مي کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شاهزاده عبدالعزيز بن سلمان، وزير انرژي عربستان سعودي در ديدار روز پنج شنبه به همتايانش گفت اوپک پلاس بايد تا زماني که روند احياي اقتصاد جهاني کامل نشده است، محتاط بماند. اين گروه کاهش کم سابقه توليد را در ماه مه سال گذشته با هدف تقويت قيمتها آغاز کرد و همچنان عرضه چندين ميليون بشکه در روز نفت به بازار را فريز کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره