برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آغاز ثبت املاک مسکونی در سامانه اسکان؛ ماراتن مالیاتی کلید خورد

منبع
مهر
بروزرسانی
آغاز ثبت املاک مسکونی در سامانه اسکان؛ ماراتن مالیاتی کلید خورد

مهر/ از صبح امروز کليه خانوارهاي مالک و مستأجر مي بايست نسبت به درج مشخصات سکونت(ملک) خود در سامانه جامع املاک و اسکان ظرف ۲ ماه اقدام کنند.


از صبح امروز پنج شنبه ۱۹ فروردين سامانه جامع املاک و اسکان کشور به نشاني http://amlak.mrud.ir پذيراي کليه سرپرستان خانوارهاي شهري و روستايي براي درج مالکيت و اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکيت خود (با مالکيت‌هاي رسمي، وکالتي، تعاوني شهري و روستايي) ظرف مدت ۲ ماه هستند.
سرپرستان خانوار مي‌توانند بر اساس آخرين رقم کد ملي خود (سرپرست خانوار) مطابق با جدول زمان بندي که در سامانه ملي املاک و اسکان کشور ذکر شده، به اين سامانه مراجعه کنند.

جدول زمان بندي مراجعه به سامانه ملي املاک و اسکان کشور جهت درج اطلاعات سکونتي و ملکي

با اين حال همه سرپرستان خانواري که موفق به ثبت‌نام در تاريخ اعلام شده، نشوند، مي‌توانند از تاريخ ۱۰ ارديبهشت تا ۱۹ خرداد نسبت به ثبت اطلاعات سکونتي خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.

معاون وزير راه: ثبت املاک خانوارها در سامانه اسکان ظرف ۲ ماه انجام مي‌شود
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي نيز بارها در گفت وگوهاي متعددي اعلام کرده: از ۱۹ فروردين ماه همه مردم بايد اطلاعات املاک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند و اين اقدام تا دو ماه ادامه خواهد داشت.
به گفته معاون وزير راه و شهرسازي، اطلاعات ثبت اطلاعات املاک اشخاص حقيقي و حقوقي در سامانه املاک و اسکان، در راستاي ماده ۵۴ مکرر قانون ماليات‌هاي مستقيم است که در دي ماه سال گذشته اين قانون به تصويب مجلس و تأييد شوراي نگهبان، رسيده و مراحل ابلاغ آن به دستگاه‌هاي ذي ربط از جمله وزارت راه و شهرسازي و سازمان امور مالياتي طي شده است.

اهداف کلان از ثبت اطلاعات ملکي خانوارها
به گزارش خبرنگار مهر، هدف از اجراي اين طرح، شناسايي واحدهاي خالي از سکنه از طريق سامانه املاک و اسکان در مرحله اول در جهت اجراي قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي و هدف دوم هم شناسايي محل سکونت خانوارهاي شهري و روستايي و به نوعي اتصال کد ملي سرپرست خانوار و اعضاي خانواده به کد پستي محل سکونت است.
اگرچه در سرشماري‌هاي متعدد نفوس و مسکن در سالهاي گذشته، علي رغم مراجعه واحد به واحد خانه‌ها، مي‌بايست چنين نتايجي حاصل مي‌شد، اما هيچ گاه آمار به دست آمده نتوانست براي اجراي برنامه‌هاي دولت اعم از تنظيم بازار مسکن و نيز برنامه ريزي براي شناسايي خانواده‌هاي فاقد مسکن يا افراد داراي بيش از يک ملک و اخذ ماليات از مالکاني که واحدهاي مسکوني خود را خالي نگه مي‌دارند، مثمر ثمر بوده و دولت به يک بانک اطلاعاتي دقيق در خصوص املاک موجود در کشور دست يابد.

هر خانوار تا چند واحد مسکونيِ معاف از ماليات مي‌تواند داشته باشد؟
بر اساس اصلاحيه ماده ۵۴ مکرر قانون ماليات‌هاي مستقيم (قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي) در سال گذشته در مجلس يازدهم، هر خانوار يک محل به عنوان محل اصلي سکونت و يک واحد مسکوني ديگر هم در شهر ديگري به عنوان اقامتگاه فرعي مي‌تواند داشته باشد.
همچنين اگر افراد و يا خانوارها بيش از واحدهاي مذکور داشته باشند که بيش از ۱۲۰ روز خالي از سکنه باشد، مشمول قانون اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي مي‌شود.
بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون ماليات‌هاي مستقيم، ملاک اعمال ماليات بر واحدهاي مشمول دريافت اين پايه مالياتي، ماليات بر اجاره بهاي سالانه اي است که با استفاده از دفترچه تقويم املاکي که سالانه از سوي سازمان امور مالياتي تهيه و به دستگاه‌هاي ذي ربط ابلاغ مي‌شود، تعيين خواهد شد.


فرق ماليات بر اجاره بها با ماليات بر خانه‌هاي خالي
با اين حال بر اساس تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون ماليات‌هاي مستقيم در تهران و شهرهاي بزرگ واحدهاي مسکوني زير ۱۵۰ متر و در شهرهاي کوچک املاک زير ۲۰۰ متر از پرداخت ماليات بر اجاره بها معاف هستند.
در اصلاحيه سال گذشته مجلس به اين قانون، معافيت مذکور لغو نشده ولي به همه واحدهاي مسکوني خالي از سکنه با هر متراژي، ماليات تعلق مي‌گيرد؛ اما اگر ب بازار اجاره يا خريد و فروش واگذار شود، صرفاً مشمول ماليات بر درآمد اشخاص از محل اجاره بها (مذکور در ماده ۵۳ قانون ماليات‌هاي مستقيم) خواهد شد که با ضرايب بسيار پايين‌تري نسبت به ماليات بر خانه‌هاي خالي اعمال مي‌شود و سال هاست که اين قانون در حال اجرا شدن است.

ضرايب سنگين مالياتي خانه‌هاي خالي
در ماده ۵۴ مکرر قانون ماليات‌هاي مستقيم آمده است: واحدهاي مسکوني واقع در شهرهاي با جمعيت بيش از يکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملي املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر اين قانون) به‌عنوان «واحد خالي» شناسايي مي‌شوند (يعني بيش از ۱۲۰ روز خالي بمانند) به ازاي هر ماه، مشمول ماليات معادل ماليات بر اجاره به شرح زير خواهند شد:
سال اول: ۶ برابر ماليات متعلقه
سال دوم: ۱۲ برابر ماليات متعلقه

سال سوم به بعد: ۱۸ برابر ماليات متعلقه

رئيس سازمان مالياتي: مرداد امسال، زمان صدور اولين برگه‌هاي مالياتي خانه‌هاي خالي
اميد علي پارسا معاون وزير اقتصاد و رئيس کل سازمان امور مالياتي سوم فروردين امسال در يک برنامه زنده تلويزيوني درباره آغاز فرآيند ماليات سِتاني اظهار داشت: هدف اصلي قانونگذار از اصلاح قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي، اخذ جريمه سنگين از دارندگان خانه‌هاي خالي است تا هيچ شهروندي خانه خود را خالي نگذارد.
وي افزود: با سامانه املاک و اسکان که وزارت راه و شهرسازي راه اندازي کرده، خانه‌هاي خالي شناسايي مي‌شوند و در اختيار سازمان امور مالياتي قرار مي‌دهند اما خانه بايد ۴ ماه خالي مانده باشد که به آن عنوان خالي اطلاق شده و مشمول پرداخت ماليات بر خالي نگه داشتن مسکن شود.
رئيس سازمان امور مالياتي درباره زمان صدور اولين برگه‌هاي مالياتي براي خانه‌هاي خالي از سکنه گفت: اين زمان، تقريباً مرداد ماه امسال خواهد بود.

رقم ماليات بر خانه‌هاي خالي بسيار سنگين است / ‬ مردم خانه‌هايشان را خالي نگذارند
پارسا تصريح کرد: جريمه مالياتي خانه‌هاي خالي به قدري سنگين است که من توصيه مي‌کنم مردم به هيچ وجه صبر و معطل نکنند تا گرفتار شوند.
به گفته معاون وزير اقتصاد، چيزي حدود ۵۰ درصد اجاره ماهانه يک واحد مسکوني، ميزان جريمه مالياتي است که از مالک آن اخذ مي‌شود. به عبارت ديگر هم درآمد اجاره آن واحد از دست مالک خارج شده و هم ۵۰ درصد آن چيزي که مي‌توانسته دريافت کند را بايد به عنوان ماليات پرداخت کند.
رئيس کل سازمان امور مالياتي گفت: اميدواريم امسال هيچ درآمد مالياتي از محل خالي ماندن واحدهاي مسکوني اتفاق نيفتد.
وي افزود: اگر وزارت راه و شهرسازي نتواند طي مدت مذکور، ليست کاملي از خانه‌هاي خالي تهيه کند، تخلف کرده و بايد دستگاه‌هاي نظارتي و مجلس آن را دنبال کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar