نماد آخرین خبر

تغییر مسیر بازار خودرو در پی اظهارات رئیس شورای رقابت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تغییر مسیر بازار خودرو در پی اظهارات رئیس شورای رقابت

ايسنا/ رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ضمن تاکيد براينکه تغيير مسير قيمت خودرو در روزهاي پاياني هفته‌ (از روز سه‌شنبه) تحت تاثير تصميم شوراي رقابت براي افزايش قيمت خودرو براي سه ماهه ابتدايي سال جاري و اعمال نرخ تورم بخشي، اتفاق افتاده است، اين افزايش قيمت را مقطعي و گذرا و ناشي ازجو رواني اين خبر دانست.

در حالي که بازار خودرو سال جاري را با نوسان افزايشي کاذب توسط صاحبان خودرو در سايت‌ها با فروش آغاز شد و برخي را به اين تصور رساند که بالاخره بازار خودرو پس از حدود پنج ماه سير نزولي؛ تاب نياورده و مجدد سير صعودي را آغاز کرده است. اين در حالي است که در همان روزها که شنيده مي‌شد طي ۱۰ روز نخست سال جديد، قيمت خودروهاي داخلي روند افزايشي قابل توجهي داشته است، رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران بر تعطيلي بازار خودرو و عدم انجام معاملات رسمي در تعطيلات نوروز تاکيد کرد و بالا و پايين شدن قيمت را از جانب صاحبان خودرو دانسته که در سايت‌هاي فروش تعيين مي‌شود.

آغاز رسمي فعاليت بازار خودرو از ابتداي هفته جاري بوده است و طي چند روز اول هم آرام با نوسانات محدود پيش رفت؛ بدين ترتيب که روز دوشنبه تغييري چنداني با قيمت‌هاي پيش از سال نداشت.

اما پس از اظهارنظر رضا  شيوا - رئيس شوراي رقابت- مبني بر اينکه اين سازمان منتظر تورم بخشي از سوي بانک مرکزي است تا در جهت افزايش قيمت خودرو براي سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ تصميم‌گيري و با اعمال تورم بخشي، قيمت خودرو درب کارخانه را (پس از آنکه آخرين افزايش قيمت مربوط به سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹ بوده و در سه ماه آخر سال به دليل پايين بودن نرخ تورم، شورا موافقت با افزايش قيمت نکرده بود) اصلاح و در حقيقت افزايش دهند.

براين اساس زمانيکه از رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران خواستيم تا وضعيت بازار خودرو را در اولين هفته رسمي فعاليت اين بازار تشريح کند، وي بازار را تا پيش از اعلام خبر تصميم شوراي رقابت براي افزايش قيمت خودرو در فصل بهار، آرام و تغيير مسير قيمتي اين بازار را در پي صحبت‌هاي رئيس شوراي رقابت عنوان کرد.

سعيد موتمني در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد:  روز يکشنبه بازار با کاهش قيمت‌ها نسبت به پيش از سال جديد آغاز به کار کرد اما از روز سه‌شنبه به بعد با افزايش دو تا چهار ميليون تومان همراه بوده است. اين تغيير مسير قيمت خودرو در اثر جو رواني ناشي از صحبت‌هاي افزايش قيمت مصوب کارخانه‌اي بوده است. البته که بايد بدانيم اين تاثير، کوتاه‌مدت خواهد بود.

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان  خودرو تهران ادامه داد: باتوجه به اينکه اثر رواني داشت، دارندگان خودرو به اميد افزايش قيمت که بتوانند خودرو خود را با قيمت بالاتر بفروشند، علاوه براينکه قيمت‌ها را بالا بردند، در حالي که پيش‌تر (در زمان نزول قيمت‌ها) به دنبال خرديدار بودند، اکنون تا حدودي عقب‌نشيني کرده‌اند. از روز شنبه تا دوشنبه، قيمت‌ تمامي محصولات حدود دو الي شش ميليون تومان نسبت به آخرين قيمت‌ها در سال ۱۳۹۹ کاهش پيدا کرد؛ اما از روز سه‌شنبه ديديم که قيمت‌ها مجدد پس از چندين ماه، روند افزايشي يافت.

وي افزود: بطور مثال پژو ۲۰۶ تيپ ۲ که تا ۱۹۹ ميليون تومان پايين آمده بود، مجدد تا ۲۰۵ ميليون تومان هم پيش رفت يا سمند که در اوج ۲۰۰ ميليون تومان بود تا ۱۹۰ ميليون تومان کاهش يافته بود اما مجدد به ۱۹۴  ميليون تومان رسيد.  در محصولات سايپا نيز پرايد ۱۳۱ که به ۱۰۶ ميليون تومان رسيده بود مجدد در محدوده ۱۰۹ ميليون تومان قرار گرفت.

موتمني تصريح کرد: البته که لازم به ذکر است، هفته اول از سال سپري شده و هنوز عرضه چنداني به بازار صورت نگرفته است و از سوي ديگر  افرادي که خودرو در اختيار دارند، پس از اخبار افزايش قيمت کارخانه‌اي محصولات، تحت اثر رواني کوتاه‌مدت وارده به بازار، از عرضه امتناع کردند. در هر صورت بازار آرام است و تقاضاي کاذب که همه خريدار باشند و فروشنده کم باشد، نيست؛ چراکه ديگر تقاضاي کاذب از آبان ماه سال گذشته فروکش کرده و اصولا تقاضاي کاذب به دنبال نوسانات قابل توجه نرخ ارز شکل مي‌گيرد.

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تاکيد کرد: بنابراين تا زماني که ديگر نوسان شديد ارز نداشته باشيم، با عرضه مناسب خودروسازان به بازار، قيمت‌ها در بازار کنترل شده خواهد بود و بازار آرام پيش خواهد رفت. اکنون جو رواني کوتاه‌اثري در بازار شکل گرفته که به زودي خواهد خوابيد و در درازمدت، با توجه به کنترل نرخ ارز و جلوگيري از نوسان شديد آن، با عرضه متناسب به بازارو بيش از تقاضا، قيمت‌ها افزايش نخواهد يافت. بطور مثال کوئيک که در ايام شب عيد، بسيار بيشتر از نياز بازار تزريق شد، قيمت آن در بازار به ۳۰ ميليون تومان زير قيمت کارخانه هم رسيد.  

قيمت‌ خودروها بيش از تورم، مشمول افزايش قيمت شده‌اند
اين مقام صنفي تصريح کرد: بررسي و مقايسه قيمت کارخانه‌اي خودروها نشان مي‌دهد که قيمت‌ها نسبت به تورم سال گذشته، بيشتر هم افزايش پيدا کرده است. اينکه شوراي رقابت اعلام مي‌کند نسبت به تورم قيمت‌ها افزايش متناسبي نداشته و اکنون شش ماه که قيمت مصوب محصولات افزايش نيافته است، آمار گوياي مواردي ديگر است. مقايسه سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ با قيمت‌هاي فعلي به‌علاوه افزايش نرخ تورم، نشان مي‌دهد که در قيمت کارخانه‌اي محصولات بسيال بيشتر ميزان تورم، لحاظ شده است.   

موتمني افزود: مسئولان و نهادهاي نظارتي بايستي بررسي کنند که آيا اين تصميم براي افزايش قيمت مصوب در شرايط بازار فعلي، منطقي خواهد بود يا نه؟ بررسي‌هاي ما که نشان مي‌دهد قيمت‌ها بيش از تورم مشمول افزايش قيمت شده‌اند. سال گذشته تورم ۳۶ درصد بود اما بيشتر از اين‌ها قيمت‌هاي مشمول افزايش يافت.

طبق اعلام رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشدگان خودرو تهران، آخرين قيمت پرتيراژها در بازار بدين صوت است که:

در محصولات گروه سايپا: پرايد ۱۳۱ در محدوده ۱۰۹ ميليون تومان، پرايد ۱۱۱ حدود ۱۲۶ ميليون تومان، پرايد وانت ( ۱۵۱) حدود ۱۱۴ ميليون تومان، تيبا ۱۲۳ ميليون تومان، تيبا ۲ حدود ۱۳۳ ميليون تومان، ساينا ۱۴۱ ميليون تومان و کوئيک حدود    ميليون تومان است.

در محصولات ايران‌خودرو نيز: پژو ۲۰۶ تيپ ۲ حدود ۲۰۵ ميليون تومان و تيپ ۵ آن ۲۵۰ ميليون تومان، سمند LX  حدود ۱۹۴ ميليون تومان، پژو ۴۰۵ در محدوده ۱۸۴ ميليون تومان، دنا ۲۶۶ ميليون تومان و دناپلاس ۳۱۲ ميليون تومان قيمت دارند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar