logo

اقتصاد چین بیش از ۱۸ درصد رشد کرد!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اقتصاد چین بیش از ۱۸ درصد رشد کرد!

ايسنا/رشد اقتصادي چين در نخستين فصل امسال نسبت به فصل قبل حدودا سه برابر شد.

 اقتصاد چين در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ رشد ۱۸.۳ درصدي را به ثبت رساند که در مقايسه با فصل قبل ۱۱.۸ درصد بيشتر شده است. اين رشد اقتصادي هم چنين ۰.۳ درصد کمتر از نرخ پيش بيني شده قبلي توسط کارشناسان است و بهترين رشد اقتصادي فصلي چين در طول دو سال اخير محسوب مي شود.  

مي ژين يو- کارشناس مسايل اقتصادي در وزارت بازرگاني چين گفت: به طور قطع ميزان توليدات ناخالص داخلي چين از آمريکا جلو زده و شرايط ما بهتر از همتاي آمريکايي است. پيش بيني ما اين است که براي مجموع سال ۲۰۲۰ نيز رشد اقتصادي چين بالاتر از رشد آمريکا باشد که تحت شرايطي، اين روند براي سال آينده نيز  تکرار خواهد شد.  

پيش از اين لي که کيانگ- نخست وزير چين گفته بود براي نخستين بار در سه دهه اخير اين کشور براي سال جاري هيچ هدف گذاري رشدي را انجام نخواهد داد.  

در بين بخشهاي مختلف، رشد بخش خرده فروشي با ۳۴.۲ درصد و توليدات صنعتي با ۱۴.۱ درصد بيشتر از ساير بخش ها بوده است و پس از آن نيز خرده فروشي با رشد ۹.۳ درصدي و خدمات با ۷.۱ درصد قرار دارند.  

متوسط رشد اقتصادي چين در بازه زماني ۱۹۸۹ تا ۲۰۲۰ برابر با ۸.۹۲ درصد بوده است که بالاترين نرخ رشد ثبت شده مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۹۹۳ با ۱۵.۳ درصد  و کمترين نرخ رشد ثبت شده نيز مربوط به سه ماهه چهارم سال ۱۹۹۰ با منفي ۳.۸ درصد بوده است.

در سال ۲۰۲۰ چين تنها اقتصاد بزرگ بود که با وجود شيوع کرونا و تعطيلي گسترده کسب و کارها توانست رشد مثبت اقتصادي خود را حفظ کند تا جايي که رشد امسال اين کشور ۲.۳ درصد عنوان شده است. طبق پيش بيني صندوق بين المللي پول اقتصاد چين در سال ۲۰۲۱ رشد ۸.۱ درصدي خواهد داشت. از طرف ديگر اما اقتصاد آمريکا در سال ۲۰۲۰ به ميزان ۳.۵ درصد کوچک شد و رشد ۵.۱ درصدي براي امسال پيش بيني شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره