مهر/معاون بازرگاني سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران گفت: سال گذشته ۱۸ تن زعفران توسط اتحاديه هاي اين سازمان به صورت حمايتي از کشاورزان خريداري شد.

مرتضي معتمد افزود: در سال ۹۹ به دليل پايين بودن قيمت با ابلاغ وزير جهاد کشاورزي اقدام به خريد زعفران با قيمت‌هاي حمايتي از کشاورزان کرديم و تا زماني که قيمت زعفران در بازار به تعادل رسيد، خريد حمايتي را ادامه داديم.
وي با بيان اين که خريد حمايتي زعفران از سوي اتحاديه‌هاي سازمان مرکزي تعاون روستايي کشور در سال ۹۸ حدود ۷۲ تن بوده است، اظهار داشت: اين ميزان خريد با هدف حمايت از کشاورزان و مصرف کننده صورت گرفت و تمام اين زعفران در بازار بورس براي صادرات به فروش رسيد.

معتمد، افزايش قيمت زعفران در چند روز اخير را اندک و ناشي از واکنش بازار به سيگنال‌هاي مثبت نشست برجام دانست و گفت: در بهمن و اسفند ماه گذشته، بازار زعفران دچار رکود بود، اما اکنون بازار در واکنش مثبت به مذاکرات و احتمال به نتيجه رسيدن نشست برجام و در پي آن گشايش بازارهاي جهاني و امکان انتقال ارز، قيمت اين محصول کمي رشد داشته است.

وي با بيان اين که سالانه حدود ۵۰۰ تن زعفران در کشور توليد مي‌شود، خاطرنشان کرد: از اين ميزان توليد، نزديک به ۳۰ تن در داخل مصرف و مابقي با قيمت بسيار کم به اروپا، آسيا و چين صادر مي‌شود.

معاون بازرگاني سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران گفت: در حالي که حداقل ۹۰ درصد توليد زعفران جهان در انحصار ايران است، اما سود اصلي تجارت اين محصول نصيب اروپايي‌ها و شرکت‌هاي خارجي مي‌شود و آنان زعفران ايران را در بسته بندي‌هاي کوچک و با برند خود به بازارهاي جهاني عرضه مي‌کنند.
وي در عين حال بر ايجاد ارزش افزوده زعفران تاکيد کرد و اذعان داشت: ظرفيت صنايع تبديلي زعفران در کشور حدود يک هزار تن در سال است، اما به دليل عدم بازاريابي و معرفي برندهاي ايراني به مصرف کنندگان خارجي، بخش کوچکي از اين محصول با بهترين کيفيت و در قالب بسته بندي‌هاي چند گرمي به بازار عرضه مي‌شود.

معاون بازرگاني سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران خاطرنشان کرد: در ايران تکنولوژي و ظرفيت‌هاي بسته بندي زعفران وجود دارد، اما بايد در اين حوزه برندسازي شود و به تدريج بازارهاي جهاني را با برند ايراني آشنا کنيم و آن را به دست بگيريم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar