نماد آخرین خبر

سقوط قیمت نفت به دنبال تاریک شدن چشم‌انداز تقاضا در هند

منبع
اقتصاد آنلاين
بروزرسانی
سقوط قیمت نفت به دنبال تاریک شدن چشم‌انداز تقاضا در هند

اقتصاد آنلاين/ با توجه به تداوم افزايش موارد ابتلا به ويروس کرونا در هند که باعث سقوط چشمگير تقاضاي سوخت در سومين مصرف‌کننده بزرگ جهان شده، قيمت نفت روز دوشنبه کاهش يافت.

به دنبال موج دوم فاجعه‌بار ويروس کرونا در هند که باعث کاهش تقاضاي نفت در اين کشور شد و خط بطلاني بر خوش‌بيني در خصوص بازگشت قابل توجه مصرف در کشورهاي توسعه‌يافته و چين در نيمه دوم سال جاري کشيد، قيمت نفت روز دوشنبه سقوط کرد.

معاملات آتي نفت خام برنت براي ماه جولاي، 48سنت يا 0.7درصد کاهش يافت و به 66.28دلار در هر بشکه رسيد، در حالي که معاملات آتي نفت خام وست تگزاس اينترميديت آمريکا براي ماه ژوئن، با تجربه 47سنت يا 0.7درصد افت، به قيمت 63.11دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

داده‌هاي اوليه نشان مي‌دهد که محدوديت‌هاي استاني هند به منظور مهار شيوع ويروس کرونا منجر به کاهش فروش سوخت در سومين مصرف‌کننده بزرگ جهان در ماه آوريل شده است.

به گفته رييس بازاريابي شرکت پتروشيمي Bharat، "به طور کلي تقاضاي سوخت از سطح پيش از بيماري کوويد-19 در آوريل 2019، حدود 7درصد افت را تجربه کرده است." وي در ادامه افزود که تقاضاي هند در ماه مارس به سطح پيش از بيماري همه‌گير نزديک بود.

مجموع موارد ابتلا به ويروس کرونا در هند به 20ميليون نزديک شده و به همين دليل تحليلگران انتظار دارند در ماه مه به دليل اعمال محدوديت‌هاي بيشتر، سقوط شديدتري در تقاضاي اين کشور براي سوخت‌هاي حمل و نقل مشاهده شود.

تحليلگران ING در يادداشتي اذعان داشتند: "با توجه به اينکه به نظر مي‌رسد موارد ابتلا به کوويد-19 در هند هنوز به اوج خود نرسيده، انتظار روند نزولي بيشتري براي تقاضاي سوخت در طول ماه مه را داريم."

از آنجا که سيستم مراقبت‌هاي بهداشتي هند به دليل افزايش روزافزون مبتلايان تحت فشار قرار دارد، روز يکشنبه يک نهاد پيشرو در صنعت اين کشور از مقامات درخواست کرد که فعاليت‌هاي اقتصادي را محدود کنند.

با اين حال، نظرسنجي انجام شده توسط رويترز نشان داد که در سطح جهاني، انتظار مي‌رود عرضه واکسن، به ويژه در طول فصل اوج سفر در سه ماهه سوم، تقاضاي نفت را بالا ببرد، که اين موضوع باعث مي‌شود که تحليلگران پيش‌بيني‌هاي خود را براي قيمت نفت برنت و براي پنجمين ماه متوالي افزايش دهند.

بر اساس نظرسنجي انجام شده، 49شرکت‌کننده پيش‌بيني کردند که ميانگين قيمت نفت برنت در سال 2021، به 64.17دلار در هر بشکه برسد؛ در حالي که اجماع ماه گذشته 63.12دلار و ميانگين براي اين معيار تا کنون 62.30دلار بوده است.

در سمت عرضه، از آنجا که توليد ايران و ساير توليدکنندگان افزايش يافت، سازمان کشورهاي صادرکننده نفت در ماه آوريل 25.17ميليون بشکه در روز عرضه کرد که 100هزار بشکه افزايش را از ماه مارس نشان مي‌دهد. توليد اوپک هر ماه از ژوئن 2020، به استثناي فوريه، افزايش يافته است.

از طرفي، ايران و ايالات متحده در حال مذاکره براي احياي توافق هسته‌اي هستند که مي‌تواند منجر به برداشته شدن تحريم‌هاي آمريکا و در نهايت افزايش صادرات نفت ايران شود.

به گفته بيکر هيوز، از آنجا که افزايش قيمت‌ها از سرگيري فعاليت حفاري چاه‌ها را به دنبال داشت، شرکت‌هاي انرژي در ايالات متحده، سکوهاي نفت و گاز طبيعي را در هفته گذشته اضافه کردند که منجر به افزايش ماهانه شمار دکل‌ها براي نهمين ماه متوالي شد.

با اين حال، طبق گزارش ماهانه دولت در روز جمعه، توليد نفت خام ايالات متحده در ماه فوريه بيش از يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته و به پايين‌ترين سطح آن از اکتبر 2017 رسيده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره