ترمز شورای رقابت روی کاهش قیمت خودرو

اعتماد/بازار خودرو اين روزها با رکود سنگيني مواجه شده و علاوه بر تعطيلات کرونايي جو رواني حاصل از نتايج مثبت مذاکرات وين منجر به کاهش قيمت دلار شده است و در حالي که انتظار ميرفت نرخ خودرو در بازار همسو با نرخ دلار روندي کاهشي داشته باشد به يکباره شوراي رقابت در جلسه روز دوشنبه ۱۳ ارديبهشتماه قيمت محصولات ايرانخودرو را بهطور متوسط ۸،۲ درصد و قيمت محصولات سايپا را بهطور متوسط ۸،۹ درصد افزايش داد.
براساس تصميم اخير شوراي رقابت اين مصوبه براي افرادي که تا پايان سال ۱۳۹۹ جهت خريد خودرو ثبتنام کرده و پيشپرداخت داشتهاند، لحاظ نميشود، ضمن آنکه اين مصوبه براساس تورم بخشي يکساله اعلامشده توسط بانک مرکزي و پس از کسر تورمهاي اعمالشده قبلي در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ نهايتا تا پايان شهريور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا ميشود.شوراي رقابت در ماههاي پاياني سال گذشته تلاش خود را براي افزايش قيمت کارخانهاي خودرو کرد که با آن موافقت نشد و درنهايت رضا شيوا، رييس شوراي رقابت در هفته سوم فروردينماه و در اولين جلسه کاري امسال خبر افزايش قيمت خودرو در سهماهه نخست را اعلام کرد و در اين جلسه گفت: اين شورا براي تصميمگيري قيمتهاي جديد خودرو در سهماهه اول سال ۱۴۰۰ با توجه به اعلام تورم بخشي از سوي بانک مرکزي اقدام خواهد کرد. حال قرار است قيمت خودرو در 6 ماهه پاياني سال گذشته بررسي و با توجه به نرخ تورمبخشي، قيمت نهايي آن براي 3 ماهه نخست سال ۱۴۰۰ مشخص شود. اعلام اين خبر ازسوي رييس شوراي رقابت اثر رواني خود را بر بازار گذاشت به گونهاي که دارندگان خودرو به اميد افزايش قيمتها قيمت خودروهاي خود را بالا بردند اما با اخبار منتشرشده از روند مذاکرات وين و افت قيمت دلار مجددا قيمت خودرو نيز در بازار آزاد با کاهش همراه شد. برخي کارشناسان خودرو معتقدند؛ نظام قيمتگذاري کنوني مورد قبول نيست و بايد اصلاح شود و سازوکاري که اکنون در شوراي رقابت براي قيمت خودرو مطرح است بايد تغيير کند. سازوکار فعلي زيان انباشته خودروساز را افزايش داده است و در مقابل مصرفکننده هم از اين وضعيت رضايت ندارد.
باتوجه به نرخ دلار اين تصميم تاثير چنداني بر بازار ندارد
عليرضا پورحسني، عضو اتحاديه فروشندگان و نمايشگاهداران خودرو در اين باره به «اعتماد» گفت: موضوع افزايش قيمت کارخانهاي خودرو از بعد از نوروز مطرح و شوراي رقابت در چندين جلسه پيگير اين قضيه بود که درنهايت روز دوشنبه آن را نهايي کرد و قرار است تا تمامي خودروهاي ساخت داخل حدود ۱۰ درصد افزايش نرخ داشته باشند. پورحسني ادامه داد: خودروسازان هم از اين افزايش قيمت استقبال کردند زيرا معتقد هستند که هزينه توليد خودرو در کشور بالاست و با توجه به نرخ تورم ۶ ماهه دوم سال ۹۹ قيمت خودروها افزايش خواهد يافت. او افزود: در اين مدت بازار تعطيل بوده و البته از ابتداي سال نيز خريد و فروش چنداني در بازار انجام نشده است اما ثبات و کاهش تقريبي نرخ ارز باعث تثبيت نسبي قيمت بسياري از مدلهاي خودرو شده است. اين عضو اتحاديه فروشندگان و نمايشگاهداران خودرو در پاسخ به اين پرسش که آيا با وجود افت نرخ دلار و توافقات در نشست وين اين تصميم بر بازار آزاد نيز تاثيرگذار خواهد بود، گفت: تاثير اين خبر بر بازار با توجه به تعطيلات هنوز مشخص نيست و طي روزهاي آينده بيشتر ميتوان ارزيابي کرد اما در عين حال با توجه به توافقات وين و افت نرخ دلار و ادامهدار شدن تعطيليهاي کرونايي در بخش خودرو که باعث تعطيلي شمارهگذاري و نمايشگاهها و صنف خودرو شده است به نظر نميرسد اين خبر تاثير چنداني بر بازار خودرو بگذارد. اين فعال بخش خودرو با بيان اينکه اين تصميم التهاب چنداني بر بازار نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: البته ممکن است در برخي مدلهاي خودرو شاهد افزايش ۲ تا ۳ ميليون توماني باشيم اما در مجموع اين خبر باعث رشد زيادي بر بازار نخواهد شد.
افت ۱۰ ميليوني قيمت خودرو
پورحسني با بيان اينکه از يک ماه گذشته تا ابتداي هفته روند قيمت خودرو در بازار نزولي بود، افزود: در روز ۲۰ فروردين ماه ۱۴۰۰ خودروي کوييک دو رنگ سايپا ۱۶۳ ميليون تومان بود که ۱۰ ميليون تومان افت قيمت داشته و به ۱۵۳ ميليون تومان رسيد يا خودروي تيبا به ۱۳۰ ميليون تومان هم رسيده بود که هماکنون به ۱۲۰ ميليون تومان رسيده است و خودروي تيبا ۲ هم از ۱۳۸ ميليون تومان هماکنون به ۱۳۱ ميليون تومان رسيده است. اين فعال حوزه خودرو در ادامه با اشاره به عرضه خودروهاي داخلي در بورس کالا نيز گفت: از سالهاي گذشته اين موضوع مطرح بود اما من اعتقاد دارم که خودرو بايد در نمايشگاههاي خودرو و به وسيله فعالان اين حوزه عرضه شود، با اين اتفاق اين قطار از ريل خود خارج ميشود و تکليف اين تعداد بالاي پرسنل و نيرو در نمايشگاههاي خودرو که تخصص اين کار را دارند مشخص نيست ضمن آنکه خريدار نيز سردرگم ميشود. پورحسني با اشاره به قيمت برخي مدلهاي مختلف خودرو در بازار افزود: قيمت سمند ال ايکس در حال حاضر ۱۹۲ ميليون تومان، ساندرو ۴۰۵ ميليون تومان، پرايد ۱۱۰ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ ۲ در محدوده ۲۰۰ ميليون تومان و پژو ۲۰۶ تيپ ۵ حدود ۲۵۴ ميليون تومان، ۲۰۷ دنده اي۲۹۸ ميليون تومان، پژو ۲۰۰۸ به قيمت ۸۱۰ ميليون تومان و ساينا ۱۴۳ ميليون تومان است. براساس اين گزارش، مصوبات شوراي رقابت پيشتر نيز باعث بههم خوردن ثبات قيمتي در بازار خودرو شده بود بهطوري که در اوايل دي ۹۹ مصوبه اين شورا براي قيمتگذاري جديد خودروها، علاوه بر افزايش قيمت کارخانهاي خودروها باعث گران شدن خودرو در بازار نيز شد و شاهد رشد قيمت اکثر خودروها در بازار بوديم اما در شرايط کنوني و با کاهش بهاي دلار در بازار بعيد به نظر ميرسد قيمتها چندان تغييري داشته باشند.