کفشهای ایرانی در پای عراقیها

ايسنا/رئيس کميسيون آمار جامعه صنعت کفش ايران با بيان اينکه عراق به تنهايي سهم ۵۶ درصدي صادرات ايران را دارد، گفت: اما نوسانات قيمت ارز و افزايش قيمت تمام شده داخلي باعث شده در بازار۳۷۴ ميليون دلاري عراق، سهم ايران از ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۳ به حدود ۱۵.۷ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش پيدا کند، اما سهم کشور چين در بازار عراق در همين دوره از ۲۵ درصد به ۵۱ درصد افزايش پيدا کرد.
علي لشکري از صادرات ۱۰۵ ميليون دلاري انواع کفش در سال گذشته خبر داد و گفت که صادرات کفش در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۳۶.۶ درصد به لحاظ ارزشي و ۲۹ درصد به لحاظ وزني افزايش داشته است.
همچنين به گفته وي در اين دوره متوسط قيمت صادرات کفش ۵.۷ درصد کاهش پيدا کرده است. به عبارت ديگر با افزايش صادرات وزني توانستيم با قيمتهاي پايينتر صادرات بيشتري نسبت به سالهاي قبل به دست آوريم.
سهم ۵۶ درصدي عراق از صادرات کفش ايران
لشکري با بيان اينکه ۹۰ درصد صادرات ايران به کشور عراق، افغانستان و آذربايجان است، تصريح کرد: عراق به تنهايي سهم ۵۶ درصدي صادرات ايران را دارد. ۲۶ درصد صادرات کفش نيز به کشور افغانستان و مابقي به کشور آذربايجان صادر ميشود.
عضو هيئت رئيسه جامعه صنعت کفش ايران با بيان اين که بيشترين صادرات در بين انواع کفش مربوط به کفشهاي با رويه چرم مصنوعي و زيره پليمر بوده که ۴۹ درصد ارزش صادرات و ۶۶ درصد وزن کل صادرات را به خود اختصاص داده، اظهار کرد: اما سهم کفشهايي به رويه چرمي از کل صادرات به لحاظ وزني ۸ درصد و به لحاظ ريالي ۱۲.۵ درصد بوده است. اين در حالي است که در دنيا فقط ۲۴ درصد صادرات کفش با رويه پلاستيکي است و بيشترين سهم از صادرات کفشهاي دنيا در سال ۲۰۱۹، يعني ۳۶.۷ درصد مربوط به کفشهايي با رويه چرمي بوده است. همچنين ۵۰ درصد واردات کفش در روسيه در سال گذشته، کفشهاي با رويه چرمي و زيره پليمري که ارزش افزوده بالاتري دارد. بنابراين سهم پايين اين نوع کفش در صادرات ايران نشان دهنده فاصله زياد ايران با همسايهها و کشورهايي است که قابليت صادرات به آنها را داريم.
سهم ناچيز ايران از بازار بزرگ روسيه
وي افزود: سهم ايران از واردات بيش از ۳ ميليارد دلاري کفش در روسيه بسيار ناچيز است. چراکه بيش از ۵۰ درصد کفشهاي وارداتي به روسيه با رويه چرمي است که صادرات آنها از ايران ناچيز است.
همچنين به گفته عضو هيئت رئيسه جامعه صنعت کفش ايران در سالهاي اخير شاهد رشد صادرات کفشهايي با رويه پارچهاي بوديم، به طوري که سهم اين کفشها از صادرات دنيا از ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۲۸.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ رسيده است. سهم کفشهايي با رويه پلاستيکي نيز از حدود ۲۷ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش پيدا کرده است. اين در حالي است که سهم کفشها با رويه چرمي تقريباً ثابت بوده است. در ايران اما سهم کفشهاي پارچهاي از کل صادرات از ۱۴.۵ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۶ درصد در سال ١٣٩٨ و مجددا ۱۴ درصد در سال ١٣٩٩ رسيده است. اين مسئله نشان مي دهد ايران بايد بيشتر همراه بازارهاي جهاني شود.
چرا ايران سهم زيادي از صادرات کفش در دنيا ندارد؟
لشکري همچنين نوسانات نرخ ارز را مهمترين چالش صادرات عنوان کرد و گفت: در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٤٩٨ شاهد رشد ۶۱ درصدي نرخ ارز بوديم. نرخ ارز نيمايي که مبناي قيمت گذاري در بورس کالا است نيز ۶۵ درصد رشد داشته است. يکي از عمدهترين چالشهاي توليدکنندگان اين است که قيمتهاي تمام شده در مقايسه با نرخهاي صادراتي رشد بيشتري داشته است. براي مثال در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن برخي از مواد اوليهاي که در بورس کالا عرضه ميشد رشد بيش از ۱۰۰ تا ۲۸۰ درصدي داشته است.
به گفته وي افزايش قيمت مواد اوليه در حالي رخ داده که صادرات تنها ۳۶ درصد افزايش داشته و کالاي صادراتي به لحاظ قيمتي نيز ۵.۷ درصد کاهش داشته است. بنابراين نوسان نرخ ارز، افزايش قيمت تمام شده داخلي نسبت به قيمت صادراتي و افزايش نرخ مواد اوليه در بورس کالا از مهمترين عوامل افت صادرات کفش ايران در مقايسه با خيلي از کشورهاي دنيا است.
رئيس کميسيون آمار و مطالعات راهبردي جامعه صنعت کفش ايران با بيان اينکه نوسانات قيمتها و افزايش قيمت تمام شده داخلي باعث شده در بازار ۳۷۴ ميليون دلاري عراق، سهم ايران از ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۳ به حدود ۱۵.۷ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش پيدا کند، گفت: اين در حالي است که سهم کشور چين در بازار عراق در همين دوره از ۲۵ درصد به ۵۱ درصد افزايش پيدا کرد. در صورت تداوم اين وضعيت همچنان صادرات ايران با مشکل مواجه خواهد بود.