نماد آخرین خبر

سهم ۳۵ درصدی پتروشیمی‌ها در تامین ارز سامانه نیما

منبع
ايرنا
بروزرسانی
سهم ۳۵ درصدی پتروشیمی‌ها در تامین ارز سامانه نیما

ايرنا/ مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي با اشاره به اينکه ۷۰ درصد از ارزهاي صادراتي شرکت‌هاي پتروشيمي در سامانه نيما عرضه مي‌شود، گفت: ۳۵ درصد از ارز عرضه شده در سامانه نيما توسط شرکت‌هاي پتروشيمي تامين شده است. 

 «بهزاد محمدي» امروز در نشست خبري با اشاره به سوم خردادماه سالروز آزادي خرمشهر، ادامه داد: ثبت رکوردي تاريخي و موفقيت هاي  اخير صنعت پتروشيمي را تبريک مي‌گويم.
وي افزود: صنعت پتروشيمي هر روز جايگاه خود  را در اقتصاد ملي افزايش مي‌دهد. 


محمدي با اشاره به اينکه رشد تقاضا براي محصولات پالايشي به زير ۰.۹ درصد رسيده، گفت: تقاضا در صنعت پتروشيمي به پنج درصد رسيده است.
وي ادامه داد: بايد با توجه به خوراک‌هاي در دسترس و برنامه ريزي‌هاي انجام شده براي کشور خلق  ثروت کنيم.
معاون وزير نفت با بيان اينکه ۵۸ سال از عمر صنعت پتروشيمي مي‌گذرد، افزود: اسفند ۹۸ طرفيت پتروشيمي ايران، ۶۵ ميليون تن بود و اين ظرفيت اکنون به ۹۰ ميليون تن رسيده است. 
وي تاکيد کرد: در سال ۹۹ در مجموع ۴۰ ميليون تن خوراک در قالب گاز طبيعي ، اتان، ميعانات گازي و ... دريافت کرديم که معادل يک ميليون بشکه نفت در  روز است و اين رقم در سال ۱۴۰۴ به ۲.۲ ميليون بشکه معادل نفت خام افزايش پيدا مي‌کند که در گذر از خام فروشي موثر خواهد بود.
وي با بيان اينکه ۶۷ مجتمع پتروشيمي در کشور داريم که تا پايان سال به ۷۷ مجتمع افزايش پيدا مي‌کند، گفت:  ۶۲ ميليون تن محصول در سال ۹۹ توليد شده که۳۵ ميليون تن محصول نهايي بوده است.
به گفته محمدي ۳۰ درصد از اين محصول نهايي در بازار داخلي به فروش رسيده و ۷۰ درصد صادرات شده است.  
وي ادامه داد: دربخش صادرات با وجود تحريم‌ها و کاهش تقاضاي ناشي از کرونا، ۲۵ ميليون تن به ارزش ۱۰ ميليارد دلار محصول پتروشيمي صادر شده و ۱۰ ميليون تن به ارزش ۵ ميليارد  دلار در داخل به فروش رسيده است.
معاون وزير نفت در مجموع درآمد صنعت پتروشيمي در سال ۹۹، حدود ۱۵ ميليارد دلار بوده است.
وي ادامه داد: هيچ صنعتي در کشور نيست که به پايين دست خود ۱۰ ميليون تن خوراک ارائه کند که به رونق و اشتغال در ۱۵ هزار بنگاه بزرگ و کوچک منجر شده است.
مدير عامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي افزود: در سال ۹۹  در مجموع ۴۰ نوع محصول شيميايي و  ۳۴۰ گريد پليمري توليد کرديم و تاسال ۱۴۰۴ با اجراي طرح‌هاي در دست اجرا ۲۰ محصول جديد به سبد پتدگروشيمي کشور اضافه خواهد شد. 
وي گفت: در توسعه پتروشيمي در  سال ۹۹ که سال استثنايي بود ۱۷ طرح به ظرفيت ۲۵ميليون تن بهره برداري کرديم و تا پايان ۱۴۰۰ با بهره برداري از ۱۰ طرح به ۱۰۰ ميليون تن مي‌رسيم.
محمدي با بيان اينکه طرح هاي باقيمانده جهش دوم ۸۴ درصد پيشرفت دارد، ادامه داد: ۴۰طرح در جهش سوم در دست اجرا است که با اجراي ان تا پايان سال ۱۴۰۴ ظرفيت صنعت به ۱۳۵ ميليون تن و درامد آن به ۳۵ ميليارد دلار مي‌رسد که پيشرفت اين طرح ها ۳۱ درصد است. 
وي تاکيد کرد: با تحقق ظرفيت ۱۰۰ ميليون تن تا پايان سال، ۱۰۰ درصد برنامه توسعه کلان در صنعت پتروشيمي را محقق مي کنيم و تا پايان سال ۱۴۰۴ به رتبه يک صنعت پتروشيمي در خاورميانه دست پيدا خواهيم کرد.  
محمدي مجموع سرمايه‌گذاري انجام شده در صنعت پتروشيمي را ۷۹ ميليارد دلار دانست و گفت:  تا  سال ۱۴۰۴ حجم سرمايه‌گذاري در اين صنعت به ۱۰۵ ميليارد دلار مي‌رسد.  

وي ادامه داد: با هدف تکميل زنجيره ارزش و توجه به توليد محصولات گران قيمت، طرح‌هاي پيشران با ظرفيت ۳.۳ ميليون تن و حجم سرمايه گذاري ۳.۵ ميليارد دلار تعريف شده است که ۱۸ محصول جديد و خاص را به صنعت اضافه خواهيم کرد.  
معاون وزير نفت با اشاره به واردات ۱.۳ ميليارد دلاري محصولات پتروشيمي به کشور در سال ۹۹، گفت: با اجراي طرح هاي پيشران ۷۷ درصد از واردات کاهش پيدا خواهد کرد.
به گفته محمدي ظرفيت توليد پروپلن يک ميليون تن است که با توسعه طرح ها از مسير متانول و گاز طبيعي در تلاشيم اين ظرفيت به ۴ ميليون تن برسد و زنجيره پروپيلن را توسعه دهيم.
وي در زمينه پژوهش و فناوري مهمترين رويداد سال ۹۹ را رونمايي از دانش فني توليد پروپيلن از متانول دانست و افزود: امروز با دانش فني تمام ايراني در اسلام آباد غرب طرح توليد پروپيلن تا سال ۱۴۰۳ به توليد مي‌رسد.
محمدي ادامه داد: در بخش کاتاليست ها در حال حاضر ۹۵ نوع کاتاليست با ارزش ۲۷۵ ميليون دلار در اين صنعت مصرف مي شود که  ۲۰ کاتاليست بومي شده و ۱۶ کاتاليست ديگر تا پايان سال در کشور توليد مي شود و  ۲۰۰ ميليون دلار از اين نياز در داخل کشور تامين خواهد شد. 
وي با بيان اينکه در حال حاضر سيگنال جدي از خارجي‌ها دريافت نکرديم اما فضا مقداري باز شده است،  تاکيد کرد:  در دو حوزه تامين سرمايه و دانش فني از حضور خارجي ها استقبال مي‌کنيم.  
محمدي در پاسخ به ايرنا با تاکيد بر اينکه ۳۵ درصد از ارز سامانه نيما به طور مستقيم از صنعت پتروشيمي تامين مي‌شود، گفت:  از ۱۰ ميليارد دلار درامد صادراتي اين صنعت ۷۰ درصد را بايد شرکت‌ها در سامانه نيما عرضه کند البته برخي از هزينه هاي ارزي کم مي‌شود.
به گفته محمدي، شرکت‌هاي پتروشيمي در سال ۹۹ توانستند ۱۵۰درصد تعهد خود، ارز در سامانه نيما عرضه کرند که نقش مهمي در ارامش بازار ارز کشور داشته است.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره