برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فاصله تورمی دهک‌ها در اردیبهشت‌ ماه کاهش یافت

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
فاصله تورمی دهک‌ها در اردیبهشت‌ ماه کاهش یافت

خبرآنلاين/ طبق گزارش مرکز آمار فاصله تورمي دهک‌هاي مختلف هزينه‌اي در ارديبهشت‌ماه ۷.۴ درصد شد که نسبت به ماه قبل ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است.
نرخ تورم کل کشور در ارديبهشت ماه ١٤٠٠ برابر ۴۱ درصد است که در دهک‌هاي مختلف هزينه‌اي در بازه ۴٠.١ درصد براي دهک‌هاي اول و پنجم تا ٤٧.٥ درصد براي دهک دهم نوسان دارد.

آنچه دهک‌هاي درآمدي را از يکديگر مجزا مي‌کند، وزن کالا در سبد مصرفي خانوار است. دهک‌هاي کم‌درآمد به علت درآمد کمتر، هزينه کمتري را به تفريح و سرگرمي و حتي بهداشت و درمان اختصاص مي‌دهند. از اين جهت، وزن اين کالاها در سبد مصرفي آنها کمتر است. در مقابل بيشترين سهم را خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها دارند. آنها بيشتر مخارج خود را معطوف اين دسته از کالاها و در واقع ضروريات زندگي مي‌کنند.

بيش از ۴۰ درصد از سبد مصرفي گروه‌هاي کم‌درآمد را خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها تشکيل مي‌دهند. اگر در اين کالاها گراني اتفاق بيفتد، براي کم‌درآمدها بسيار قابل‌لمس است. در نتيجه اگر تورم خوراکي‌ها زياد شود، فشار بر گروه‌هاي کم‌درآمد نيز افزايش خواهد يافت.

برداشت ديگري که از اين واقعيت مي‌توان داشت، اينکه اگر تورم در اثر افزايش قيمت کالاهاي خوراکي رشد کند، در آن صورت فشار بر قشر ضعيف افزايش خواهد يافت. از طرفي ديگر، اگر تورم از کانال افزايش قيمت کالاهاي غيرخوراکي و خدماتي رشد کند، آنگاه فشار تورمي بر اقشار ضعيف کاهش خواهد يافت و شاخک‌هاي تورمي پردرآمدها فعال‌تر مي‌شود. ضريب اهميت خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها در بالاترين دهک درآمدي کشور، ۱۷ درصد است و ۸۲ درصد اهميت به کالاهاي غيرخوراکي و خدمات اختصاص دارد.

محدوده تغييرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» بين ۴۴.٨ درصد براي دهک دهم تا ۵٠.١ درصد براي دهک دوم است.

اين شاخص در مورد گروه عمده «کالاهاي غير خوراکي و خدمات» بين ٣٠.٩ درصد براي دهک اول تا ۴٨.٢ درصد براي دهک دهم است.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در ميان دهک‌هاي مختلف هزينه‌اي، فاصله تورمي دهک‌ها در اين ماه به ۷.۴ درصد رسيد که نسبت به ماه قبل  ٠.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

فاصله تورمي در گروه عمده «خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» نسبت به ماه قبل ٠.٣ واحد درصد افزايش را نشان مي دهد و در گروه عمده «کالاهاي غير خوراکي و خدمات» نسبت به ماه قبل،  فاصله تورمي بدون تغيير مانده است.

کاهش فاصله تورمي دهک‌ها در ارديبهشت‌ماه

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar