برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

آخرین جزئیات از پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
آخرین جزئیات از پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی

باشگاه خبرنگاران/رئيس کانون بازنشستگان تأمين اجتماعي تهران گفت: در صورت عدم پرداخت بدهي دولت به تأمين اجتماعي، اين سازمان تا سال ۱۴۰۴ به مرز ورشکستگي خواهد رسيد.

علي دهقان‌کيا، رئيس کانون بازنشستگان تأمين اجتماعي تهران درباره خارج کردن سازمان تأمين اجتماعي از انحصار، گفت: در اتاق بازرگاني طرح‌هايي ارائه مي‌شود مبني بر اينکه سازمان تأمين اجتماعي را از انحصار خارج و با اداره دارايي و ماليات ادغام کنند.

وي افزود: مسئولان اتاق بازرگاني نمي‌توانند قيمت مرغ، گوشت و… را کنترل کنند، اما در ارتباط با سازمان تأمين اجتماعي که ۴۳ ميليون نفر را تحت پوشش دارد، طرح‌هاي بي اساسي ارائه مي‌دهند.
دهقان کيا با بيان اينکه دولت به سازمان تأمين اجتماعي بدهکار است، ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه دولت موکلف بود ۵۰ هزار ميليارد تومان اعتبار براي متناسب‌سازي تخصيص دهد و يا براي تامين آن اقدام کند.
رئيس کانون بازنشستگان تأمين اجتماعي تهران گفت: همچنين دولت مکلف است براي رفع موانع موجود چاره‌اي بيانديشد که متاسفانه تاکنوني اقدامي صورت نپذيرفته است.
وي با بيان اينکه اگر در سازمان تأمين اجتماعي مشکلاتي وجود دارد به دليل عدم اجراي صحيح قوانين است، افزود: ۱۶ صندوق بيمه داريم که طبق گزارش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، ۱۵ مورد از آن‌ها به جز تأمين اجتماعي همه ورشکسته هستند و با بي تدبيري سعي در ورشکسته کردن اين صندوق را هم دارند.

دهقان کيا تصريح کرد: متاسفانه حدود ۲۶ قانون توسط کارفرمايان اعمال شده است؛ به عنوان مثال کارگاه‌هاي زير پنج نفر بيمه پرداخت نمي‌کنند و مشمول قانون کار نيز نمي‌شوند و ماده ۱۰ صنايع نوسازي را تصويب کردند که افراد بالاي ۲۵ سال سابقه کار مي‌توانند خود را بازنشسته کنند و شامل دريافت حقوق شوند، منتهي ۵۰ درصد از آن را دولت و ۵۰ درصد ديگر را کارفرما پرداخت مي‌کند.
وي ادامه داد: در قانون تأمين اجتماعي از سال ۵۴ تصويب شد که ۳ درصد از حق بيمه توسط دولت، ۷ درصد بيمه شده و ۲۰ درصد توسط کارفرما به عنوان سرانه به تامين اجتماعي پرداخت شود که متاسفانه دولت اين پول را پرداخت نکرد، همچنين ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر مهمان بر سر سفره تامين اجتماعي آورده شدند که بر همين اساس دولت در سال گذشته بايد ماهانه ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان به سازمان تامين اجتماعي پرداخت مي‌کرد.

رئيس کانون بازنشستگان تأمين اجتماعي تهران افزود: اين مبالغ نه تنها هنوز توسط دولت وصول نشده است، بلکه به ميزان آن به ۴ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان در ماه هم رسيده و به نوعي دولت دست در جيب سازمان تأمين اجتماعي کرده است.
وي با بيان اينکه باتوجه به ماده ۲۶ قانون اساسي، دولت موکلف است به آحاد مردم خدمات درماني، بازنشستگي، از کار افتادگي و… ارائه دهد، اما نمي‌دانيم با چه مجوزي از اموال بازنشستگان و بيمه شدگان، مهمان بر سر اين سفره مي‌آورد که اگر اين رويه ادامه پيدا کند تا سال ۱۴۰۴ سازمان تامين اجتماعي به مرز ورشکستگي مي‌رسد، گفت: دولت اگر اين ۳۰۰ هزار ميليارد تومان بدهي خود را پرداخت مي‌کرد، سازمان تأمين اجتماعي دچار مشکل نمي‌شد، چرا که با آوردن اين مهمانان، سازمان در ارائه خدمات درماني به بيمه شدگان خود دچار مشکل شده است و با پرداخت به موقع اين بدهي‌ها سازمان مي‌توانست سرمايه‌گذاري‌هاي لازم براي افزايش منابع خود را انجام دهد.
دهقان کيا تصريح کرد: متاسفانه با ارائه طرح‌هاي نسنجيده کارفرما‌يان را تحت فشار قرار مي‌دهند و آن‌ها نيز مجبور مي‌شوند کارگران را زير فشار ببرند، لذا تقاضا داريم زماني که طرحي ارائه مي‌شود تمام جوانب آن بررسي شود تا اين صندوق را مانند صندوق‌هاي ديگر به سمت ورشکستگي نکشانند، چرا که دولت توان ارائه خدمات به آحاد اين مجموعه را ندارد.

رئيس کانون بازنشستگان تأمين اجتماعي تهران گفت: متاسفانه دولت از صندوق تأمين اجتماعي برداشت و به صندوق‌هاي ديگر کمک مي‌کند و از سال ۸۳ شوراي عالي تأمين اجتماعي را حذف کردند و هئيت امنايي متشکل از ۹ نفر که ۶ نفر از اعضاي آن را دولت تشکل مي‌دهد، به وجود آوردند.

وي خاطرنشان کرد: دولت از لحاظ تأمين منابع مالي هيچ نقشي در اين سازمان ندارد و فقط بايد ناظر باشد که متاسفانه اين طور نيست و اين امر مهم است تا با تدابير لازم و پرداخت بديهي‌ها به سازمان تأمين اجتماعي، آن را تا مرز ورشکستگي نرسانند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره