نماد آخرین خبر

فارس: قیمت هر سهم ایران خودرو برای نخستین بار کمتر از 100 تومان شد

منبع
فارس
بروزرسانی
فارس: قیمت هر سهم ایران خودرو برای نخستین بار کمتر از 100 تومان شد
فارس/ در پي اعمال افزايش سرمايه 78 ميليارد توماني و افزايش زياندهي سهم ايران خودرو ، قيمت هر سهم که زماني 2990 تومان هم بود، به کمتر از 100 تومان رسيد. در جريان معاملات امروز بازار سهام ، نماد معاملاتي شرکت ايران خودرو که از 6 دي بسته بود، بدون محدوديت نوسان قيمت مورد بازگشايي قرار گرفت تا سهامداران آن با توجه به آخرين رويدادها و اطلاعات ارايه شده تصميم‌گيري و اقدام به خريد و فروش سهام کنند. در اين مدت هئيت مديره اين شرکت با برگزاري جلسه‌اي در 10 دي، سرمايه ايران خودرو را با 78 ميليارد تومان افزايش به 960 ميليارد تومان رساند. با اين اتفاق و در شرايطي طي هفته‌هاي گذشته قيمت خودرو افزايش قابل توجهي يافته که پيش از اين سود سال مالي جاري 371 ريالي هر سهم به زيان 71 ريالي (با سرمايه 882 ميليارد توماني) تبديل شده بود. همچنين با انتشار گزارش عملکرد 9 ماهه منتهي به آذر 91 هم مشخص شد، زيان ايران خودرو با سرمايه جديد 960 ميليارد توماني به 320 ريال رسيده و در 9 ماهه به 366 ريال رسيده است. *نخستين سقوط سهام ايران خودرو به کمتر از 100 تومان با اين شرايط، نماد ايران خودرو امروز در بازار سهام بازگشايي شد و برخي سرمايه گذاران با لحاظ کردن اين اطلاعات ،اقدام به فروش سهام اين شرکت با قيمت هاي کمتر از 100 تومان کردند، تا براي نخستين بار از زمان حضور ايران خودرو در بورس، بهاي هر سهم آن به کمتر از قيمت اسمي 100 تومان و به 98 تومان برسد. *سهمي که زمان به 2990 تومان هم رسيده بود بررسي‌هاي فارس از قيمت‌هاي گذشته سهام ايران خودرو نشان مي‌دهد بيشترين بهاي هر سهم آن مربوط به سال 75 و با قيمت هاي بيش از 2500 توماني و حتي براي يک روز 2990 توماني ( 8 ارديبشهت 75) بود که در سال هاي بعد به دلايلي چون اعمال افزايش سرمايه ، تقسيم سود در مجمع سالانه، کاهش سود آوري، اعلام زيان، وضعيت نامناسب سهام صنعت خودرو در بازار محصولات و بورس، تغيير مديريت و غيره نه تنها قيمت سهام ايران خودرو هيچ گاه از 3000 تومان عبور نکرد، بلکه سال به سال بهاي سهام آن کاهش يافت تا اينکه امروز براي اولين بار به کمتر از 100 تومان رسيد. اين قيمت معادل قيمت اسمي هر سهم شرکت‌هاي سهامي عام است. طبق قانون تجارت ، بهاي هرسهم شرکت هاي سهامي عام نبايد از 100 تومان بيشتر شود. سازمان بورس هم براي يکسان سازي همه شرکت هاي بورسي و فرابورسي و ثبت شده نزد خود را ، قيمت اسمي 100 تومان را مدنظر قرار گرفته که در مورد تعداد سهام شرکت ها و پذيره نويسي سهام کاربرد دارد. همچنين اکثر سهامداران عمده و مديران شرکت ها سعي مي‌کنند، بهاي سهام شرکت شان به کمتر از 100 تومان نرسد. *زيان سهام ايران خودرو به 38 درصد رسيد با اين اوصاف بازدهي سهام ايران خودرو در سالي که ميانگين بازدهي بورس به 50 درصد هم رسيده با حدود 39 درصد زيان همراه شد، چرا که به رغم تقسيم سود 23 توماني و اعمال افزايش ، قيمت 199 توماني اول سال اين شرکت به 99 در روز جاري سقوط کرده است. *خبري از واگذاري بلوک 33 درصدي بانک پارسيان نشد که نشد در اين ميان اعلام خبر واگذاري بلوک 33 درصدي سهام بانک پارسيان توسط گروه ايران خودرو در شهريور سال جاري موجب بهبود وضعيت سهام و افزايش بهاي هرسهم ايران خودرو شد، اما تاکنون خبري از اين عرضه نشده است. به گزارش فارس، توافق اوليه بين شرکت ايران‌خودرو و خريدار سهام بانک پارسيان انجام شده و گفته مي‌شود، دو طرف فروشنده و خريدار با استعلام از بانک مرکزي، زمينه اين معامله را فراهم کرده و حتي مبايعه نامه‌اي را به امضا رسانده‌اند. در اين توافق اوليه قيمت هر سهم بانک پارسيان 400تومان و رقم کل معامله 1764ميليارد تومان تعيين شده است و حتي گفته مي‌شود چک 30 يا 300ميليارد توماني هم بين دو طرف رد و بدل شده است. اين خبر در حالي توسط مسئولان ايران خودرو تاييد شده که از قرار معلوم، بروز مشکلي در تجميع سهام قابل عرضه بانک پارسيان و برخي مشکلات ديگرف مانع از عرضه بلوک 33 درصدي بانک پارسيان شده است. از سوي ديگر مسئولان ايران خودرو در رابطه با افزايش زياندهي درسال جاري به چهار دليل اشاره کرده اند. اول؛ در پيش بيني فوق مقدار توليد و فروش انواع محصولات شرکت تعداد450 هزار دستگاه پيش بيني شده که اين مقدار نسبت به بودجه پيشين 150 هزار دستگاه کاهش دارد. اين کاهش متوجه ظرفيت قابل دسترس توليد در سال 91 است. دوم؛ افزايش در درآمد هاي سرمايه گذاري عمدتا ناشي از افزايش سود سهام شرکت هاي سرمايه‌پذير به دليل تغيير در سياست تقسيم سود آنان بوده است. اهم اين تغييرات شامل کاهش سود ايران خودرو خراسان از 550 به 2,619 ميليارد ريال؛ ايساکو از 196 به 1,713 ميليارد ريال و سرمايه گذاري سمند از 180 به 551 ميليارد ريال است. سوم؛ افزايش نرخ فروش محصولات معادل 23 درصد نسبت به بودجه پيشين و از تاريخ 15 بهمن ماه سال جاري اعمال شده است. چهارم؛ افزايش هزينه هاي مالي عمدتا ناشي از افزايش نرخ تسهيلات ريالي و افزايش نرخ هم ارز ريالي سود و کارمزد تسهيلات ارزي است . *آيا سهامداران عمده کاري مي کنند؟ با اين اوصاف بايد منتظر ماند و ديد که سهامداران عمده ايران خودرو و مديران آن در مورد چگونگي پوشش زيان، حمايت از سهام و جلوگيري از سقوط بيشتر قيمت هر سهم و همچنين فروش بلوک 33 درصدي بانک پارسيان چه تصميمي مي گيرند و آيا خواهند توانست سهام اين شرکت بزرگ خودرو ساز را متعادل و اصلاح کنند يا خير؟