نماد آخرین خبر

۱۰۰۰کلمه برای ۱۰۰۰روز موفقیت

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
۱۰۰۰کلمه برای ۱۰۰۰روز موفقیت

دنياي اقتصاد/حسن محمدي ،مدير روابط عمومي شستا:شستا هنوز هم شهروندي خوب است، اگرچه اين روزها با تيغ تيزي که خودش براي اصلاح عرضه کرده بود به صورتش خط مي‌کشند. شهروند خوب بودن در شهر خوب هم کار سختي است چه رسد به اينکه در کارزارهاي رقابتي اقتصادي- سياسي گاهي به سويي مي‌برندت که سخت جاني‌ات را امتحان کنند و اگر سود ۳۲هزار ميليارد توماني در چنته نداشته باشي و کاهش‌دهنده شرکت‌هاي زيان‌ده از۴۰ به صفر نبوده باشي و حتما اگر ده‌ها سامانه مديريتي را براي کنترل و مديريت يک هلدينگ بزرگ چندرشته‌اي راه‌اندازي نکرده باشي، سخت جان مي‌دادي نه اينکه سخت جان بکنند و تو ايستاده باشي.

سودآوري شستا، پيگيري و دريافت مطالبات (که اين روزها برخي به ناحق به آن حمله مي‌کنند)، ادغام‌ها و انحلال‌هاي مديريتي، نقش‌آفريني جدي و برنامه‌ريزي شده در بورس، بازارگرداني‌هاي هوشمند و تمرکز بر بهره‌گيري از سودها در پروژه‌هاي جديد، برنامه‌هاي در دست اجرا نيست، بلکه واقعيت‌هاي روي زميني است که در شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي محقق شده است.

آنچه در شستاي اين روزها به فرهنگ خوب مديريتي تبديل شده است، برگزاري به‌موقع مجامع عمومي سالانه البته با تلاش مضاعف براي دريافت گزارش مقبول است به‌گونه‌اي که ۹۴درصد گزارش‌هاي حسابرسي به صورت مقبول اخذ شده است. اينکه تلاش براي دريافت گزارش مقبول به يک فرهنگ سازماني در مجموعه شستا با ۱۶۶ شرکت مديريتي تبديل شده، آثاري دارد که علاوه بر درک اين واقعيت در کوتاه‌مدت حتما سال‌هاي آتي اثرگذاري‌اش را در سودآوري و درآمدزايي حس خواهيم کرد، اما اين رقابت سالم درون گروهي موجب شده است تا رقباي شستا در هلدينگ‌هاي چندرشته‌اي ديگر نيز به تکاپو بيفتند تا بتوانند سهام‌داران و ذي‌نفعان‌شان را نسبت به اين عقب‌ماندگي قانع کنند. به همين روي شفافيت شستا و گزارش‌گيري‌هاي مقبول شستا عملا به يک شفافيت جمعي نيز در بازار رقابت‌هاي اقتصادي تبديل شده است و اين وظيفه يک شهروند خوب است که بتواند يک فرهنگ خوب را در اتمسفر خود نيز جاري کند.

در مدت اخير و در آستانه تغيير دولت، حجم حملات به شستا به دلايل مختلف افزايش يافته است که معتقدم بخشي از اين حملات ناشي از رقابت حاميان دو دولت است که برخي‌شان لازم مي‌دانند با قلب واقعيت موفقيت‌هاي دولت‌ها درهيچ حوزه‌اي ثبت نشود و شستا که بدون اغراق مهم‌ترين نقطه قوت دولت فعلي است بايد مورد هجمه قرار مي‌گرفت. البته برخي صاحبنظران بلند نظر نگاه ديگري دارند و مي‌گويند دولت‌ها سکوهايي در کشتي نظام هستند و تخريب آن تخريب بلند مدت همان کشتي است به همين خاطر آنها که از اين منظر به روند پيشرفت کشور مي‌نگرند تمرکزشان روي نقاط قوت هر دولتي است.

شايد روزي که محمد شريعتمداري وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي  در مجلس شوراي اسلامي بومي‌گزيني، جوانگرايي و شفافيت را وعده داد، نمايندگان مجلس و خبرنگاراني که اين خبر را نشر دادند باور نمي‌کردند در همان ۴۸ساعت ابتدايي گام اول شفافيت برداشته شود و با انتشار ليست هيات‌مديره‌هاي شرکت‌هاي تابعه، اولين زمين‌لرزه‌ها آغاز شود. ضمن آنکه از همان ماه‌هاي ابتدايي با جوانگرايي نخبگاني، شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي، رشد فزاينده‌اش را آغاز کرد و با تکيه برهيات‌مديره با تجربه، کارآمد و همراه يک تيم قدرتمند و پيگير در شستا صرفا با تمرکز بر کار و اقدامات اجرايي توانست رويکردي ديگر در شستا به نمايش بگذارد و آن هم رويکرد اجرايي و دوري گزيني از بازي‌هاي مرسوم سياسي در اين هلدينگ بزرگ اقتصادي بود. دورکردن شستا از سياست‌ورزي مديران‌اش اقدام موثري بود تا مديران بدانند در شستاي نوين با کار ارزيابي مي‌شوند نه با لابي‌گري.

نقدهاي سازنده‌اي که البته در اين دوسال و اندي به شستا در رسانه‌ها شده و ليست‌هاي متعددي که منتشر شده است فارغ از درست و غلط بودن آنها، نشان از فاصله‌اي است که شفاف بودن با شفاف نبودن در يک ساختار ايجاد مي‌کند و به نظرم اصحاب رسانه بيش از هر کنشگر ديگري مي‌دانند که در دو‌ونيم سال اخير شستا و روابط‌عمومي پاسخگو و در دسترس آن چه تفاوتي با در دسترس نبودن داشته و دارد و قاعدتا اين فرهنگ بدون خواست و همراهي مديريتي کلان در يک مجموعه بزرگ امکان تحقق نداشته و ندارد.

در حالي که سال ۱۳۹۷ براي دريافت اطلاعات از شستا بايد چراغ به‌دست در لا‌به‌لاي صفحات گوگل گشت و گذار مي‌کرديم تا بتوانيم اندک اطلاعاتي به دست آوريم، اما اين روزها فقط با مراجعه به سايت رسمي و پرتال شستا که حدود ۱۷هزار صفحه اطلاعات در آن بارگذاري شده، لازم است ساعت‌ها وقت بگذاريد تا هر آنچه نياز است از اين درياي اطلاعات برداشت کنيد و دست پر از آن خارج بشويد. اينها به جز حضور فعال در کانال تلگرام، اينستاگرام و حساب توييتري با عنوان شستا رسانه است که هر کدام با مخاطبان خاص خود در لحظه ‌ترين اطلاعات را در اختيار مخاطب قرار مي‌دهد و سهامداران و ذي‌نفعان شستا به سادگي به هر آنچه بايد دست مي‌يابند. اين دستيابي البته گاهي براي ما دردسرساز شده است، اما وقتي نگاه بلندمدت به مديريت کلان در يک وزارت‌خانه حاکم باشد مديران تابعه نيز ناچار به حرکت در مسير تعيين شده ادامه مي‌دهند و هربار که برخي سنگ‌اندازان به اين قطار در حال حرکت سنگي پرتاب کنند و شيشه‌اش را بشکنند آن شيشه به سرعت ترميم مي‌شود تا هنگام جابه‌جايي راننده قطار ابهت و وقار آن قطار از بين نرفته باشد، لذا ۱۰۰۰ روز با موفقيت و پيروزي‌هاي مستمر را که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و به تبع آن شستا طي کرده است دستاورد يک شخص يا يک شرکت نبايد تلقي شود که با نگاه شخصي‌محوري به آن حمله کنيم، بلکه اينها دستاورد يک نظام حاکميتي است که در چشم مردم در روزهاي بحراني تفاوتي بين راننده‌هاي اين لکوموتيو نمي‌گذارند و به خود لکوموتيو مي‌نگرند.

شستا با سيستمي کردن دسترسي به اطلاعات علاوه بر بهبود نظام تصميم‌گيري و تصميم‌سازي يکي از مهم‌ترين اقداماتش را براي نظارت بر فرآيندهاي متعدد و پيچيده انجام داد و به قول آقاي شريعتمداري، امروز از مرحله دسترسي به اطلاعات عبور کرده‌ايم و به مرحله استفاده‌پذيري اطلاعات رسيده‌ايم.

۱۰۰۰روز را با موفقيت در شستا و وزارت کار طي کردن براي مديران آن، متاعي نيست که بشود آن را در بورس کالا عرضه يا خريداري کرد بلکه دستاوردي است که بايد در قالب تجربه انتقال يابد تا مديران آينده گام‌هاي بلندتري بردارند.

منبع: دنياي اقتصاد

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره