برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

وزیر صمت: ساخت ٤ میلیون خانه تا سال ١٤٠٤ شدنی است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
وزیر صمت: ساخت ٤ میلیون خانه تا سال ١٤٠٤ شدنی است

ايسنا/ وزير صنعت، معدن و تجارت (صمت) به فعالان صنعت سيمان اطمينان خاطر داد که مخالف جدي تصميمات خلع‌الساعه و مشکل‌ساز است و رفع مشکلات اين صنعت با کمک بخش خصوصي در حال پيگيري است. وي گفت ساخت ٤ ميليون واحد مسکوني تا سال ١٤٠٤ امکان پذير است.

سيدرضا فاطمي امين بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست با انجمن‌ها، تشکل‌ها و فعالان حوزه توليد سيمان که در محل اين وزارتخانه برگزار شد، ضمن تاکيد براينکه  وزارت صمت به دنبال تصدي‌گري نيست و رويکرد مشورت با بخش خصوصي و اولويت‌گذاري‌ها و قاعده‌گذاري‌ها را دنبال مي‌کند، تصريح کرد: ما در دولت بايستي چهار اقدام را به درستي پيگيري کنيم. 

وي گفت: اولويت‌گذاري بر طبق منابع و فرصت‌ها، تدوين قاعده‌ها براي بسترسازي حرکت بخش خصوصي و کسب و کارها و تسهيل کسب و کارها در اين مسير چهار رويکرد اصلي فعاليت ماست ‌و لازم است به يک برنامه مشترک بين اين وزارتخانه و فعالان اقتصادي برسيم.

وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه بطور مثال در صنعت خودرو، صادرات، نساجي، سيمان، فولاد و غيره بايد بدانيم که به چه اولويت‌ها و اهدافي در کوتاه‌مدت و ميان‌مدت بايد برسيم و چه اقدامات و سياست‌هاي بايد اجرايي شوند، اظهار کرد: اين برنامه‌ها را با ذي‌نفعان به اشتراک خواهيم گذاشت و سپس از آن‌ها مي‌خواهيم تا متناسب با اهداف به ما برنامه بدهند.

وي افزود: جلساتي از اين دست براي رسيدگي به موضوع صادرات در روزهاي ابتدايي مهرماه (سوم مهرماه)، صنعت خودرو (پنجم مهر ماه) و براي ساير حوزه‌ها به ترتيب در نظر داريم. اوايل آبان ماه نيز قرار بر رسيدگي به موضوع سيمان داشتيم که باتوجه به شرايط فعلي در اولويت قرار گرفت. 

در ادامه اين نشست فعالان حوزه معدن به بيان مسائل و مشکلات اين صنعت پرداختند که از جمله مهمترين آن‌ها مي‌توان به موضوع محدوديت‌هاي مصرف برق و فعاليت‌ها و بروز مشکلات در نيمه دوم سال، با توجه به مشکلات تامين سوخت در پي سرد شدن هوا و قطعي گاز، لزوم جبران خسارت از سوي وزارت نيرو براي واحدهاي آسيب ديده از قطعي‌هاي برق، افزايش هزينه‌هاي حمل‌ونقل، قيمت‌گذاري دستوري و ايجاد رانت براي دلالان اين صنعت، اشاره کرد.

پس از اظهار نظرهاي فعالان صنعت سيمان و ابراز مشکلات فعلي، فاطمي امين با بيان اينکه مشکلات شما فعالان صنعتي، مشکل ما نيز هست و وظيفه ما اين است که مشکلات را در سطح کلان حل کنيم، تصريح کرد:  بنده به شخصه مخالف جدي تصميمات خلق‌الساعه  هستم. حتي در صبح روز جلسه راي اعتماد به وزرا در مجلس شوراي اسلامي، از سوي برخي‌ها فشارهايي بر من وارد شد که «صادرات سيمان را ممنوع کن»، اما بنده ضمن اينکه اعلام کردم هنوز وزير نشده‌ام تا بخواهم اقدامي کنم، با اين پيشنهادات مخالفت کردم. 

وي افزود: درست نيست و معنا ندارد، زماني که بازرگان و تاجري قراردادي براي صادرات منعقد کرده است، با يک تصميم سريع و خلق‌الساعه آن را منتفي کنيم. وظيفه ما “پيش‌بيني کردن” است و همانطور که شاهد بوديد در قضيه اخير سيمان نيز بدون تعزيراتي شدن موضوع و برخورد ضربتي، کار را پيش برديم. 

وزير صمت ضمن تاکيد براينکه در حقيقت اقتصاد بايد پيش‌بيني‌پذير باشد، گفت: اگر تخلفي صورت گيرد، اين ما هستيم که مدعي خواهيم شد؛ لذا قطعا از فعالان و صاحبان صنايع حمايت خواهيم کرد و متمرکز کار را پيش خواهيم برد. 

فاطمي امين ادامه داد: در حال حاصر موضوعات حمل‌ونقل، کاهش قيمت تمام شده، پروژه‌هاي افزايش بهره‌وري و تامين سوخت زمستاني برنامه‌هايي است که براي صنعت سيمان در دست پيگيري داريم و  در زمينه تامين برق نيز ساخت بيش از ۱۰ هزار مگاوات نيروگاه در بخش صنعت را با همکاري با وزارت نيرو در دستور کار داريم که فولادي‌ها در اين زمينه پيش‌قدم شده‌اند.

مخاطرات، احتمال وقوع و راه‌حل‌ها براي هر سه ماه آينده، از پيش برآورد خواهد شد 

وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: کار از ابتداي شهريور ماه آغاز شده است و ما به تمامي دفاتر و سازمان‌هاي استان‌ها نيز اعلام کرده‌ايم که براي سه ماه آينده برآورد مخاطرات داشته باشيم و به اين منظور هر ماه يک برنامه پايش خواهيم داشت. همه بايستي گزارش‌ کنند که براي سه ماه آينده چه مخاطراتي پيش‌بيني مي‌شود؟ چقدر احتمال وقوع دارد؟ و چه راهکارهايي براي جلوگيري يا رفع آن‌ها وجود دارد؟ همه عاملان فروش بايستي براي کالاهاي خود فاکتور زده و آن را در سامانه جامع تجارت اعلام کنند. 

وي ضمن اشاره به اينکه تا دو هفته ديگر نيز همه عرضه‌کنندگان بايد در قالب اين سامانه فعاليت کنند، وگرنه اجازه خريد و فروش نخواهند داشت، گفت: تا دو هفته آينده نيز بر بازار سيمان متمرکز خواهيم بود و  همه خرده ‌فروشان و عاملان فروش سيمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده‌فروشي و خرده‌فروشي به يک روال معقول دست يابيم. اين زمينه، همه کالاها و زنجيره‌هاي مربوطه را در نظر داريم و فقط سيماني‌ها نيستند که ورود آن‌ها به بورس مطرح شده است. 

 ساخت ٤ ميليون خانه تا سال ١٤٠٤ امکان پذير است

فاطمي‌امين تاکيد کرد: موضوع ساخت چهار ميليون دستگاه خانه در افق سال ۱۴۰۴ مطرح است که امکان‌پذير خواهد بود ورونق خوبي ايجاد خواهد کرد. ساخت مسکن و صادرات براي اين وزارتخانه اهميت بسيار دارد و اميدواريم بتوانيم در قالب يک تعامل و همکاري، نمونه‌اي متعالي از حکمراني هوشمند را به نمايش بگذاريم. تلاش ما اين است که تمامي چالش‌ها پيگيري شوند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar