برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

تصویب طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس

منبع
خانه ملت
بروزرسانی
تصویب طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس

خانه ملت/ نمايندگان با اصلاحات کميسيون صنايع و معادن در ماده ۴ طرح ساماندهي صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تامين نظر شوراي نگهبان موافقت کردند.
 
 نمايندگان در نشست علني امروز (چهارشنبه، 24 شهريورماه) مجلس شوراي اسلامي با 172 رأي موافق، 38 رأي مخالف و 3 رأي ممتنع از مجموع 243 نماينده حاضر در صحن علني با اصلاحات کميسيون صنايع و معادن در ماده 4 طرح ساماندهي صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تامين نظر شوراي نگهبان موافقت کردند.

ماده 4 به شرح ذيل اصلاح مي شود: هر شخص حقيقي يا حقوقي مي تواند به ازاي صادرات خودرو يا قطعات خودرو يا ساير کالاها و يا خدمات مرتبط با انواع صنايع نيرو محرکه و يا از طريق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقي يا دو نيرويي (هيبريدي) و يا واردات خودروي بنزيني يا گاز سوز با بر چسب انرژي ب (b) و بالاتر و يا داراي شاخص ايمني سه ستاره و يا بالاتر بر اساس گواهي هاي استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتي خود اقدام نمايد.

تبصره ۱- واردات موضوع اين ماده ، نباد هيچ تعهد ارزي جديدي براي کشور ايجاد نمايد. 

تبصره۲- سقف تعداد خودروهاي مجاز وارداتي، هر شش ماه يکبار توسط شوراي رقابت و بر اساس ميزان کمبود عرضه نسبت به تقاضاي موثر خودروي سواري طي يک سال گذشته تعيين مي شود. 

تبصره۳- منحصرکردن، داشتن نمايندگي يا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجي ممنوع است . ساير مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعيين مي شود. 

تبصره۴- واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع اين ماده، ممنوع و در حکم کالاي قاچاق است. 

تبصره۵-واردات خودروهاي کارگرده در چارچوب اين ماده ، به شرطي که بيش از ۳ سال از تاريخ توليد آنها نگذشته باشد، مجاز است. ساير مقررات فني مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعيين مي شود.
 

براساس اين گزارش سيدمصطفي آقاميرسليم در اخطاري با استناد به اصل 110 قانون اساسي و سياست هاي تقويت توليد و پشتيباني از آن، گفت: دوشنبه هفته گذشته نيز مجمع تشخيص مصلحت نظام با اين موضوع مخالفت کرد؛ براساس اين اصلاح حتي واردات خودروهاي معمولي گازسوز نيز آزاد شده است.


نماينده مردم تهران، شميرانات، ري، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي افزود: در دنيا از توليد خودروهاي دو نيرو حمايت مي شود چرا که قيمت تمام شده آن دو برابر است.

وي با اشاره به اقداماتي براي توليد خودروي هيبريدي در کشور، اضافه کرد: اگر واردات براساس طرح مذکور صورت گيرد از توليد داخل جلوگيري شده و حتي ممکن است جواناني که در اين زمينه فعاليت کرده اند را نيز دلسرد کند.

روح اله ايزدخواه عضو کميسيون صنايع و معادن در دفاع از اصلاحات کميسيون در طرح ساماندهي صنعت خودرو، گفت: در روزهاي اخير در رسانه ها موضوعاتي مانند آزادسازي واردات خودرو مطرح شده حال آنکه موضوع اين چنين نيست و منظور تنظيم واردات خودرو در راستاي حمايت از توليد داخل است تا از وضعيت مبهم و اشکال آفرين کنوني خارج شويم.

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: براساس اطلاعات مرکز آمار ايران در 15 سال اخير مجموعا کمتر از 700 هزار خودرو وارد کشور شده در حالي که توليد داخل بيش از 15 ميليون دستگاه بوده در واقع کل واردات خودرو کمتر از 5 درصد تقاضاي بازار را پوشش داده و از نظر واردات نيز اين ميزان کمتر از 3 درصد کل واردات کشور بوده است.

وي با بيان اينکه تصويب اصلاحات کميسيون درباره طرح ساماندهي بازار خودرو اثر رواني بر بازار دارد، تصريح کرد: در حال حاضر خودروهاي خارجي در کشور به 8 برابر نرخ جهاني رسيده است به طور مثال خودرويي که معادل ريالي آن در خارج کشور 400 ميليون است در کشور بيش از 3 ميليارد به فروش مي رسد چرا که قاعده و قانوني براي واردات خودرو وجود ندارد.

اين نماينده مردم در مجلس يازدهم با بيان اينکه کميسيون ايرادات شوراي نگهبان را در اصلاحات خود در نظر گرفته، تصريح کرد: واردات خودرو در اين اصلاحات سقف داشته، اين سقف به ميزاني است که کمبود عرضه را جبران کند.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه شوراي رقابت هر 6 ماه يکبار سقف ميزان رقابت خودرو را مشخص مي کند، ادامه داد: در اين اصلاح تلاش شده که ميزان توليد داخل افزايش يابد از سوي ديگر تاکيد شده که واردات خودرو نبايد تعهد مالي براي دولت ايجاد کند و بايد براي واردات از ارز صادراتي يا ارز خارجي استفاده شود.

ايزدخواه با اشاره به اينکه براساس آمار حدود 20 ميليون دلار نزد خانواده ها و اشخاص است که بهتر است به جاي استفاده از اين منبع براي خريد آپارتمان در ترکيه براي کمک به صنعت استفاده شود، ادامه داد: کميسيون مدافع توليد خودروهاي هيبريدي و برقي است و در اين راستا نيز از مبنا و واحدهاي توليدي بسياري بازديد کرده وگام برداشته است.

اين نماينده مردم در مجلس يازدهم افزود: در اصلاحات کميسيون الگوي مصرف ديده شده و براساس آن تنها خودروهايي مي توانند وارد شود که مصرف سوخت آن ها b به بالا باشد از سوي ديگر داراي حداقل سه ستاره از نظر کيفيت باشند.

ايزدخواه درباره صحبت وزير صنعت، معدن و تجارت مبني بر اينکه درباره واردات خودرو برنامه اي نداريم، تصريح کرد: اين حرف درست است چرا که وزارتخانه مذکور، وزارت توليد است و بايد توليد را افزايش داده و مقرر است که در 6 ماه توليد صد هزار خودرو را افزايش دهند.

وي تصريح کرد: ما تلاش کرديم با اين اصلاحات واردات به نفعي تنظيم شود که بازار ملتهب نشود و اثر مثبتي بر بازار داشته باشد به گونه اي که خودروهاي خارجي 7 برابر ارزش واقعي معامله نشوند.

 در نهايت نمايندگان با 89 رأي موافق، 109 رأي مخالف و 12 رأي ممتنع از مجموع 243 نماينده حاضر در صحن، با اين اخطار مخالفت کردند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره