مرز انحصار و رقابت در صنعت لوازمخانگی کجاست؟

ایرنا/تحریمها و خروج خارجیها از بازار ایران در سالهای گذشته، گرچه در ابتدا شرایط سختی را برای صنعت لوازمخانگی رقم زد، اما در ادامه و با حمایتهای دولت و ممنوعیت واردات، به شکوفایی این صنعت انجامید. امروز سوال این است که حمایتها تا کجا باید ادامه داشته باشد و مرز انحصار و رقابت کجاست؟
بخش صنعت کشور در سال ۹۹ متاثر از دو مشکل بزرگ تحریم و کرونا وضعیت دشواری را تجربه کرد و فعالیت بسیاری شرکتها و تولیدکنندگان این حوزه با فراز و نشیبهای زیادی همراه شد. با این حال صنعت لوازم خانگی عملکرد درخشانی در حوزه تولید داشت و حرکت به سمت برندسازی را آغاز کرد.
با وجود مشکلات یاد شده، یکی از این حوزهها که شاهد رونق گرفتن تولید در آن بودیم، بخش لوازمخانگی است. شرکتهای خارجی تا پیش از اعمال تحریمهای ظالمانه آمریکا سهمی حدود ۴۰ درصدی از بازار کشورمان را در اختیار داشتند که از جمله بزرگترین آنها شرکتهای کرهای ال.جی و سامسونگ قابل اشاره است اما با خروج این برندها از کشورمان، بهیکباره بخشی از ظرفیتهای تولیدی این مجموعهها با رکود در تولید همراه شد، هرچند همه سعی مدیران این شرکت ها حفظ اشتغال و تعطیل نکردن نیروی کار بود.
نتیجه خروج برندهای خارجی پس از تحریمها از کشور، اتکا به تولیدات داخلی و افزایش داخلیسازی همراه با حمایتهای دولت و ممنوعیت واردات لوازمخانگی خارجی بود، بهطوری که در برخی شرکتهایی که تا پیش از این با ال.جی و سامسونگ همکاری داشتند، شاهد تولید محصولات ایرانی و همچنین شاهد توسعه سبد کالایی هستیم که پیش از این در سبد کالاییاش فقط مانیتور مشاهده میشد، اما امروز به تولید انواع تلویزیون، یخچالفریزر، لباسشویی، ظرفشویی و حتی اسپلیتیونیت روی آورده و در مجموع سبد کالایی کشور در این بخش در حال تکمیل است.
با این حال، کارشناسان معتقدند حمایتها از یک صنعت باید به اندازهای باشد که به انحصار و رانت نیانجامد و ضمن حفظ رقابتپذیری محصولات، منجر به افت کیفی نشود؛ بلایی که سالهاست در صنعت خودروسازی داخلی شاهدیم.
در این پیوند «جهانبخش سنجابی شیرازی» دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق امروز (سهشنبه) در میزگرد «صیانت از صنعت لوازمخانگی در برابر مافیای واردات» اظهار داشت: با هرگونه ممنوعیت واردات و صادرات مخالفیم، زیرا هر چند ممکن است در کوتاهمدت آثار مثبتی به همراه داشته باشد، اما در میان و بلندمدت مخدوشکننده و ناکارآمدکننده اقتصاد است.
وی بیانداشت: در شرایطی همچون شرایط کنونی که با محدودیت منابع ارزی مواجهیم، هر اقدامی در کوتاهمدت که بتواند هزینههای ارزی ما را کاهش دهد مقبول است و صیانت از تولید داخلی در این شرایط معنی مییابد.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطرنشانکرد: گردش مالی بازار لوازم خانگی کشور سالیانه بین پنج تا ۶ میلیارد دلار است و بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ بازیگر تولیدکننده و مونتاژکار دارد.
وی ادامهداد: در برنامه ملی تولید لوازمخانگی، ظرفیت ۲.۵ میلیارد دلاری برای صادرات به کشورهای منطقه و همسایگان دیده شده است و باید برنامه حمایتها به گونهای باشد که از صادرات نیز صیانت شود.