نماد آخرین خبر

پایان مهلت ترخیص کامیون های وارداتی

منبع
مهر
بروزرسانی
پایان مهلت ترخیص کامیون های وارداتی

مهر/در حالی که با ورود دادستانی به موضوع ترخیص کامیون های وارداتی، مشکلات اداری آن تا حدود زیادی برطرف شده، اما به نظر می رسد ذی نفع نبودن واردکننده در واردات کامیون، علت کندی ترخیص باشد.

 صدرالله بمانا دبیر کارگروه نوسازی ناوگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیمه مهر ماه امسال از ورود علی القاصی مهر دادستان تهران به پرونده دپوی کامیون‌های اروپایی وارداتی در ابتدای مهر ماه و مهلت یک ماهه وی به واردکنندگان برای ترخیص کامیون‌های دپو شده در ۹ گمرک اجرایی کشور خصوصاً ۲ گمرک تهران (شهریار سابق) و غرب تهران خبر داده بود.

با پایان یافتن مهلت مذکور و علی رغم سرعت گرفتن ترخیص این کامیون‌ها، هنوز دو گمرک استان تهران مملو از کامیون‌های دست دوم اروپایی با عمر کمتر از ۳ سال است.

مشاور سازمان راهداری: ترخیص کامیون‌ها سرعت گرفته اما هنوز انبارها پُر است
صدرالله بمانا مشاور نوسازی ناوگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به خبرنگار مهر در این خصوص گفت: هنوز گمرک اطلاعات ترخیص کامیون‌های وارداتی را به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام نکرده است.

وی افزود: با این حال شنیده‌ها حاکی است که کامیون‌های وارداتی در حال ترخیص هستند؛ اما آخرین آماری که داریم همان ترخیص هزار دستگاه و باقی ماندن ۳۶۰۰ دستگاه دیگر در گمرکات کشور است.

رئیس سازمان راهداری: ۳۶۰۰ کامیون در گمرکات تجمیع شده
داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در خصوص آخرین وضعیت نوسازی ناوگان باری اظهار کرد: طبق آخرین آمار رسمی که گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، تعداد ۳۶۰۰ دستگاه کامیون با عمر کمتر از سه سال وارد کشور شده و در گمرکات موجود است.
وی افزود: همچنین یک‌هزار دستگاه کامیون نیز پیش از این، از گمرک ترخیص شده بود و بنابراین از محل کامیون‌های با عمر سه سال و کمتر، تعداد ۴۶۰۰ دستگاه کامیون تاکنون نوسازی شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: پس از ورود دستگاه قضائی به موضوع و سرخط کردن تعداد زیادی از دستگاه‌های متولی، شرایط ترخیص این کامیون‌ها تسهیل شد، موانعی که وجود داشت که تا اندازه‌ای برطرف شده است، همچنین فرآیندهای دو مرحله‌ای حذف و یک مرحله‌ای شد.

امانی یادآور شد: امیدواریم در اسرع وقت این ۳۶۰۰ دستگاه کامیون هم از گمرکات ترخیص و به ناوگان کامیونی کشور اضافه شود تا به این ترتیب متوسط سن ناوگان کامیونی کاهش یابد و جزو ناوگان جوان لحاظ شود.

معاون گمرک: وزیر سابق راه نامه صمت برای تعیین نرخ خدمات پس از فروش را پاسخ نداد
مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک نیز در نامه‌ای که ۱ آبان ۱۴۰۰ به علی القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال کرده، درباره آخرین وضعیت ترخیص کامیون‌های وارداتی و علت ترخیص نشدن آنها نوشته است:

دفتر اداره کل مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۲۵ مهر ماه به گمرک اعلام کرد که این دفتر مصوبه کارگروه پایش حمل و نقل به ریاست وزیر سابق راه و شهرسازی در تاریخ ۶ آبان ماه ۱۳۹۹ مبنی بر انتخاب تعرفه ۵ درصد ارزش CIF کامیون برای نرخ خدمات پس از فروش را در تاریخ ۱ خرداد ۱۴۰۰ به وزارت راه و شهرسازی ارسال کرده اما پاسخی از این وزارت خانه دریافت نکرده است.

ارونقی در این نامه به القاصی مهر خواستار تعیین تکلیف نرخ تعرفه خدمات پس از فروش شده که آیا مصوبه کارگروه پایش حمل و نقل با نرخ ۵ درصد ارزش کامیون معتبر است یا نرخ ۳ درصد مذکور در دستورالعمل واردات کامیون‌های کارکرده که در آن تعرفه خدمات پس از فروش با نرخ ۳ درصد ارزش کامیون تعیین شده است؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره