خراسان/  وزارت اقتصاد در اقدامی جدید، انجام تمامی فرایندهای ثبت و پیگیری شکواییه های مالیاتی را غیرحضوری و بر اساس سامانه الکترونیکی اعلام کرد که از دوشنبه 8 آذر راه اندازی شده است. در این حال، وزیر اقتصاد نیز از ابلاغیه ای خبر داد که بر اساس آن مرکز دادخواهی مالیاتی مکلف شده است به شکایت های تولیدکنندگان درباره مالیات در کمتر از یک ماه رسیدگی کند. به این ترتیب امید می رود با ایجاد شفافیت در فرایند رسیدگی به دعاوی مالیاتی، امکان بروز فساد در این زمینه به حدافل برسد.به گزارش خراسان، وزیر اقتصاد در توئیت اخیر خود، از ابلاغیه ای جدید خبر داد که بر اساس آن، مرکز دادخواهی مالیاتی مکلف شده است به شکایت های تولیدکنندگان درباره مالیات در کمتر از یک ماه رسیدگی کند. وی همچنین افزوده است: «نظارت وزارت اقتصاد بر روند شکایات مالیاتی سامانه‌ای شد تا سفارش و توصیه در مسیر رسیدگی پرونده‌ها کاهش یابد. مسیر کاغذی حذف شد.» در این خصوص ، دیروز رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای وزارت اقتصاد جزئیات این اقدام اخیر را تشریح کرد. به گزارش مهر، فراهانی با بیان این که سامانه الکترونیکی هیئت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در سراسر کشور از دوشنبه هشتم آذر ۱۴۰۰ راه اندازی شده است،اظهار کرد: به موجب آن، از این پس، کلیه فرایندهای مربوط به ثبت و پیگیری شکواییه مالیاتی مؤدیان، بدون نیاز به مراجعه حضوری و در حداقل زمان ممکن صورت می‌گیرد. به گفته وی، سهولت ارائه شکواییه برای کلیه مودیان از تمامی نقاط کشور در بستر وب، افزایش ضریب عدالت در رسیدگی به اعتراضات، فراهم آمدن بستر رسیدگی بی طرفانه به شکواییه ها و صیانت از دادرسان و مستشاران مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و نیز همکاران پاکدست سازمان امور مالیاتی و مؤدیان صحیح‌العمل یکی از مهم‌ترین دلایل راه اندازی سامانه مذکور بوده است.فراهانی با بیان این که پیشتر در برخی پرونده ها گاهی حتی بیش از چهار سال اطاله دادرسی وجود داشت،تصریح کرد: در دوره جدید اولویت بر این مبناست که همه پرونده های مرکز عالی دادخواهی، حداکثر در مدت 10 روز، رسیدگی اولیه یا تعیین تکلیف شود و هم اکنون از این نظر به روز هستیم. در خصوص پرونده های ناقص نیز در سه مرحله اقدام به ارسال پیامک برای مودی می‌کنیم تا نواقص این گونه پرونده‌ها رفع شود.رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی ضمن اشاره به نامه اخیر وزیر اقتصاد درباره رسیدگی بدون فوت وقت به شکواییه های مالیاتی مودیان برای کارآفرینان و بنگاه های تولیدی گفت: از این پس، هر گونه قوانین و مقررات زاید و دست و پاگیر در حوزه کاری این مرکز را به سرعت به وزیر گزارش خواهیم کرد تا در کمیته ویژه ای که در همین خصوص تشکیل خواهد شد، بررسی  و به این شکل، گامی رو به جلو در بهبود فضای کسب و کار در راستای جلوگیری از دغدغه‌های کارآفرینان و بنگاه‌های تولیدی در امر مالیات، برداشته شود. رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای، شماره تلفن ۳۹۹۰۳۴۶۱ را برای راهنمایی مؤدیان در خصوص چگونگی استفاده از حقوق قانونی خود در طرح شکواییه مالیاتی اعلام کرد.


سامانه ای شدن رسیدگی به شکایات مالیاتی چه نتیجه ای در بر دارد؟ 
به گزارش خراسان، استقرار سامانه های الکترونیک به خصوص در زمینه مالیاتی، علاوه بر کاهش هزینه ها، این حسن را دارد که به حذف مفاسد احتمالی در ارتباط مستقیم بین دو گروه مودیان و سازمان مالیاتی بینجامد. از سوی دیگر با ایجاد شفافیت زمینه بهتری را برای بهبود کیفیت رسیدگی به شکایات مالیاتی میسر خواهد کرد. در این زمینه گزارش های اتاق ایران در خصوص مهم ترین موانع کسب و کار پیش روی فعالان اقتصادی نشان می دهد که از نظر این افراد «فساد و سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری در دستگاه های اجرایی» به عنوان پنجمین مانع پیش روی کسب و کارها لااقل در زمستان 99 و بهار 1400 مطرح بوده است.به این ترتیب امید می رود با استقرار سامانه یاد شده، بخشی از این مانع از پیش پای فعالان اقتصادی در حوزه مالیات برداشته شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar