مهر/در حالی که مسئولان بخش حمل و نقل ریلی از برنامه خرید یک‌هزار دستگاه لوکوموتیو خبر داده‌اند، اما کارشناسان اقتصاد حمل و نقل، مشکل را نه در کمبود کشنده که در نبود بهره‌وری می‌دانند.
به گزارش خبرنگار مهر، در ماه‌های اخیر یکی از مشکلات بخش حمل و نقل ریلی، در کنار نبود بهره‌وری و کاهش درآمدهای بخش باری، زمین‌گیر شدن لوکوموتیوها و کشنده‌ها خصوصاً لوکوموتیوهای باری است.

وزیر اقتصاد: مذاکره با روس‌ها برای خرید ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو باری
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در سفر اخیر هیئت دولت به مسکو، از مذاکره با روس‌ها برای خرید ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو باری خبر داد.

مدیرعامل راه آهن: هزار دستگاه لوکوموتیو ظرف ۳ سال خریداری می‌کنیم
آبان ماه سال جاری سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در جلسه کارگروه توسعه حمل و نقل ریلی اعلام کرد: در بخش مسافری و به ویژه در بخش باری با کمبود لوکوموتیو مواجهیم، به همین منظور شرکت راه آهن به دنبال تأمین یکهزار دستگاه لوکوموتیو ظرف حداکثر ۳ سال است. ۱۵۰ دستگاه از این لوکوموتیوها از تولیدکنندگان داخلی و ۸۵۰ دستگاه به صورت واردات از طریق بخش غیردولتی یا رأسا با استفاده از منابع داخلی یا منابع بودجه عمومی تأمین خواهد شد.

وزیر راه: شرایط بخش ریلی مناسب نیست
پیشتر نیز رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود: نیازمند یک هزار دستگاه لوکوموتیو برای تردد در ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن هستیم. در بخش حمل و نقل خصوصاً در حوزه ریلی و هوایی شرایط چندان مناسب نیست. بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن داریم اما عمر ناوگان بالاست و کمترین سن ناوگان ریلی ۴۰ سال است. برای حل مساله زمینی و ریلی، دستور کاری در حال تهیه است که ظرف یک ماه آینده در دولت و با مشارکت و توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت، نوسازی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی در کشور شروع می‌شود.

چرا هدف گذاری «ریلی» برنامه ششم موفق نشد؟
این در حالی است که در سال‌های اخیر عدم توفیق راه آهن در تحقق برنامه ششم توسعه در بخش ریلی شامل کسب سهم ۳۰ درصدی از حمل بار و ۲۰ درصدی حمل مسافر داخلی، مورد انتقاد کارشناسان بوده و مسئولان بخش صنعت ریلی آن را به کمبود لوکوموتیو گره می‌زنند.

کارشناسان: مشکل فقط کمبود لوکوموتیو نیست
با این حال کارشناسان صنعت ریلی معتقدند، صرف کمبود لوکوموتیو منجر به عدم تحقق اهداف برنامه‌های توسعه و سیاست‌های بالادستی در حوزه ریل نشده و دلایل دیگری از جمله بهره برداری نامناسب از شبکه ریلی علی الخصوص کشنده‌های ریلی موجود، علت العلل پایین بودن میزان عملکرد شبکه ریلی کشور در مقایسه با اهداف برنامه‌های توسعه است.

زمین گیر شدن ۶۴ لوکوموتیو در ۱۸ ماه
طبق آمار منتشر شده توسط انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی به عنوان واسط بین بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه حمل و نقل ریلی، تعداد کشنده‌های در سرویس موجود در شبکه راه آهن کشور تا انتهای شهریورماه سال جاری، نسبت به سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ با افت ۱۱ درصدی مواجه شده و از ۵۸۰ دستگاه به ۵۱۶ دستگاه تقلیل پیدا کرده است. یعنی در طول یک سال و نیم، بیش از ۶۴ کشنده ریلی با ارزش جایگزینی بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان، به واسطه تعمیر و نگهداری نامناسب و غیر اصولی و بهره برداری نامناسب، به طور کلی زمین گیر شده است.

نگاهی به افت عملکرد کشنده‌های ریلی
طبق جدول زیر، افت محسوس در حوزه عملکردی کشنده‌های ریلی دولتی در طول مدت یک سال قابل مشاهده است. همانگونه که در این جدول مشاهده می‌شود، کاهش تعداد کشنده‌های ریلی بخش دولتی به کاهش ۳.۵ میلیارد تن-کیلومتری عملکرد باری این کشنده‌ها منجر شده است.
این در حالی است که کشنده‌های در اختیار بخش خصوصی، به واسطه شرایط درست تعمیر و نگهداری، توانسته‌اند عملکرد خود را حتی مقداری افزایش دهند.
ذکر این نکته لازم است که همین افزایش عملکرد کشنده‌های خصوصی در شرایطی اتفاق افتاده است که این بخش به واسطه حجم بالای مطالبات خود از شرکت راه آهن، برای انجام تعمیرات و نگهداری لوکوموتیوهای خود با بحران مواجه است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar