عاقبت صنعت خودرو با واگذاری سهامهای تودلی
فردای اقتصاد/ با بررسی دو سهام «ورنا» و «خگستر» که به عنوان سهام تودلی شرکت سایپاو ایرانخودرو شناخته میشوند و به ترتیب ۱۷ و ۱۰ درصد از سهام بلوکی این خودروساز را در اختیار دارند، میتوان تخمینی از میزان درآمدهای این دو شرکت از محل فروش داراییهای سرمایه گذاری بلندمدت آنها شناسایی کرد.
«ورنا» با مالکیت ۱۷درصدی سهام شرکت سایپا، از امتیاز مدیریتی این شرکت خودروسازی نیز برخوردار است. در صورتی که «ورنا» سهم مدیریتی خود با قیمت پایه (دو برابر قیمت تابلو) به صورت نقد و یکجا به مزایده بگذارد، درآمدی بیش از ارزش بازار خود یعنی ۱۴هزار میلیارد تومان شناسایی خواهد کرد.
«خگستر» نیز سهام بلوکی خودرو را با چهار سناریو مختلف میتواند درآمد قابل توجهی پس از کسر بهای تمام شده خریداری شده «خودرو» با شراییط مشابه مزایده و بصادر در چهارسناریو سودی مابین ۱۴ تا ۲۹ هزار میلیارد تومان کسب کند.
نکته قابل توجه واگذاریهای تودلی خودروسازان این است که بخشی از سود این مزایدهها درصورت تقسیم سود بین سهامدارن ورنا و خگستر، نصیب خودروسازان خواهد شد.