برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
موسیقی

آیا عامل مرگ بتهوون مسمومیت با سرب بود؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آیا عامل مرگ بتهوون مسمومیت با سرب بود؟

ایرنا/ تحقیقات جدید نشان داده است که سطح سرب در خون بتهوون، موسیقی‌دان و آهنگساز آلمانی، بسیار بالاتر از حد طبیعی بوده است، اما به اندازه‌ای نیست که خود به خود باعث مرگ او شود.

تا امروز هیچ کس به طور قطع نمی داند که چه چیزی باعث بیماری کبد و کلیه و مرگ نابهنگام لودویگ ون بتهوون شده است. اما نامه جدیدی به سردبیر مجله شیمی بالینی نظریه رایجی را که سرب باعث مرگ بتهوون شده است، رد کرده است و نشان می دهد که آهنگساز در معرض سطوح بالایی از سرب قرار گرفته است، اما به اندازه ای نبود که باعث مرگ او شود.

بتهوون در طول زندگی خود با برخی از مشکلات سلامتی از جمله مشکلات سیستم گوارشی و کاهش شنوایی همراه با بیماری کبد و کلیه دست و پنجه نرم می کرد. سطوح بالای سرب معمولاً با همه این مشکلات همراه است.

از این رو، هنگامی که محققان در سال ۲۰۰۰ تکه‌هایی از مو را پیدا کردند که تصور می‌شد موی بتهوون باشد و مقدار بسیار بالایی سرب در آن یافتند، به این نتیجه رسیدند که مسمومیت با سرب باعث مشکلات سلامتی و مرگ آهنگساز شده است، اما مطالعات بیشتر در نهایت نشان داد که مو متعلق به یک زن است. و نه به بتهوون.

سپس در سال ۲۰۲۳ چند تکه از موی بتهوون با تایید اصالت آنها از طریق آزمایش ژنتیکی شناسایی شد و اکنون گروهی از کارشناسان آزمایشگاه پزشکی به سرپرستی “نادر رفایی” با مدرک دکتری در دانشکده پزشکی هاروارد، آنالیز سم شناسی را انجام داده اند. این موها

این محققان این موها را برای تعیین سرب با استفاده از دو روش آزمایشی بسیار دقیق به نام طیف سنجی جرمی مورد بررسی قرار دادند. آنها تعیین کردند که میزان سرب موجود در این مو ۶۴ برابر و ۹۵ برابر سطح طبیعی است و بنابراین تخمین زدند که سطح سرب خون بتهوون بین ۶۹ تا ۷۱ میکروگرم در دسی لیتر است که چندین برابر سطح سرب طبیعی برای بزرگسالان است. آنقدر بالا نیست که بتوان آن را عامل اصلی مرگ او دانست.

رفایی در این خصوص گفت: اگرچه میزان تعیین شده سرب این نظریه را که سرب باعث مرگ بتهوون شده است را تایید نمی کند، اما این موضوع ممکن است در بیماری هایی که وی در طول زندگی به آن مبتلا شده است، نقش داشته باشد.

وی افزود: ما معتقدیم این قطعه مهمی از یک پازل پیچیده است و مورخان، پزشکان و دانشمندان را قادر می سازد تا تاریخچه پزشکی این آهنگساز بزرگ را بهتر درک کنند.

“لودویگ ون بتهوون” در ۱۷ دسامبر ۱۷۷۰ در شهر بن آلمان به دنیا آمد. پدرش “یوهان” نوازنده دربار بن بود. بتهوون در اوایل کودکی به موسیقی علاقه نشان داد و پدرش سعی می کرد شبانه روز و گاهی با کتک زدن به او آموزش دهد.

آثار موسیقی بتهوون، این آهنگساز بزرگ آلمانی دوره کلاسیک و رمانتیک، هم بر اساس ژانر و هم از نظر تعداد طبقه بندی می شوند.

متداول ترین روش های شماره گذاری و طبقه بندی آثار بتهوون بر اساس شماره اپوس به همراه نام و ژانر اثر است که توسط ناشران آثار این آهنگساز در زمان حیات وی تعیین شده است. به عنوان مثال، کوارتت زهی شماره ۱۴ که با عنوان اپوس ۱۳۱ منتشر شد، به دو صورت ذکر شده است. “کوارتت زهی شماره ۱۴” و “کوارتت زهی اپوس ۱۳۱”

بتهوون ۹ سمفونی، ۹ کنسرتو و تعدادی آثار ارکسترال دیگر از جمله اورتور، موسیقی صحنه ای برای آثار تئاتر و تعدادی آثار متفرقه را ساخت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره