logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موسیقی

آواها و نواها در رثای رئیس‌جمهور شهید؛ «خادم‌الرضای مردم» تا «رو سپید»

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آواها و نواها در رثای رئیس‌جمهور شهید؛ «خادم‌الرضای مردم» تا «رو سپید»

ایرنا/ جمعی از هنرمندان حوزه موسیقی، آثاری را به مناسبت شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور کشورمان و سید شهیدان خدمت تولید و منتشر کردند.

۴۰ روز گذشت و اربعین شهدای خدمت فرا رسید، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران یکشنبه -۳۰ اردیبهشت ماه- در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهوری بودند.

آیین تشییع پیکر شهید آیت الله رئیسی و همراهانش اول خردادماه در تبریز و قم و دوم خرداد در تهران برگزار شد و آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب بر پیکر این شهیدان خدمت نماز خواندند؛ تشییع پیکر شهید آیت الله رئیسی سوم خردادماه نیز در بیرجند و مشهد برگزار و پیکر وی در حرم مقدس امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

انتشار خبر شهادت آیت الله رئیسی و همراهان وی، واکنش‌های بسیاری از سوی شخصیت‌ها و مقام‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری در پی داشت و هنرمندان در حوزه‌های مختلف ضمن ابراز همدردی در فضای مجازی، با انتشار پیام‌هایی این ضایعه را به ملت ایران تسلیت گفتند و برخی از هنرمندان حوزه موسیقی و نهادهای فرهنگی و هنری آثاری را در این رابطه تولید و منتشر کردند و سعی کردند ویژگی‌های شخصیتی، خدمات و اقدامات جهادی سید شهیدان خدمت را با زبان موسیقایی روایت کنند که «شهید جمهور» پرتکرارترین واژه در این آثار است.

در این گزارش به مناسبت چهلمین روز شهادت آیت الله رئیسی و همراهان وی، به بعضی از آثار موسیقایی که در این رابطه منتشر شدند، می‌پردازیم.

«خادم‌الرضای مردم» تا «سید ابراهیم»


تک‌آهنگ «خادم‌الرضای مردم» با شعری از علی اکبر فرهنگیان، آهنگسازی و خوانندگی میلاد هارونی به عنوان نخستین اثر به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان در مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما تولید و منتشر شد.

هارونی درباره انتشار این قطعه نوشت: «از لحظه شنیدن خبر این داغ بزرگ، موج اندوه این ضایعه در قالب کلمات شاعر این اثر و در بغض صدای من خود را به نمایش گذاشت این اثر را که مویه‌ای عجولانه و از سر تکلیف است تقدیم می‌کنیم به دل مجروح و داغدار ملت ایران.»

آواها و نواها در رثای رئیس‌جمهور شهید؛«خادم‌الرضای مردم» تا «رو سپید»

آثار دیگری نیز به همت مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما برای ادای احترام به شهید آیت الله رئیسی و یاران همراهش که در سانحه بالگرد به شهادت رسیدند، تولید و منتشر شدند که قطعه‌ موسیقی «شهید جمهور» با شعری از قاسم صرافان، خوانندگی محسن توسلی و میکس و مسترینگ امید رهبران و نماهنگ «روز پرواز» با شعری از نغمه مستشارنظامی، آهنگسازی نیما علامه و خوانندگی سید یوسف از این جمله هستند.

همچنین قطعه‌های موسیقی «شهید دولت عشق» با شعری از سیدحمیدرضا حسینی، آهنگسازی و خوانندگی میلاد ابراهیمی و تنظیم ناصر گلشنی و احسام احمدی در واحد موسیقی معاونت استان‌های صدا و سیما و «سید ابراهیم» با شعری از علیرضا قزوه، آهنگسازی محمدرضا عقیلی و خوانندگی سیدمحسن حسینی با مشارکت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما تولید و منتشر شدند که در ساخت قطعه «سید ابراهیم» از فضای موسیقی خراسان رضوی بهره گرفته شده است.

«قاف تماشا»، «ما باز می‌گردیم» و «راه رجا بسته نیست»

بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از حادثه تلخ بالگرد آیت الله رئیسی رئیس جمهور و همراهانش، اقدام به تولید و نشر آثار موسیقایی مشترکی کردند تا با زبان موسیقی یاد و خاطره این شهیدان بلندپایه را گرامی بدارند.

نماهنگ‌ها و قطعه‌های موسیقی «قاف تماشا» با شعری از میلاد عرفان پور، آهنگسازی و تنظیم آرمان مهربان و خوانندگی ستار سهرابی، «ما باز می‌‎گردیم» با شعری از محمدمهدی سیار، آهنگسازی محمدرضا عقیلی و خوانندگی علیرضا علیزاده و «راه رجا بسته نیست» با شعری از علی محمد مودب، آهنگسازی و تنظیم داوود ورزیده و خوانندگی مهدی محمدی با همکاری این دو نهاد تولید و منتشر شدند.

آواها و نواها در رثای رئیس‌جمهور شهید؛«خادم‌الرضای مردم» تا «رو سپید»

«غم پنهان» معتمدی و «رهایی» سالار عقیلی

موسسه فرهنگی هنری وصف صبا به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش نماهنگ‌های «غم پنهان» را با شعری از محمدمهدی سیار، آهنگسازی فرید سعادتمند و خوانندگی محمد معتمدی و «رهایی» را با شعری از محمدمهدی سیار، آهنگسازی حبیب خزایی فر و خوانندگی سالار عقیلی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی منتشر کرد.

انتشار این نماهنگ‌ها با صدای معتمدی و عقیلی ابهام‌ها و سوء تفاهم‌هایی را در فضای مجازی ایجاد کرد که اگر موسسه وصف صبا به موقع توضیح‌هایی را درباره این آثار ارایه می‌داد، چنین ابهام‌هایی ایجاد نمی‌شد؛ قطعه «غم پنهان» اثری از آلبوم «حالا که می‌روی» معتمدی است که اسفندماه ۱۳۹۷ منتشر شده و عقیلی نیز قطعه «رهایی» را برای سریال «شاهرگ» که مردادماه ۱۳۹۹ از شبکه دو سیما پخش شد، خوانده است و موسسه به دلیل داشتن حقوق مادی و معنوی از این قطعه‌ها برای تولید نماهنگ استفاده کرده است.

نماهنگ‌های «راهیان آسمان» با شعری از میلاد عرفان پور، آهنگسازی و تنظیم امیرحسین سمیعی، خوانندگی محمد معتمدی و رهبری ارکستر حسین‌ شریفی سوم خردادماه همزمان با مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت و «بی‌هراس» با شعری از محمدمهدی سیار، آهنگسازی مسعود سخاوت دوست و خوانندگی محمد معتمدی برای تسلی دل‌های غم دیده از شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران منتشر شدند.

نماهنگ‌ «باز می‌گردیم» نیز با شعری از محمدمهدی سیار، آهنگسازی امیر بیانی، تنظیم حسین‌ موسوی و خوانندگی امیر حقیقت برای شام غریبان خادم الرضایی که در حرم امام رئوف آرام گرفت، منتشر شد.

«رو سپید» تا «خادم همیشگی»

سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز هنری رسانه‌ای نهضت و حوزه هنری نیز آثار موسیقایی را به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان وی منتشر کردند، نماهنگ‌های «رو سپید» با شعری از سیدجواد پرئی، آهنگسازی سهیل سرافرازی و صدای عبدالرضا هلالی مداح اهل بیت (ع) و خواننده آیینی و همراهی گروه سرود «نسیم رحمت» و «سید شهیدان خدمت» با شعری از حسین صیامی، آهنگسازی احسان جوادی و خوانندگی ابوذر روحی به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه به همت مرکز هنری رسانه‌ای نهضت تولید و منتشر شدند.

مرکز هنری رسانه‌ای نهضت همزمان با برگزاری آیین تشییع و خاکسپاری شهید آیت الله رئیسی در حرم مطهر رضوی، نماهنگ «مهمان امام رضا» را با شعری از محمدجواد توحیدی، خوانندگی سیدمحمدرضا نوشه‌ور و تنظیم سیدشهاب شوشتری منتشر کرد.

آواها و نواها در رثای رئیس‌جمهور شهید؛«خادم‌الرضای مردم» تا «رو سپید»

نماهنگ «خادم قرآن» با شعری از فائزه امجدیان، آهنگسازی سپهر جامی و تنظیم احمد آشتیانی و اجرای گروه سرود «نور مشکات» به همت دبیرخانه طرح ملی «زندگی با آیه‌ها» سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شد. این نماهنگ ادای احترامی است به رئیس جمهور قرآنی و شهید کشورمان که تصویر قرآن به دست گرفتنش در صحن سازمان ملل در یادها باقی مانده است.

نماهنگ «خادم همیشگی» با شعری از عارفه دهقانی، آهنگسازی سجاد رایگان و تنظیم و میکس حسن برزگری و اجرای گروه سرود شهید رایگان بافق به یاد رئیس جمهور شهید کشورمان تولید و منتشر شده است. این اثر با همکاری مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد و حوزه هنری این استان به نمایش درآمده است.

«برای ایران» تا «از ایران نگذشتیم»

حوزه هنری انقلاب اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تولید اثر موسیقایی به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی مشارکت داشتند، بر این اساس نماهنگ و قطعه موسیقی «برای ایران» با شعری از میلاد عرفان پور، نغمه‌پردازی مصطفی منتظری و تنظیم سعید عظیمی با مشارکت مرکز موسیقی حوزه هنری و اداره نمایشی و آوایی بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر و به شهید جمهور و یاران همراهش تقدیم شده است.

آواها و نواها در رثای رئیس‌جمهور شهید؛«خادم‌الرضای مردم» تا «رو سپید»

معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران به مناسبت چهلمین روز شهادت آیت‌الله رئیسی رییس‌جمهور فقید کشورمان نماهنگ‌ «شهیدجمهور» را با شعر و آهنگسازی رضا حمیدی و خوانندگی ستار سهرابی و «از ایران نگذشتیم» را با شعری از مصطفی محدثی خراسانی، آهنگسازی امیرحسین سمیعی و خوانندگی محمد معتمدی منتشر کرده است.

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در نماهنگ «از ایران نگذشتیم» نیز مورد توجه قرار گرفته است. شعر این نماهنگ محتوایی ملی مذهبی دارد و در آن تلاش شده ایستادگی و مقاومت ملت ایران در برابر سختی‌ها، گذشتن از جان و قدم نهادن به مسیر شهادت برای حفظ و صیانت از ایران اسلامی و عمق بخشی به هویت ملی به تصویر کشیده شود.

تک‌آهنگ «انتخاب خدا» با شعری از رضا یزدانی، خوانندگی سیدصادق آتشی به همت باشگاه شعر و ترانه راه (واحد موسیقی حسینیه هنر)، تک‌آهنگ و نماهنگ «شهید جمهور» با شعری از قاسم صرافان، آهنگسازی احسان جوادی و اجرای گروه‌های سرود «حبیب» و «نور» تهران به سرپرستی علیرضا پورزند، حسین پورغلام توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا)- سازمان هنری رسانه‌ای اوج و نماهنگ‌های «همچون پرستوها» به همت حوزه هنری استان یزد، «عزیز جمهور»، «سید خوبان» و «مرد جهاد» به همت سازمان تبلیغات اسلامی از دیگر آثاری هستند که به یاد شهیدجمهور عزیز کشورمان منتشر شدند.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar