logo
  1. جذاب ترین ها
موسیقی

نگاهی به اجرای موسیقی اصیل ایرانی در پردیس تئاتر مشهد

منبع
بروزرسانی
نگاهی به اجرای موسیقی اصیل ایرانی در پردیس تئاتر مشهد

شهرآرانیوز/ گروه هم‌نوازان قاصدک در چندین شب متوالی با همکاری پردیس اردیبهشت به اجرای پرشور موسیقی اصیل ایرانی پرداخته‌اند.

این روز‌ها که در تب‌و‌تاب اعیاد و جشن و سرور‌ها بازار موسیقی‌های سنتی گرم شده است، گروه هم‌نوازان قاصدک در چندین شب متوالی با همکاری پردیس اردیبهشت به سرپرستی «حامد طاهری‌تهرانیان» به اجرای پرشور موسیقی سنتی پرداخته‌اند.

این رویداد فرهنگی که از تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ آغاز شده است، شب‌های گرم تابستانه را به اجرا و نواختن قطعات موسیقی اصیل ایرانی اختصاص داده‌اند تا با همراهی نوازندگان توانمند خراسانی، که سازهایشان را تنها برای بینندگان کوک می‌کردند، با هنرنمایی و خاطره‌بازی شب ماندگاری را برای هنردوستان رقم بزنند. 

نکته مهم در این برنامه اجرای قطعاتی از موسیقی مقامی توسط هنرمندان موسیقی سنتی بود که وجود سیر داستانی ترانه‌های موسیقی مقامی خطه خراسان در این اجراها جالب توجه است؛ روایت‌هایی که نسل‌به‌نسل و سینه‌به‌سینه منتقل شده‌اند و در قالب شعر و ترانه و داستان درآمدند و سپس با ساز و آواز اجرا می‌شوند.

هماهنگی در اجرای موسیقی گروه قاصدک، نوازندگان حرفه‌ای، فضای دلنشین، صدابرداری خوب و بازی نور‌ها یک طرف، گرما و صمیمیت اجرای ترانه‌های محلی هم‌چون «دختر قوچانی»، «سروخرامان»، «بهار دلکش» و... با تصویرسازی‌های زیبا از لباس‌ها، غذا‌ها و مراسمات محلی مردم خراسان باعث زیبایی دوچندان این اجرا شد. اجرایی که نه‌تنها گوش‌ها که چشم و دل و جان بیننده را محصور اصالت و زیبایی ایرانی می‌کند.

طاهری‌تهرانیان، سرپرست این گروه موسیقی، در سخنانی کوتاه به حفظ موسیقی اصیل ایرانی و اهمیت آن در ایجاد همبستگی و حفظ هویت فرهنگی در قالب موسیقی اصیل اشاره می‌کند و از تماشاگران می‌خواهد تا با هم‌خوانی و همدلی بتوانند شب به‌یادماندنی در خاطرشان بسازند.

اکنون به دلیل استقبال هنردوستان و هنرمندان از این هم‌نوازی در چندین شب متوالی این اجرا تمدید شده و تا چند شب دیگر ادامه دارد. 

به نظر می‌رسد ماحصل چنین‌اجرا‌هایی خاطره‌ای خوش از موسیقی اصیل ایرانی و در کنار آن اجرای قطعاتی از موسیقی مقامی خراسان، در کنار حفظ هویت و اصالت فرهنگی باشد.

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar