نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موسیقی

از نذر سالانه خواننده پاپ تا فیلمبرداری پر ریسک یک عزاداری در دبی

منبع
مهر
بروزرسانی
از نذر سالانه خواننده پاپ تا فیلمبرداری پر ریسک یک عزاداری در دبی

مهر/ واکنش به انتشار یک قطعه موسیقایی در وصف حضرت سیدالشهدا (ع) توسط امیرحسین مقصودلو و بازتاب انتشار یک آهنگ ویژه محرم از محسن چاوشی از نکات قابل توجه فضای مجازی حوزه موسیقی در روزهای گذشته است.

فرآیند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آن‌ها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب‌ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشرشده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

محسن چاوشی؛ نذر برای امام حسین (ع) ادامه دارد

محسن چاوشی از جمله خوانندگانی که طی ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در قالب یک نذر به رسم هر ساله اثر یا آثاری را با موضوع شهدای کربلا منتشر می‌کند، طی روزهای گذشته به همین مناسب تک‌آهنگی را در فضای مجازی منتشر کرد.

تک‌آهنگ «تکیه کوچیک» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار محسن چاوشی خواننده موسیقی پاپ کشورمان است که همچون سنت‌ سال‌های اخیر این خواننده در ایام عزاداری شهادت حضرت سید الشهدا (ع) پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

امید روزبه ترانه‌سرا، رضا فوادیان تنظیم‌کننده، مهدی کریمی میکس و مسترینگ، شهاب جعفرنژاد طراح کاور، حامد تلخ‌آبی تایپوگرافی و محسن چاوشی آهنگساز و خواننده گروه اجرایی این قطعه را تشکیل می‌دهند.

«غریب مادر- ۱۳۸۳»، «ظهر عطش- ۱۳۸۸»، «غدیرخون- ۱۳۸۸»، «راه کربلا- ۱۳۹۲»، «دل خون- ۱۳۹۵»، «حسین (ع)- ۱۳۹۹»، «عباس (ع)- ۱۳۹۹»، «آوازه خون- ۱۴۰۲» از جمله آثاری هستند که تاکنون با موضوع محرم و حضرت سیدالشهدا (ع) از محسن چاوشی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

از نذر سالانه خواننده پاپ تا فیلمبرداری پر ریسک یک عزاداری در دبی

محسن شریفیان؛ ضبط یک فیلم ممنوعه از عزاداری حسینی مردم زنگبار

محسن شریفیان از نوازندگان و پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی بوشهر که چند سال گذشته نیز کتاب «اهل ماتم-موسیقی سوگواری بوشهر» را منتشر کرده بود در تازه‌ترین پست خود اقدام به انتشار فیلمی درباره عزاداری مردم کشور زنگبار در سوگ حضرت سیدالشهدا (ع) کرد.

وی در بخشی از توضیح این فیلم که توسط خودش در حسینیه زنگباری‌های دبی فیلمبرداری شده، نوشت: اعلام کردند که فیلمبرداری از این مراسم ممنوع است. البته آنها نمی‌دانستند که از این مهمان سال‌ها پیش عزاداری زنانه بوشهر را متتشر کرده است! لالایی سریال مختارنامه از همان مجموعه بود.

هر ساله در زنگبار و در ایام محرم و اربعین، مراسم سنتی سینه‌زنی و نوحه‌خوانی برگزار می‌شود که سینه‌زنی بوشهری، یکی از آن‌ها است.

در این مراسم افراد باحلقه‌زدن و دست‌انداختن به کمر یکدیگر، می چرخند. شیعیان بومی اذعان دارند که این نوع سینه‌زنی را از ایرانیان فرا گرفته‌اند.

در تانزانیا و کشورهایی مانند ماداگاسکار و کومور نیز در ایام محرم، نوحه و روضه‌هایی به زبان فارسی خوانده می‌شود. با این حال شیعیان هندی‌تبار زنگبار در دبی با اینکه بعضی نوحه‌ها را نیز فارسی می‌خوانند، معتقدند که این نوع سینه‌زنی در هند تاثیر گرفته است.»

از نذر سالانه خواننده پاپ تا فیلمبرداری پر ریسک یک عزاداری در دبی

امیرحسین مقصودلو (تتلو)؛ «آقا کمک کن» در زندان ضبط نشده است

طی روزهای گذشته بود که اثری موسیقایی منتسب به امیرحسین مقصودلو (تتلو) با موضوع شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران مواجه شد مبنی بر اینکه آیا این قطعه موسیقایی در زندان ضبط شده یا مربوط به دوران دیگری است.

پس از انتشار این قطعه بود که محمد فراهانی، سردبیر مجموعه «میزان» خبرگزاری قوه قضائیه، در واکنش به درج اخباری مبنی بر انتشار اثر جدید تتلو، در حساب خود در شبکه ایکس، نوشت: «کاری که با عنوان آهنگ جدید امیر تتلو در حال انتشار است، نسخه به‌روز شده یک اثر قدیمی است. تتلو در زندان است و آهنگ جدیدی بیرون نداده است.»

امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو که در سال‌های ۸۶، ۹۲ و ۹۵ در داخل کشور دستگیر شده است، در سال ۹۷ کشور را به مقصد گرجستان ترک و در سال ۹۸ به کشور ترکیه مهاجرت کرد. وی در آذر سال گذشته توسط پلیس ترکیه به مرز ایران منتقل و با هماهنگی صورت‌گرفته و حکم قضائی دستگیر شد.

از نذر سالانه خواننده پاپ تا فیلمبرداری پر ریسک یک عزاداری در دبی

«چهارگاه»؛ تماشای نوستالژی‌های موسیقایی محرم در تلویزیون و فضای مجازی

دوره جدید برنامه «چهارگاه» به تهیه‌کنندگی کامران سیف‌اللهی که پیش‌تر در ایام ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۳ سحرگاه شبکه چهار سیما را در اختیار داشت، از چند روز گذشته به عنوان ویژه‌برنامه محرمی این شبکه راهی آنتن شده است.

امیرحسین مدرس اجرای این ویژه‌برنامه را بر عهده دارد که قرار است در ۱۴ قسمت، هر شب از شبکه چهار پخش شود.

هوشنگ جاوید جامعه‌شناس و پژوهشگر موسیقی اقوام و سیدمحسن حسینی ردیف‌دان و خواننده آواز ایرانی میزبانان ثابت «چهارگاه» هستند و در هر برنامه با مهمانان این برنامه که از خوانندگان مختلف نواحی و افرادی که در حوزه نغمه‌خوانی‌های عاشورایی فعالیت داشته‌اند، به گفت‌وگو می‌نشینند.

در هر قسمت این ویژه‌برنامه، یک قطعه معروف عاشورایی و ملی پخش شده و در بخش دیگر به نغمه‌خوانی و عزاداری‌های محلی پرداخته می‌شود. این در حالی است که هم‌زمان با پخش تلویزیونی این مجموعه بخش‌هایی از برنامه هم در فضای مجازی به صورت مجزا پیش روی مخاطبان قرار داده می‌شود که این شرایط موجب‌شده علاقه‌مندان این آثار بیننده لحظات نابی از نوحه‌ها و مداحی‌های خاطره‌انگیزی باشند که نسل نوجوان با آنها آشنایی کمتری دارند.

از نذر سالانه خواننده پاپ تا فیلمبرداری پر ریسک یک عزاداری در دبی

سینا سرلک؛ بیایید یک مقدار متفاوت باشید شاید ... !

سینا سرلک خواننده موسیقی ایرانی که چندی است به خارج از کشور مهاجرت کرده، در تازه‌ترین پست خود با طرح یک پرسش فلسفی از مواجهه‌اش با روزگار و تمکین به تقدیر الهی سخن گفته است.

وی در این فیلم ویدئویی که مانند اغلب پست‌هایش در پشت فرمان اتومبیل خود گرفته شده، توضیح داده است: خیلی وقت این سؤال پیش می‌آید که چرا این همه تلاش می‌کنیم اما به یکسری از اهداف دست پیدا نمی‌کنیم؟ دلیلش چیست؟ من نمی‌دانم شما تا چه اندازه به کائنات ایمان دارید اما من بر این باورم هر چه بوده تقدیری است که برای من نوشته شده است و هر آنچه در آینده هم اتفاق بیفتد بازهم تقدیر من است.

پس بهتر است خود را به خدای خودمان بسپاریم و امیدوارم با این روش نگاه‌کردن به دنیا، جور دیگری مسیر پیش رو را نگاه کنیم.

شاید با این فکر متفاوت برای خیلی از سؤال‌هایتان جواب پیدا کردید.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره