نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موسیقی

میل به آواز خواندن در حمام مبنای آکوستیک دارد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
میل به آواز خواندن در حمام مبنای آکوستیک دارد

ایرنا/ شاید برای بیشتر ما پیش آمده باشد که در حمام و زیر دوش زیر آواز می‌زنیم، از صدایمان راضی هستیم، صدایمان حجیم‌تر و بم‌تر است و از خواندن خودمان لذت می‌بریم. این‌ها به دلایل آکوسیت صوت است.

اکثر ما در حمام نغمه یا آهنگی را در حین حمام کردن خوانده‌ایم و احساس کرده‌ایم صدایی مطلوب و رسا داریم. همین باعث شده با احساس و اعتماد به نفس بیشتری بخوانیم. از بعد جسمی روانی، آواز خواندن در حمام باعث تقویت تنفس و ریه]‌ها و کاهش سطح استرس و افزایش خلق و خوی مثبت می‌شود.

حالا علم همین حقیقت را تایید می‌کند. بله. صدا در محیط حمام به دلایل آکوستیک صوت بهتر شنیده می‌شود.

اگر بخواهیم محیط حمام را با یک استودیوی صدابرداری مقایسه کنیم درخواهیم یافت که حمام کاملا برعکس محیط استودیو است. در استودیو دیواره‌ها با پوشش مخصوص آکوستیک پوشانده می‌شوند. پوششی که از لایه‌ها و حفره‌های متعددی تشکیل شده تا حداکثر صدا را به خود جذب کند. به این معنی، شما در استودیو به هیچ عنوان صدای طنین‌دار خود را نمی‌شنوید. صدا کاملا خشک، حقیقی و خام است. اما فراهم آوردن این شرایط دلیل صوتی و موسیقایی دارد چراکه قرار است صدایی خالص توسط میکروفن‌های موجود در داخل استودیو دریافت و ضبط و ذخیره شود.
 


فرکانس، طول موج، سرعت صوت، فشار، توان، شدت، ترازها (تراز فشار، تراز توان، تراز شدت) از خصوصیات اصلی صدا هستند.

نداشتن بازتاب از دیوار پشت، نداشتن بازتاب از سقف، زمان بازآوایی (واخنش) پایین و صدای پس زمینه‌ی کم از ضروریات فضای استودیویی هستند که کاملا برعکس محیط بازتابنده صدا در حمام است.

پدیده‌های اصلی آکوستیکی نیز شامل، انتشار (propagation)، جذب (absorption)، بازتاب (reflection)، عبور (transmission)، سرایش (انتقال جانبی یا flanking)، پراش (diffraction) و پراکندگی (scattering) بوده که به شنیدن دقیق آنچه ضبط شده مانند اتاق بی پژواک (anechoic / dead room) در استودیو حاصل می‌شود.

از این مرحله به بعد با نرم‌افزارهای مخصوص صدای خواننده به انواع زینت‌های آکوستیک مانند طنین و حجم و غیره مزین می‌شود. تمام این مراحل به صورت وارونه در فضای حمام و البته در سطحی معمولی وجود دارد. کاشی‌های حمام برعکس دیوار آکوستیک استودیو، صدا را به سرعت دفع و به محیط بازمی‌گردانند. چرخش صوت در محیط حمام، صدایی «پریفرال» یا محیطی ـ پیرامونی به دست می‌دهد که خوشایند خواننده‌ای خواهد بود که دوش حمام را میکروفن AKG C۴۱۴ XLII فوق پیشرفته خود برای آوازخوانی می‌داند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره