نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موسیقی

بیوگرافی حمید حامی؛ خواننده محبوب پاپ

منبع
رويداد 24
بروزرسانی
بیوگرافی حمید حامی؛ خواننده محبوب پاپ

رویداد 24/ اگر از علاقه‌مندان به موسیقی به‌ویژه سبک پاپ باشید حتما حمید حامی را می‌شناسید خواننده‌ای که صدایی پرقدرت و زیبا با ترانه‌های دلنشین و بامفهوم در کارنامه کاری‌اش دارد.
 
حامی در میان اهالی موسیقی و علاقه‌مندان به این حوزه به‌ویژه سبک پاپ نام آشنایی است. 

حمیدرضا حامی با نام هنری حامی یا حامی شریف جزو خوانندگانیست که کار‌های بسیار خوبی در کارنامه کاری‌اش دارد و به‌اصطلاح اشعار و آهنگ‌های آبکی در کارش را کم‌تر می‌توانید ببینید.

حمید حامی کیست؟

حامی که نام اصلی‌اش حمیدرضا حامیست در ۱۴ خرداد ۱۳۵۵ در تهران و محله دهکده المپیک به دنیا آمد.

جالب است بدانید آن‌گونه‌که خود می‌گوید «صدایش را از پدر و مادر خود به‌ارث برده است». حمید حامی با این‌‎که صدای خوبی دارد از همان کودکی بسیار خجالتی بود و همین شرم سبب می‌شد هرگز در محافل عمومی مانند مدرسه یا جا‌هایی شبیه به این نخواند تا این‌که در ۱۱ سالگی و در جمعی فامیلی خواند و این‌گونه شرمش تا اندازه‌ای از بین رفت.

تحصیلات حامی
حمیدرضا حامی هرگز وارد دانشگاه نشد و پس از دیپلم تجربی و ورود به دوره‌های دکوراسیون جهاددانشگاهی که آن هم نیمه‌کاره رها کرد وارد عرصه موسیقی و خوانندگی شد.

آشنایی با بابک بیات

بابک بیات از آهنگ‌سازان پرآوازه و مطرح موسیقی ایران تاثیر شگرفی روی حامی گذاشت و نام هنری حامی شریف را هم او به حامی داد


ورود به عرصه خوانندگی
 
آن‌گونه‌که حامی می‌گوید ورودش به خوانندگی هم‌زمان با دوران سربازی‌اش بود. او در جایی گفته بود: در دوران سربازی با برادرزاده «علی شاه حسینی» (کارگردان) آشنا شدم و او مرا به «فریبرز لاچینی» (موسیقیدان) معرفی کرد.

او از سال ۱۳۷۷ وارد دنیای خوانندگی شد و نخستین قطعه‌ای که خواند برای جشن عاطفه‌ها بود و پس از آن اهنگ فیلم فالگیر را خواند. حامی نخستین آلبوم رسمی خود را با نام «حامی» به آهنگسازی محمدرضا چراغعلی در سال ۱۳۷۹ وارد بازار کرد.

او جدای از آلبوم‌های مستقل خود، آثاری را در فیلم‌های سینمایی نظیر سام و نرگس، گل یخ، هدف اصلی و در مجموعه‌های تلویزیونی مردان کوچک، جوانی، سلام و با من حرف بزن خوانده است. وی با موسیقی‌دانانی همچون بابک بیات، مجید انتظامی، ناصر چشم‌آذر، محمدرضا چراغعلی، شاهین فرهت و … همکاری داشته است.

حامی جدا از آلبوم‌های مستقلش در سمفونی ایثار مجید انتظامی و سمفونی پیامبر شاهین فرهت نیز حضور داشته است.

آلبوم «یک لحظه عاشق شو» حمید حامی را بهترین اثر منتشر شده در سال ۱۳۹۲ در حوزه موسیقی پاپ دانسته‌اند و از آن به عنوان «آلبومی که جان تازه به موسیقی ایران بخشید» یاد کرده‌اند. این آلبوم، عنوان بهترین آلبوم موسیقی پاپ در بخش کارشناسی دومین جشن سالانه موسیقی را به خود اختصاص داده است و حامی برای آن توانست تندیس و لوح جشنواره را از آن خود کند. 

حامی همچنین قطعه‌ای متفاوت در وصف شهید به نام رویای بی سر با شعری از یغما گلرویی را در کارنامه کاری‌اش دارد.

مشکل حنجره حمید حامی
 
اگر موسیقی را دنبال می‌کنید حتما دوره‌ای را به یاد دارید که هیچ خبری از حامی نبود؛ این دوران همان دوره‌ای است که حامی دچار مشکلات حنجره شده بود. حامی در این باره می‌گوید: در مقطعی یکی از اصلی‌ترین دلایل دور شدن من از موسیقی، افت صدایم بود، آن زمان هراس عجیبی سراغ من آمده بود که اگر صدایم را از دست بدهم، چه اتفاقی قرار است برای من بیفتد؟ اما پس از مدت کوتاهی متوجه شدم که بسیاری از خواننده‌های مطرح موسیقی دنیا هم با این مشکل دست و پنجه نرم کرده‌اند.

پژوهش کردم و فهمیدم که خیلی‌ها با جراحی یا گفتار درمانی (درمان صوتی – تکلمی) دوباره توانسته اند به روز‌های اوج خود برگردند که خوشبختانه این مسئله هم برایم حل شد.

نخستین کنسرت حامی

حامی در مورد نخستین کنسرتی که برگزار کرد می‌گوید: اولین کنسرت زنده ام با ارکستر در مراسمی در سال ۱۳۷۸ بود که من به همراه حمید خندان و حمید طالب زاده این برنامه را اجرا کردیم. آن موقع ارکستر من همه بچه‌های شمال بودند که بعد‌ها همگی از نوازنده‌های بزرگی شدند، آن زمان آن‌ها همه نوجوان بودند.

ازدواج حامی

حمید حامی هنوز در مورد این‌که آیا به‌راستی ازدواج کرده است یا خیر حرفی نزده و این موضوع را از رسانه‌ها پنهان کرده اگرچه در برخی محافل با حلقه دیده شده است. در گفت‌وگویی در مورد ازدواجش گفته بود: تقریبا ۱۰۰ سال دارم، اما ازدواج نکرده ام! اما امیدوارم به زودی این اتفاق بیفتد، من اعتقاد دارم هر وقت قسمت باشد آدم ازدواج می‌کند و آدم نباید زیاد برای ازدواج کردن دست و پا بزند.

توجه به پوشش و لباس

حمید حامی علاقه بسیار زیادی به پوشیدن لباس‌های شیک دارد و این موضوع را یک حسن می‌داند. در این زمینه می‌گوید: پدر و مادرم خیلی بیش‌تر از حد نرمال به شیک پوشی و خریدن لباس خوب برای ما توجه می‌کردند، در ضمیر ناخود آگاه من و برادرهایم حک شده که لباس شیک پوشیدن یک حُسن است.

جنجال در کنسرت شیراز

در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ کنسرت حمید حامی در شیراز با حاشیه همراه شد. فیلمی از اجرای او در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید که گویی هنگامی‌که حامی مشغول خواندن است، در مانیتورِ پشتِ سرِ او تصویری مستهجن پخش می‌شود. حامی برای این موضوع مدت‌ها ممنوع‌الکار بود. محسن رجب‌پور، تهیه‌کننده موسیقی و نماینده مجمع صنفی ناشران موسیقی هم به این نکته اشاره می‌کند که اگر تصویری نامناسب در کنسرت پخش شده باشد، تقصیر آن متوجه حمید حامی و به‌طور کلی خواننده نیست.

او می‌گوید که اگر خواننده تخلفی کرده باشد که مسئولیت آن با خود اوست، اما در این مورد به‌خصوص تهیه‌کننده یا برگزار‌کننده کنسرت باید پاسخگو باشد و به خواننده هیچ ربطی ندارد. خواننده براساس قرارداد با تهیه‌کننده کنسرت را اجرا می‌کند و تهیه‌کننده تصاویر و تجهیزات سالن را آماده می‌کند. این‌که خواننده‌ای به واسطه کار تهیه‌کننده به چنین مشکلی دچار شود، ظلم به اوست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar