نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موسیقی

نگاه کوتاه به محبوب ترین سبک های موسیقیِ جهان

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
نگاه کوتاه به محبوب ترین سبک های موسیقیِ جهان

آخرین خبر/ موسیقی یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین هنرها نزد بشر است که در همه جای جهان طرفداران خاص خود را دارد و هر شخص بنا به سلیقه خود به یکی از سبک های موسیقی گرایش بیشتری نشان می دهد و سعی می کند اوقات فراغت خود را با گوش سپردن به موسیقی مورد علاقه خود پر کند.

ما در طول روز با گوش دادن به سبک‌های مختلف موسیقی تجربه‌های تازه‌ای را به دست می آوریم که این کار علاوه بر لذت بخش بودن می تواند باعث افزایش بهره وری در امور مختلف زندگی و روزمره ی ما شود.

سبک های موسیقی مختلفی در جهان وجود دارند، از موسیقی کلاسیک گرفته تا پاپ و جَز و راک و موسیقی های ملی و فولک هر کشور، ما در ادامه نگاهی مختصر به این سبک های موسیقی انداخته ایم.

1_ موسیقی راک

موسیقی راک که پیدایش آن در قاره آمریکا و در دهه 1950 می باشد، با سازهایی نظیر گیتار الکتریک، درامز، گیتار باس، پیانو و کیبورد شناخته می شود و زیر شاخه های این سبک نیز موسیقی جز، هیپ پاپ، بلوز و ... می باشد.

اولین گروه‌های مشهور راک؛ بیتلزها، رولینگ استون، لد زپلین و کینکس بودند.

این سبک معمولا با ضرب آهنگ های قوی و پر قدرت و تاکید بر ملودی های پر ریتم و پیچیده و صداهای بلندِ سازهای گیتار الکتریک و درامز شناخته می شود و طرفداران خاص خود را در سرتاسر دنیا دارد.

2_ موسیقی پاپ

موسیقی پاپ، همان طور که از نامش پیداشت موسیقی عامه پسند و پر طرفدار در میان مردم می باشد و در دهه 1930 به وجود آمد. این سبک موسیقی اغلب در اروپا و آمریکا رواج داشت ولی بعد ها به قاره های دیگر نیز نفوذ کرد. این سبک فاقد ملودی های پیچیده دیگر سبک هاست و ریتم و زمان خاص و محدودی دارد و مخاطب آن عامه ی مردم می باشند.

از مشهورترین هنرمندان این سبک کریس دی برگ، استینگ،‌ ترنت رنزور، التون جان و دنی الفمن را می توان نام برد. پیانو، انواع گیتار، ساکسیفون، ویولون از جمله سازهای این سبک هستند.

3_ موسیقی رپ

در دهه 60 سیاه پوستان آمریکایی از این سبک برای بیان اعتراضات خود علیه نژادپرستی استفاده کردند که دارای ریتم تند و بیان کلمات پشت سر هم است و به نوعی کلام محور می باشد. در این سبک خوانندگان بیشتر به بیان مسائل اعتراضی و اجتماعی می پردازند. این سبک دارای ریتم تند و دارای یک بیت مشخص برای هر آهنگ می باشد که تا پایان آهنگ ریتم خود را حفظ می کند.

4_ موسیقی جاز یا جَز

سبک جاز در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میان سیاه پوستان آفریقایی تبار در نیواورلئان در آمریکا شکل گرفت و در واقع اولین سبک مهمی است که در آمریکا رواج یافت. از ویژگی های این سبک مکث، پرسش و پاسخ، بداهه نوازی، ضرب های تابدار، چند ضربی بودن و به ‌کارگیری عناصری از موسیقی غرب است. همچنین ساخت قطعات جاز به دلیل پیچیدگی و هارمونیک بودن آن نیاز به دانش بالا و تبحر دارد. مالیس دیویس، جلی رول مورتون و کلمن هاوکینگ از مشهورترین هنرمندان این سبک هستند. از سازهای اصلی این سبک ساکسیفون و ترومپت است اما ترامبون، پیانو، گیتارباس و درامز هم در این سبک کاربرد دارند.

5_ موسیقی کلاسیک

یکی از قدیمی ترین انواع سبک های موسیقی، کلاسیک می باشد که از معروفترین آهنگسازان این سبک می توان به بتهوون، شوپن و موتزرات و ... اشاره کرد. این سبک موسیقی در واقع پایه و اساس دیگر سبک ها است و دارای ریتمی آرامش بخش و ملایم و با کمترین بداهه نوازی در اجرا و سازهای استفاده شده در آن ویولنسل، ویولن، چلو، فلوت، ساکسیفون و به طور کلی سازهای زهی و بادی می باشد. 

6_ موسیقی اُپرا

این سبک موسیقی در واقع تلفیقی از نمایش و تئاتر و موسیقی می باشد و برای اولین بار در اروپا رواج پیدا کرد. این سبک شامل گفتگوی بازیگران تئاتر با یکدیگر به حالت موزیکال می شود و قطعات توسط خوانندگان اجرا می شود و به پیش برد تئاتر کمک می کند. خوانندگان اپرا باید صداشان در عین زیبایی رسا هم باشد، چون تالارهای اپرا معمولاً بسیار بزرگ هستند و تماشاگرانی که در ردیف‌های ته تالار نشسته‌اند باید بتوانند صدای خوانندگان را به خوبی تماشاگران ردیف‌های جلو بشوند. از هنرمندان این سبک جاکوپو پری و کلودیو مونته‌وردی را می توان نام برد.

7_ موسیقی فولک

موسیقی فولک نوعی از موسیقی سنتی و روستایی است که اصالتاً نسل‌اندرنسل در خانواده‌ها و گروه‌های کوچک هر شهر سینه به سینه نقل شده است. خصوصیت بارز موسیقی فولک به مانند ادبیات فولک این است که به صورت شفاهی بیان می شود. این موسیقی به جای خواندن از طریق شنیدن آموخته می‌شود و معمولاً برای ساخت قعات آن از آلات موسیقی بومی استفاده می‌شود. و سازهای استفاده شده در آن نیز سازهای اختصاصی همان شهر و کشور می باشد که تعداد آن ها بسیار زیاد است.

موسیقی فولک شامل انواع فولک سنتی و فولک مدرن است. کلمه انگلیسی فولک (folk) برگرفته از کلمه آلمانی ولک (volk) به معنای مردمان است و به مردم عادی انگلستان اشاره دارد، افرادی که افسانه ها و داستان‌ها را از طریق شعر به نسل‌های بعد منتقل کردند و قادر به چاپ کتاب‌هایی در این باره نبودند. 

در پایان باید اشاره کنیم سبک های موسیقی در دنیای امروز بسیار گسترده و وسیع شده است و طبیعتا به همین سبک هایی که اشاره شد خلاصه نمی شود.

همچنین موسیقی راه درازی را با ژانرهای مختلف پیموده تا ابزار بیان حال‌های گوناگون انسان‌ها در گوشه گوشه دنیا شود و شاید بتوان گفت به تعداد حالات آدمیان، سبک‌های موسیقی وجود دارد. همچنین سبک‌های موسیقی می‌توانند بسته به مناطق جغرافیایی و فرهنگ‌ آن مکان و سازهای مورد استفاده، متفاوت باشند.

نویسنده: رویا قندهاری

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar