نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موسیقی

درگذشت هنرمند پیشکسوت موسیقی تنبورنوازی کرمانشاه

منبع
مهر
بروزرسانی
درگذشت هنرمند پیشکسوت موسیقی تنبورنوازی کرمانشاه

مهر/ یکی از پژوهشگران و نوازندگان عرصه موسیقی از درگذشت یک هنرمند پیشکسوت حوزه تنبورنوازی منطقه کرمانشاه در سن هشتاد و پنج سالگی خبر داد.

کامران همت پور پژوهشگر، نوازنده و تهیه کننده موسیقی از درگذشت ایرج خادمی هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی کشورمان در عرصه تنبورنوازی خبر داد و گفت: متاسفانه روز هشتم مرداد موسیقی تنبورنوازی منطقه کرمانشاه در سکوت خبری یکی از مدرسان و هنرمندان ارزنده خود به نام استاد ایرج خادمی را پس از مدت مبارزه با بیماری سرطان از دست داد.

وی افزود: ایرج خادمی در سال ۱۳۱۸ در خانواده‌ای اهل عرفان و فرهنگ و هنر در شهر کرندغرب استان کرمانشاه دیده به جهان گشود و از آن جایی که تنبور در خاندان این هنرمند جایگاه ویژه ای داشت با علاقه بسیار مجذوب نوای سحرانگیز این ساز شد. مرحوم ایرج خادمی شاگردی بزرگانی چون درویش ایاز خادمی، عابدین خادمی، اسماعیل صالحی، سید محمود علوی و سید ولی حسینی، چنگیز فرمانی کلام ها و مقام های تنبوری را فرا گرفت و از سال ۱۳۵۲ به پیشنهاد سرهنگ رضا همتی رئیس خانه موسیقی کرمانشاه به آموزش جوانان و علاقه‌مندان این ساز می پرداخت. این در حالی است که طی سال ها سید صفر رسایی، درویش جهانگیر درویشی، گل نظر عزیزی، علی اکبر مرادی، عبدالرضا رهنما، یداله القاصی، علی رضا فیض بشی پور و بنده از شاگردان این هنرمند بودند.

این پژوهشگر موسیقی در ادامه صحبت های خود بیان کرد: مرحوم ایرج خادمی از جمله هنرمندانی بودند که توانست موسس یکی از نخستین گروه های تنبورنوازی در ایران باشد. مسیری که بعدها شاکله همین گروه به واسطه حضور هنرمندانی چون علی اکبر مرادی، عبدالرضا رهنما، گل نظر عزیزی تکامل پیدا کرد. اتفاقا در همین مسیر بود ک به واسطه همراهی شاگردان استاد بزرگ و صاحب سبک تنبور سید امرالله شاه ابراهیمی گروه منسجم تنبور شمس به سرپرستی کیخسرو پورناظری و خوانندگی شهرام ناظری تشکیل شد و آلبوم ماندگار «صدای سخن عشق» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

همت پور در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: مرحوم ایرج خادمی تسلط کامل بر اشعار شعرای ایران و قرائت و حفظ قرآن داشت و جای بس افسوس که هیچ یک از مدیران پیام تسلیتی منتشر نکردند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره