نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موسیقی

برای مردی که به تار ایرانی هویت داد

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ایسنا/ در ۱۲ سالگی نخستین تک‌نوازی خود را که زنده از رادیو پخش می‌شد با موفقیت اجرا کرد و در اغلب برنامه‌های «گل‌ها» به عنوان تک‌نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می‌کرد. در برنامه‌ای که در تالار وحدت در سال ۱۳۵۳ همراه با اسدالله ملک، محمد موسوی و محمودی خوانساری و امیر ناصر افتتاح اجرا کرد، تمرکز و شفافیت نوازندگی او روی صحنه، شنیدنی بود.

17 شهریورماه سالروز درگذشت زنده‌یاد فرهنگ شریف است؛ مردی که به تار هویت داد و تا آخرین روزهای عمرش از تار جدا نشد.

فرهنگ شریف ابداعاتی در نحوه انگشت‌گذاری و مضراب‌زنی در نقاط مختلف سیم‌های تار انجام می‌داد.  سیمین دانشور در سال‌های تدریس زیباشناسی در دانشگاه تهران، سال‌های ۱۳۴۰ گاه از فرهنگ شریف دعوت می‌کرد که در کلاس‌های استتیک برای دانشجویان تار بزند و او نیز می‌پذیرفت.

داریوش پیرنیاکان، آهنگساز و نوازنده تار درباره شریف گفته است: «استاد فرهنگ شریف از چهره‌های بسیار بارز تارنوازی ایران است. زمانی که موسیقی در رادیو تعطیل شد نوازنده‌های برجسته‌ای چون استاد شریف ادامه دهنده راه موسیقی بودند. شیوه تارنوازی شریف مختص به خود اواست و با نوازندگی دیگر استادان تارنواز بسیار متفاوت خواهد بود. مضراب استاد شریف بسیار شفاف است و همواره از ملودی‌های زیبایی استفاده می‌کرد.»

کیوان ساکت، آهنگساز و مدرس دانشگاه معتقد است:«استاد فرهنگ شریف یکی نوابغ نوازندگی تار معاصر بود که شیوه نوینی در نوازندگی و نگاه به نوازندگی تار را فراروی نسل خودش و نسل‌های بعدی گشود؛ پیش از استاد فرهنگ شریف، تنها کسی که شیوه جدیدی از نوازندگی تار را ابداع کرد استاد علینقی وزیری بود.»

در ادامه می‌توانید، یک اجرای زنده از فرهنگ شریف را تماشا کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره