نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موسیقی

سید جواد هاشمی داور یک جشنواره موسیقی شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سید جواد هاشمی داور یک جشنواره موسیقی شد

ایسنا/ سیدجواد هاشمی (کارگردان و بازیگر)، بهرام دهقانیار (آهنگساز) و شهروز حقی (آهنگساز و شاعر) که از داوران دومین جشنواره سرود آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند، به بیان سخنانی درباره برگزاری این جشنواره پرداختند.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی سیدجواد هاشمی، بهرام دهقانیار و شهروز حقی سه داور این رویداد هنری را می‌خوانید.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کیفیت اهمیت می‌دهد

سید جواد هاشمی در ابتدا گفت: جشنواره سرود ملی آفرینش یک محفل خیلی خوب، برای حضور کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به کارهای گروهی است. در جشنواره‌های زیادی حضور داشتم، خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توانسته دومین جشنواره سرود را برگزار کند و نکته حائز اهمیت این است که کانون‌ پرورش فکری، علاوه بر کمیت بر کیفیت نیز توجه ویژه دارد.

این کارگردان همچنین با بیان این‌که هرقدر سرود تخصصی‌تر و قوی‌تر برگزار شود، بهتر است، گفت: برای من خیلی جالب بود که شنیدم هزار و ۱۱۱ گروه در این جشنواره به رقابت پرداختند و در این راستا یک گنجینه بزرگ در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: تاکنون سطح کارهای اجرا شده خیلی خوب بود و شاهد چند کار خیلی درخشان بودیم، طراحی‌ صحنه، لباس‌ها و حرکات نمایشی قابل قبول بود و هیئت داوران بیشتر اجراهای هماهنگ و قدرت انتقال احساس خوب را معیار قرار می‌دهند اما در مجموع کارهای خیلی خوبی را مشاهده کردیم.

داور دومین جشنواره ملی سرود آفرینش با اشاره به معیارهای هیئت‌ داوران گفت: هماهنگی در اجرا، استفاده از فاصله‌های هارمونیک، تنظیم‌ و ملودی‌های جذاب و به یادماندنی، رعایت ریتم و ضرب‌آهنگ، تلفیق مضمون شعر و ملودی، حرکات‌ نمایشی و لباس‌های خوب از جمله مولفه‌های در نظر گرفته شده برای هیئت داوران است که نسبت‌ به سال‌های گذشته که توفیق داوری در جشنواره‌ها را داشتم، خیلی تکامل پیدا کرده است.

او با اشاره به میزبانی کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی خاطرنشان کرد: حضور جشنواره ملی سرود آفرینش در شهر اراک را بسیار مغتنم می‌شمارم و امیدوارم‌ اراکی‌ها بتوانند در این زمینه موفق باشند و جشنواره‌های سال‌های دیگر را نیز نه تنها در رشته سرود بلکه‌ در سایر بخش‌های هنری میزبانی کنند و اتفاقات خوبی رقم بزنند.

جشنواره‌ها حرکت مثبتی برای کشف و شکوفایی استعدادها است

بهرام دهقانیار نیز جشنواره‌ها را حرکت مثبتی دانست که موجب کشف و شکوفایی استعدادها در نقاط مختلف کشور می‌شود.

او ادامه داد: جشنواره‌ها فرصتی را فراهم می‌کند تا مربیان از تجربه‌های متعدد و متنوع استفاده کنند. اگر بخواهیم نقطه قضاوت را بر اساس معیارهای حرفه‌ای در رشته سرایش‌ و کُر ببینیم شاهد آثار خوب، متوسط و ضعیف بودیم؛ چراکه ۱۵ نکته در هر اجراست که بررسی می‌شود.

این موسیقیدان ادامه داد: ساخت موسیقی، شیوه اجرای خود بچه‌ها و اینکه چگونه مهارت‌های فردی خواندن را در گروه به صوت تیمی ارائه می‌دهند، از جمله معیارهایی است که بر اساس آن امتیاز می‌گیرند.

داور دومین جشنواره ملی سرود آفرینش عنوان کرد: تاکنون آثار خوب بوده و مایه امیدواری است و جشنواره‌ها هر چه‌قدر جلوتر می‌روند به خاطر کسب تجربه بیشتر پخته‌تر خواهند شد؛ زیرا تجربه‌های غنی‌تری کسب می‌کنند و استعدادیابی و افراد جدیدی اضافه می‌شوند و در مجموع هر بار که در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنم، بسیار خوشحال و خوش‌بین هستم.

او با اشاره به معیارهای داوری خاطرنشان کرد: در بخش موسیقی ارزش‌یابی جمله‌های موسیقی، تنظیم قطعه، در بخش اجرا مهارت‌های هوش تک به تک گروه‌های آوازی که مهارت در بیان شعر و انتقال جمله‌های موسیقی در بستر کلمات را به نمایش می‌گذارند، دارای امتیاز است. در کل ادبیات، موسیقی و اجرا برای مخاطب امتیاز دارد و بسیار برای من لذت‌بخش است که سال به سال جشنواره‌ها بهتر می‌شود.

سرود یک مطالبه جدی در موقعیت‌های پرورشی است

شهروز حقی نیز گفت: سرود، بخش کاربردی هنر است. سرود کار جمعی و آواز گروهی است که اثر تربیتی دارد و در دنیا اثبات شده که شرکت در گروه سرود یک اقدام بسیار موثر تربیتی و سازنده است. برگزاری جشنواره‌ها برای انگیزه‌سازی و جهت‌دهی به فعالیت‌های گروه‌های سرود بسیار لازم است؛ چراکه بچه‌ها و مربیانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند نیاز به انگیزه دارند و برگزاری جشنواره، رقابت و جوایز کمک می‌کند تا فعالیت جدی‌تری داشته باشند.

سیدجواد هاشمی داور یک جشنواره موسیقی شد / جشنواره‌ای برای کشف استعدادها
بهارام دهقانیار، شهروز حقی و سیدجواد هاشمی

داور دومین جشنواره ملی سرود آفرینش با اشاره به کیفیت و سطح اجرای گروه‌های سرود، خاطرنشان کرد: کارهای جشنواره‌ها خیلی به کیفیت برگزاری، تناوب و نظم برگزاری جشنواره‌ها ارتباط دارد و جشنواره‌های معتبرتر، جشنواره‌هایی منظم‌تر و همیشگی هستند؛ جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جشنواره قابل قبولی هست و کیفیت نسبتاً قابل توجهی دارد.

آهنگساز و مدرس موسیقی در خصوص معیارهای داوری گفت: در داوری سرود ما بیش از هر چیزی کیفیت اجرای آوازی گروه را در نظر می‌گیریم و در واقع کیفیت سرود، خوشخوانی و اجرای یک گروه سرود در بخش آوازی و موسیقایی‌ بیشترین توجه را به خود اختصاص می‌دهد؛ البته جدید بودن موسیقی، حرکات و ابتکارات و جلوه‌های هنری که در کنار کار هست نیز امتیاز خود را دارد ولی محور اصلی داوری کیفیت و تکنیک‌های آوازی و اجرایی گروه‌های کرال و سرود است.

حقی با بیان اینکه برای اولین بار در جشنواره سرود و موسیقی در شهر اراک به عنوان داور حضور پیدا کردم و به فال نیک می‌گیرم، تصریح کرد: نهادهای فرهنگی و هنری که کانون پرورش فکری یکی از این نهادها به شمار می‌رود متولی ریشه‌دار امور کودکان و نوجوانان در کشور هستند و در زمینه سرود مسئولیت سنگینی برعهده‌ دارند؛ زیرا کانون پرورش فکری بی‌تردید یکی از نهادهایی است که در ارتباط با کودکان و نوجوانان مسئولیت دارد و در طول سال با بچه‌ها در ارتباط است و جدی گرفتن بحث سرود باید یکی از اولویت‌های راهبردی و جدی مدیران باشد.

دومین جشنواره ملی سرود آفرینش صبح روز ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ در اراک برگزیدگان خود را معرفی می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره