آخرین اجرای جشنواره چهلم با موسیقی فیلمهای مطرح دنیا

ایرنا/ در آخرین شب جشنواره چهلم موسیقی فجر، ارکستر «نوای آفتاب» به رهبری امین سالمی در تالار وحدت قطعاتی از موسیقی فیلمهای معروف را اجرا کرد. این اجرا که بدون پخش تصاویر فیلمها بود، با تنظیمات ساده و قابل قبول، فضایی نوستالژیک برای مخاطبان ایجاد کرد.
در آخرین شب از جشنواره چهلم موسیقی فجر، ارکستر «نوای آفتاب» به رهبری امین سالمی در ساعت ۲۱:۳۰ روی صحنه تالار وحدت رفت و قطعاتی از موسیقی فیلمهای مطرح تاریخ سینما را اجرا کرد. این برنامه که در سالهای گذشته نیز در سالنهایی مانند برج میلاد و تالار وحدت به اجرا درآمده بود، اینبار با تفاوتی محسوس همراه بود؛ برخلاف اجراهای پیشین که همزمان با موسیقی، تصاویری از فیلمها نیز به نمایش درمیآمد، در این کنسرت پخش تصاویر حذف شده و اجرا صرفاً به اجرای موسیقی محدود شده بود.
ارکستراسیون این اجرا ترکیبی متنوع از سازهای زهی، بیس گیتار، عود، کاخن، درامز، هارمونیکا، ساکسوفون، فلوت، کلارینت و پیانو را شامل میشد.
در این اجرا، مجموعهای از قطعات شناختهشدهی موسیقی فیلم به اجرا درآمد که شامل آثار مطرحی از سینمای جهان بود. قطعاتی مانند چشم ببر، پوآرو، عصر جدید، پدرخوانده، ماسک زورو، شجاعدل، پاندای کونگفوکار، سینما پارادیزو، لئون حرفهای، آرشین مال آلان، فتح بهشت، ایزل، بچههای مدرسه والت، دزدان دریایی کارائیب و بازی تاج و تخت، بخشهای مختلف این کنسرت را تشکیل میدادند. انتخاب این قطعات، فضایی متنوع و نوستالژیک را برای مخاطبان ایجاد کرده بود.
با این حال، تنظیم قطعات بسیار ساده و ابتدایی به نظر میرسید که چالش خاصی ایجاد نمیکرد. از آنجا که این رپرتوار در طول سال چندین بار توسط همین گروه اجرا شده بود، اعضای ارکستر تسلط کافی بر آن داشتند و در مجموع اجرایی قابلقبول ارائه دادند. بااینحال، در برخی بخشها، نوازندگان زهی اجرای تمیزی نداشتند و هماهنگی بین بخشها میتوانست بهتر باشد.
در بخش کوبهای، همراهی همزمان درامز و کاخن چندان منطقی به نظر نمیرسید و حضور کاخن در چنین ارکستراسیونی توجیهی نداشت. کاخن ماهیتی دارد که بیشتر در اجراهای کوچک و آکوستیک استفاده میشود، جایی که درامز امکان حضور ندارد. اما وقتی ارکستری با این گستردگی و همراهی درامز روی صحنه است، نقش کاخن در رنگآمیزی صوتی عملاً کمرنگ شده و تأثیر خاصی بر اجرای کلی نمیگذارد.
رهبری امین سالمی در این اجرا بیشتر به هدایت کلیات و هماهنگی ارکستر محدود بود. در شرایطی که تنظیم قطعات ساده است و نوازندگان با تجربه قادر به حفظ ریتم و جریان موسیقی هستند، نقش رهبری کمی کمرنگتر به نظر میرسد. در این نوع اجراها که درامز وظیفه نشان دادن ریتم را بر عهده دارد و نوازندگان به خوبی تسلط دارند، حضور رهبر ارکستر به طور مستقیم تأثیر زیادی در هدایت لحظهبهلحظهی موسیقی ندارد. با این حال، حضور سالمی به عنوان رهبر ارکستر میتواند به نوازندگان حس اطمینان و حمایت بدهد.
به هر روی، این جشنواره به پایان رسید. جشنواره چهلم موسیقی فجر با اجرای قطعات ایرانی توسط ارکستر ملی در تالار وحدت آغاز شد و با اجرای موسیقی فیلمهای مطرح جهان در همین سالن به کار خود پایان داد.