نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موسیقی

«اِد شیرن» در تسخیر ایرانی‌ها: موج میلیونی مخاطبان اینستاگرام

منبع
رکنا
بروزرسانی
«اِد شیرن» در تسخیر ایرانی‌ها: موج میلیونی مخاطبان اینستاگرام

رکنا/ اد شیرن، خواننده مطرح بریتانیایی، با کمپین تبلیغاتی حرفه‌ای برای موزیک‌ویدیوی «عزیزم» رکوردهای جدیدی در فضای مجازی ثبت کرد؛ این اثر تنها در 24 ساعت، میلیون‌ها بازدید در یوتیوب و اینستاگرام جذب کرد و توجه مخاطبان ایرانی را نیز به خود جلب کرد.

اد شیرن و ارزیابی نتایج حضور در بازار ایران
به گزارش رکنا، موزیک ویدیوی «عزیزم» از « اد شیرن »، تنها ۲۴ ساعت پس از انتشار در یوتیوب به ۳ میلیون و در اینستاگرام به ۴ میلیون بازدید دست پیدا کرد. در حالی که «اد شیرن» با ده‌ها آهنگ در قلمرو استریم‌های میلیاردی، احتمالاً نیازی به شنوندگان محدود موسیقی ایرانی ندارد، اما نمی‌توان زمین وسیع و حاصلخیز اینستاگرام ایرانی‌ها با بیش از ۳۱ میلیون کاربر فعال را در وسوسه این خواننده بریتانیایی برای ساخت ترانه‌ای با ریتم ۶/۸ بی‌تأثیر دانست.


فرصت‌های دیجیتال در دنیای موسیقی
بازاری بزرگ که نه‌تنها می‌تواند فرصتی طلایی برای جذب مخاطب جدید باشد، بلکه تعاملات دیجیتال هنرمند را نیز افزایش می‌دهد. پیش از این، «اد شیرن» همین استراتژی را به زبان اسپانیایی برای کلمبیایی‌ها امتحان کرده و حتی به زبان پنجابی نیز در بمبئی اجرا داشته است. حالا با بازدید اگر در ایران نیز باشد، شاید بتوان این خواننده پرشنونده دنیا را در ایستگاه قطار کینگزکراس لندن، به خواندن به زبان فارسی ترغیب کرد.

مروری بر تولیدات با مضامین ایرانی
نه تنها «اد شیرن»، بلکه هنرمندانی همچون «اسنوپ داگ» و «کانیه وست» و حتی باشگاه‌های معروف فوتبال در اروپا، بلاگرها و تیک‌تاکرهایی بسیاری به مضامین ایرانی سری زده‌اند. اما موفقیت تاکنون تنها نصیب کسانی شده که این محتوا را در سال‌های اخیر و هم‌زمان با گسترش استفاده کاربران ایرانی از اینستاگرام تولید کرده‌اند.

برای مثال اگر به ۹ سال قبل بازگردیم، «اسنوپ داگ» در سال ۲۰۱۵ آهنگی با المان‌هایی همچون علامت «فروهر»، ترمه، فرش ایرانی، معماری تخت جمشید و حتی سربازان هخامنشی منتشر کرد. اما نتوانست حتی در میان کاربران ایرانی موفق شود. این موزیک‌ویدئو با اعتراض‌هایی همراه شد و در نهایت توجه چندانی نیز جلب نکرد. در سال ۲۰۱۸ نیز یک رپر آمریکایی، ترانه‌ای با سمپل از «گل یخ» کوروش یغمایی به تهیه‌کنندگی «کانیه وست» ایجاد کرد که باز هم نتوانست جایگاه ویژه‌ای بیابد.

تغییر رویکرد و افزایش کاربران ایرانی
اما چه چیزی این‌بار شرایط را برای «اد شیرن» متفاوت کرده است؟ تحقیقات «ابوالفضل حاجی‌زادگان» در دی ماه گذشته نشان داد که تعداد کاربران پرمخاطب ایرانی اینستاگرام طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ نزدیک به چهار برابر افزایش یافته است. همچنین، مشارکت بالای کاربران ایرانی اینستاگرام آن‌ها را در رتبه پنجم جهانی از نظر تعامل قرار داده است.

این تغییرات حتی آثار خود را در صفحه «اسنوپ داگ» نیز نشان داده‌اند؛ ویدئوهایی او با آهنگ محبوب «محسن لرستانی» و «اندی» به ترتیب ۱۱ میلیون و ۱۳٫۵ میلیون بازدید جذب کردند و تعداد کامنت‌ها به رقمی چشمگیر رسید. داده‌هایی که این بار تأیید می‌کنند مشارکت کاربران ایرانی پتانسیل بالایی برای افزایش توجه محتوای دیجیتال ایجاد کرده‌است.
 
اد شیرن و ارزیابی نتایج حضور در بازار ایران

با وجود تلاش‌های «اد شیرن» برای جلب کاربران ایرانی ، او موفق به ثبت رکورد چشمگیر نشد. موزیک ویدیوی «عزیزم» اگرچه چندین میلیون بازدید کسب کرد، اما نتوانست با آمار بازدید سایر محتوای ایرانی رقابت کند. به نظر کارشناسان، شناخت کم کاربران ایرانی نسبت به «اد شیرن» و فضای عمومی موزیک ویدئو می‌تواند دلایل اصلی این موفقیت محدود باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar