خراسان/ اين روزها بازار سريالهاي شبکه نمايش خانگي داغِ داغ است و هنوز يکي از راه نرسيده، آن يکي مجوز پخش ميگيرد. هم اکنون چهار مجموعه در اين شبکه به مخاطبان عرضه ميشود که عبارتند از: سريالهاي «مانکن»، «دل»، «کرگدن» و «خوابزده».
سازندگان آثار نمايشي معمولاً سعي ميکنند با استفاده از تمام امکانات و جذابيتهاي بصري و شنيداري، مخاطب بيشتري را به خود جذب کنند. يکي از عوامل جذابيت هر اثري هم، تيتراژ آن است و به همين دليل انتخاب ترانه و خواننده آن از اهميت بالايي برخوردار است. در ادامه به بررسي تيتراژ چهار سريالِ حاضر در شبکه نمايش خانگي و اجراي خوانندههاي آنها ميپردازيم.
کرگدن - خوانندگيِ بازيگران
تيتراژ انتهايي سريال «کرگدن» مانند خود سريال که ساختاري متفاوت دارد، به سبکي متفاوت اجرا شده است و حداقل مشابه آن را به ويژه در سالهاي اخير کمتر شنيدهايم. مجموع بازيگران اصلي سريال از پوريا رحيمي، کاظم سياحي، بانيپال شومون، مهدي کوشکي، سارا بهرامي، پانتهآ پناهيها و... خوانندههاي اين قطعه هستند که با موسيقي سبک راکِ علي شهبازي، ترانه خاص آن را اجرا کردهاند و ميتوان گفت از پسش برآمدهاند. اجراي متفاوت تيتراژ کرگدن با چند خواننده آقا و خانم، نمادي از کل اين سريال پيچيده و پربازيگر هم هست؛ خواننده-بازيگرهايي که يک روح در چند بدن هستند و پوستشان مثل کرگدن کلفت است!
مانکن - فرزاد فرزين
دوم شهريور ماه اولين قسمت «مانکن» به کارگرداني حسين سهيليزاده در شبکه نمايش خانگي عرضه شد. خواننده، ترانهسرا و آهنگ ساز تيتراژ ابتدايي فرزاد فرزين است. ترانه اين قطعه به سبک و سياق ترانههايي است که فرزين پيش از اين سروده است؛ حاوي واژهها، ترکيبها و فعلهاي خاص خودش: «اون مثِ مانکن بود، همه اش توي زاويه با من بود، حالتاش تغيير نميکرد، تکليف عشقمون روشن بود...».
تيتراژ انتهايي سريال، اما ترانه نسبتاً پخته و محکمتري دارد که روزبه بماني سروده است و بايد گفت فرزاد فرزين هم آن را قويتر از قطعه ابتدايي اجرا کرده است: «لحظهاي که تو رو راهي کردم/ ميدونستم چه گناهي کردم/ که عذابش جونمو ميگيره/ دوري تو از خودم دورم کرد/ اين جدايي بي تو مجبورم کرد...». در کل فرزاد فرزينِ خواننده سريال مانکن همان خواننده هميشگيِ سبکِ خودش است.
دل - بهرام و مظفري
سريال عاشقانه «دل» به کارگرداني منوچهر هادي از ۱۳ آذر راهي شبکه نمايش خانگي شد و متناسب با درونمايهاش، دو تيتراژ ابتدايي و انتهايي با صداي رضا بهرام و شهاب مظفري، هر دو از خوانندههاي نوظهور پاپ در ايران، دارد. آهنگ ساز هر دو قطعه هم بابک زرين است که پيش از اين هم موسيقي سريال «عاشقانه» منوچهر هادي را ساخته بود. با اين که ترانه دو تيتراژ از نظر ساختار و محتوا چندان برتري نسبت به يکديگر ندارنداما ميتوان گفت شهاب مظفري در تيتراژ انتهايي اجراي روانتري نسبت به رضا بهرام در تيتراژ ابتدايي دارد. در عين حال، هر دو قطعه فضاي ملودرام مجموعه را براي مخاطب تشديد ميکنند.
خواب زده - علي زندوکيلي
تازهترين مجموعه نمايش خانگي، سريال «خوابزده» به کارگرداني سيروس مقدم است که از نخستين روز بهمن ماه عرضه شد. تيتراژ انتهايي با ترانهسرايي حسين غياثي، آهنگ سازي عليرضا افکاري و خوانندگي علي زند وکيلي، فضا و حال و هوايي ايراني دارد و يادآور تصنيفهاي قديمي است.
«خوابزده» درونمايهاي عاشقانه و ماورايي دارد و تقابل انسان و شيطان را روايت ميکند و ترانه تيتراژ به خوبي اين درونمايه را در بردارد: «بهشتم گمشده، بر باد رفته، صدام کن اسم من، از ياد رفته/ صدام کن، بي صدات از دست ميرم، نذار از ترس تنهايي بميرم/ دلم آواز کوليوار ميخواد، دلم آغوش گندمزار ميخواد/ من از دلبستگيها زخم خوردم، دلم يه عشق بيآزار ميخواد/ خواب ديدم آسمون از چشم ماه افتاده بود...». موسيقي، سبک اجرا و ترانه اين قطعه، آن را با اختلاف، بهترين تيتراژِ مجموعههاي در حال پخش شبکه نمايش خانگي کرده است.
بازار