خواننده مشهور آذربایجانی: خود را شاگرد معنوی موسیقی شجریان میدانم
ايران
بروزرسانی
ايران/ ضابيط نبيزاده از موسيقيدانان و خوانندگان شهير جمهوري آذربايجان شامگاه يکشنبه ۲۷ بهمن نخستين اجراي خود را در قالب جشنواره موسيقي فجردر سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران برگزار کرد. در کنسرت اخيرعلي اصغر ممداُف نوازنده تار و خيام ممداُف نوازنده کمانچه، ضابيط نبيزاده را همراهي کردند.
هدف و فعاليت ضابيط نبيزاده ارائه و معرفي موسيقي مقامي آذربايجان است. او که از سال ۲۰۰۰ تاکنون مشغول تدريس در کالج موسيقي باکو است، بارها بهعنوان نماينده موسيقي آذربايجان در جشنوارههاي جهاني شرکت داشته و همچنين در شهرهاي گوناگون ايران نيز کنسرت هاي بسياري برگزار کرده است.
نخستين باري که نبيزاده به ايران آمد سال ۱۹۹۴ بود. او ميگويد: «زماني که به ايران آمدم آيتالله العظمي محمدعلي اراکي به تازگي درگذشته بود و بعد از آن ۹ بار ديگر هم به ايران سفرکردم و در سينما آزادي اجراي برنامه داشتيم، همان سينمايي که آتش گرفت. بهطورکلي شايد بيش از ۱۴ کنسرت در تهران برگزارکرده باشم. البته اجراهاي بسياري هم در شهر تبريز داشتهام.»
او در ادامه افزود: حضورم در جشنواره موسيقي فجر براي اولين بار است و به عقيده من، جشنواره بزرگ و شناخته شدهاي است و فرصتي بوده تا گروههاي مختلف موسيقي از شهرها و کشورهاي مختلف براي ارائه يک اجراي فاخر به دورهم جمع شوند.
نبيزاده در مورد اشتراکات موسيقي آذري جمهوري آذربايجان و ايران بيان کرد: «ايران و آذربايجان مشترکات موسيقايي بسياري دارند و البته تفاوتهايي هم ديده ميشود که بيشتر در تحريرها يا مقامهاي آذربايجان يا پردههاي موسيقي است. موسيقي فولکلور آذربايجان بيشتر برمبناي ترانه است اما دستگاههاي موسيقي آوازي ايران هم بسيار فاخر و ارزشمند است.بهطور مثال آوازهايي که در دستگاه موسيقي چهار گاه ايران و مُقام سه گاه آذربايجان خوانده ميشود شباهتهاي بسياري باهم دارند.»
تصنيف زيبا و ماندگار «مرغ سحر» به خوانندگي استاد محمدرضا شجريان ازجمله قطعاتي است که در ايران و جمهوري آذربايجان طرفداران بسياري دارد. نبيزاده درادامه بيان کرد: مردم جمهوري آذربايجان استاد شجريان را خيلي دوست دارند و او را خواننده بزرگي ميدانند، صدايش را ميشنوند و بهخاطر اجراهاي اصولي دستگاه موسيقي ايران او را تحسين ميکنند او يکي از مفاخر موسيقي دنيا است. عاليم قاسم اف خواننده شهير آذربايجان و آقاي شجريان هنرمندان بسيار بزرگي هستند و در يک تراز قرار دارند. ۳۰ سال است که با موسيقي ايراني آشنايم و گوش ميکنم و در اين سالها بيشتر به آثار آقاي شجريان علاقهمند هستم و با آواز ايشان با موسيقي آوازي ايران آشنا شدم و سعي ميکنم آن را بدرستي اجرا کنم و همچنان اين مسير را ادامه ميدهم. آقاي شجريان فراتر از يک خواننده و موسيقيدان است کسي که موسيقي را خوب ميشناسد و خود را شاگرد معنوي موسيقي او ميدانم. بهعنوان مثال دستگاه افشاري در کشور ما وجود ندارد اما من با گوش دادن به کاستهاي آقاي شجريان با اين دستگاه موسيقي آشنا شدم و آن را اجرا ميکنم. به ياد دارم سالها پيش که جوان بودم و سفري به ايران داشتم سعي کردم آواز ايراني بخوانم آقاي شجريان گفتند: در اينجا به اندازه کافي موسيقي ايراني خوانده و شنيده ميشود بسيار دوست داريم آواز آذري بخوانيد که براي ما شيرين ترو لذت بخشتر است. بسياري از علاقهمندان موسيقي آوازي در ايران و آذربايجان علاقهمندند مانند ايشان بخوانند البته کار آساني نيست.
اما در مورد قطعه «مرغ سحر» بايد بگويم ملودي اين کار در ايران و آذربايجان مشترک است و تفاوتي ندارد البته اصل اين قطعه ساخته يکي از آهنگسازان ايراني است و در دستگاه ماهور است و اگر اشتباه نکنم نخستين بار صفيالدين ارموي رديفهاي آن را نوشته است و برخي از ساختههاي او ميراث مشترکي است و کمک کرده تا موسيقي آذري و ايراني به هم نزديکتر شوند. البته قطعه اي که در ايران خوانده ميشود اشعار کوتاه تري دارد اما در آذربايجان به مدت ۴۵ دقيقه اين کار اجرا ميشود و شاعر آن علي سليمي است.