ايسنا/ سي و پنجمين جشنواره موسيقي فجر پس از هفت شب برگزاري اجراهاي فشرده در شش سالن، در حالي به پايان رسيد که حضور پيدا نکردن برخي گروههاي مطرح، افزايش قيمت بليتها و همچنين صندليهاي خالي سالنها در بسياري از اجراها از حاشيههاي امسال تلقي ميشد.
خبرنگار ايسنا در يکي از شبهاي سي و پنجمين جشنواره موسيقي فجر در سالنهاي وحدت و رودکي به سراغ مردمي رفته است که به هر دليل ترجيح دادهاند در جشنواره امسال شرکت کنند و نظرشان را دربارهِ جشنواره امسال و اجراها و همچنين نقاط قوت و ضعف جويا شده است.
آنچه در ادامه ميخوانيد، نتيجه حاصل از اين گفتوگوهاست:
خانم جواني در محوطه تالار وحدت قصد خروج دارد و معلوم است که از مخاطبان سانس اول بوده است. به سراغش ميرويم و از او ميپرسيم نظرش درباره جشنواره امسال موسيقي فجر چيست؟ ميگويد، اولين اجرايي است که ديده و از اجراي نوازندهي بلژيکي راضي بوده و لذت برده است.
او در ادامه ميدهد: فلوريان نواک، نوازنده بلژيکي پيانو قطعهاي را نواخت که ارکستري است و نواختنش با پيانو سخت است و او هنرمندانه اينکار را انجام داد.
اين زن جوان دربارهي حضور نيافتن عدهاي از هنرمندان مطرح در جشنواره موسيقي فجر که تقريبا هر سال رخ ميدهد و امسال پررنگتر بوده است هم ميگويد: بايد از ديدگاه آنان به موضوع نگاه کرد. من نميتوانم قضاوتشان کنم. به هر حال هنرمنداني اين کار را کردهاند که در اين عرصه اسم و رسمي دارند.
او از افزايش قيمت بليتهاي جشنواره موسيقي فجر اظهار بياطلاعي کرده و ميگويد که مهمان بوده و هزينهاي پرداخت نکرده است.

دومين نفري که به سراغش ميرويم مردي جوان است که با سيگاري بر لب منتظر شروع سانس دوم است.
از او ميپرسم که نظرش دربارهي جشنواره موسيقي فجر و نحوه برگزاري آن چيست؟ ميگويد: اين پنجمين اجرايي است که شرکت ميکنم. من فقط گروههاي بينالملل را دنبال کردم و از اجراها راضي بودم.
او بحث تحريم جشنواره از سوي برخي اهالي هنر را هم درست و هم غلط ميداند و اضافه ميکند: «جامعه ما خودش به اين سمت ميرود که هنر را نخواهد و وظيفه هنرمندان سر پا نگه داشتن هنر است. اگر ميآمدند ضرر ميکردند و حالا که نيامدهاند هم ضرر کردهاند. هنرمندان هر چقدر هم بر هنرشان پافشاري کنند، نهايتا ۳۰۰ نفر ميآيند تا آن اجرا ببينند.»
اين مرد جوان قيمت بليتهاي جشنواره را مخصوصا در بخش بينالملل منطقي و مناسب ميداند و ميگويد: وقتي قيمت بليت يک تئاتر سطح پايين ۴۰ ـ ۵۰ هزار تومان است، اين رنج قيمت براي بليتهاي جشنواره مناسب است.
مرد مسني که با همسرش روي نيمکت نزديک ورودي تالار نشسته است، نظر متفاوتي درباره اجراهاي جشنواره امسال دارد. او در اين زمينه ميگويد: من سال گذشته هم در جشنواره موسيقي فجر شرکت کردم. به نظرم اجراها امسال ضعيفتر شدهاند و سطحشان تنزل پيدا کرده است.
او ميافزايد: امسال گروهي از هنرمندان و مردم جشنواره را تحريم کرده بودند اما من با تحريم موافق نيستم؛ هنرمند بايد در صحنه باشد و حرفش را بزند.
اين مرد قيمت بليتهاي جشنواره را گران ميداند اما ميگويد که در مقايسه با ديگر کنسرتها مناسبتر است.

خانم ديگري اجراهاي بينالملل در جشنواره موسيقي فجر امسال را باکيفيت و با ارزش عنوان و از حضورش در اين اجراها ابزار رضايت ميکند.
وقتي دربارهي حضور نيافتن برخي گروهها در جشنواره از او ميپرسيم، از اين سوال ابراز تعجب ميکند و ميگويد: به نظرم کسي جشنواره را تحريم نکرده و همه چيز خوب پيش رفته است.
او قيمتها بليتها را هم مناسب ميداند و ميگويد: قيمتها متفاوت هستند و ميتوان انتخاب کرد.
دختر جواني روي نيمکت نزديک ورودي تالار نشسته و سخت مشغول گپ و گفت با دوستش است. از او ميخواهم تا جشنواره امسال را با سال گذشته مقايسه کند که در جواب ميگويد: من هر سال جسته و گريخته اجراها را شرکت ميکنم. اتفاقا الآن با دوستم درباره جشنواره امسال و اتفاق جالبي که در اين جشنواره افتاد صحبت ميکردم. ما در چند ماه اخير اتفاقات ناگواري داشتيم که همه را ناراحت کرد اما تحريم جشنوارهها از سوي هنرمندان باعث شد تا پاي مردم عادي به جشنواره باز شود. بليتها بيشتر در دسترس بودند و وقتي وارد سالن ميشوي مردم عادي کوچه خيابان را ميبيني. در واقع به نظرم اين تحريم و عدم حضور بزرگان اتفاق مثبتي بود براي ما مردم عادي که يا بليت گيرمان نميآمد يا توان خريدش را نداشتيم.
او ادامه ميدهد: مساله ديگري که وجود دارد اين است که هنر در کشور ما مردمي نشده و در حصاري قرار دارد براي يکسري افراد خاص؛ اين باعث شده تا مردم نتوانند هنر اصيل را تشخيص دهند. مثلا الان نوازنده بلژيکي بسيار هنرمندانه پيانو مينواخت ولي من ميديدم که اطرافيانم خسته شدهاند و موبايل چک ميکنند. حق هم دارند خوراک هنري درستي به آنها داده نشده و مثلا تتلو گوش ميدهند؛ در صورتي که از نظر جامعه هنري سخيف محسوب ميشود.
وي در پايان اين گفتوگو با خنده و شوخي ميگويد: کاش هنرمندان هر سال جشنواره را تحريم کنند تا راه براي مردم عادي باز شود.

به سراغ گروهي از دختران و پسران جوان ميروم که در حال بگو و بخند و تحليل اجرايي که ديدهاند هستند. وقتي از آنها ميپرسيم که نظرشان دربارهي سي و پنجمين جشنواره موسيقي فجر چيست؟ دختر جواني پاسخ ميدهد؟ من سال گذشته هم در جشنواره موسيقي شرکت کردم اما به نظرم امسال گروههاي بينالمللي که شرکت کردند خوب بودند.
او درباره بحث تحريم جشنواره از سوي برخي افراد ميگويد: من در هنرستان موسيقي درس ميخوانم خودم در اينستاگرامم استوري گذاشتم و در آن از دوستانم خواستم تا به جشنواره نروند، اما طبق صحبتي که با يکي از بچهها داشتم، به اين نتيجه رسيديم که در کشوري که موسيقي خودش در اين وضعيت است ما جامعه هنري چرا بايد تحريمش کنيم؟ تحريم ما بيشتر به آن ضربه ميزند.
آخرين نفري که به سراغش ميروم زن جواني است که در پايان سانس دوم تالار وحدت در حال بازگشت به خانه است. وقتي ميفهمد براي چه کاري به او نزديک شدهام ميخندد و ميگويد: من خودم گزارشگر جشنواره هستم. ميگويم: پس بهتر ميتوانيد به سوالهايم پاسخ دهيد و سوالهايم را يکي يکي از او ميپرسم.
ـ شما به اقتضاي کارتان بسياري از اجراها را دنبال کردهايد به نظرتان کيفيت اجراها چطور بود؟
ـ اجراها خوب بودند و يک نکته مهمي که وجود داشت اين بود که امسال به جهت مسائلي که پيش آمد يکسري از بزرگان موسيقي در جشنواره شرکت نکردند و اين باعث شد تا گروههاي جواني که ديده نميشدند و اولويت جشنواره نبودند به روي صحنه بيايند و شانسشان را امتحان کنند و اين به نظرم نکته مثبت و اتفاق خوشحالکنندهاي بود.
او درباره تاثير جشنواره موسيقي بر حالوهواي اين روزهاي مردم ميگويد: اگر پرشورتر برگزار ميشد شايد تاثير بيشتري داشت. هنوز هم مردم عادي توان آمدن به جشنواره را ندارند؛ مثلا اگر چند اجراي خياباني رايگان برگزار ميشد همه مردم در اين رويداد و در اين حسوحال خوب شريک ميشدند.
گزارشگر جشنواره درباره قيمت بليتها ميگويد: «من بليتهاي اهدايي داشتم اما به نظرم قيمتها گران است و مثلا اگر يک خانواده معمولي بخواهند به کنسرت بيايند برايشان سنگين است.
در کنسرتها مردم آزادي بيشتري دارند اما در جشنواره با توجه به مميزيهايي که دارد قيمت بليتها بايد مناسبتر باشد تا صندليهاي خالي کمتري داشته باشيم.»
بازار