اعتماد/ به نظر ديگر وقت آن رسيده که سوال کنيم همايون شجريان در زمينه فعاليتهاي هنرياش با چه فرد يا افرادي مشورت ميکند؟ اگر اين حجم از انتخابها و تصميمهاي پرسشبرانگيز نتيجه مشاوره اين گروه خاص است که بايد تجديد نظر کند اما اگر اين ميزان عمل حاشيهساز فقط از سوي شخص او بدون دريافت نظر کارشناسي افراد صاحبنظر صورت ميگيرد بايد کسي پيدا شود به اين هنرمند جوان بگويد:«نصيحت گوش کن جانا که از جان دوستتر دارند, جوانان سعادتمند پند پير دانا را».
کنسرت آنلاين «نسيم وصل» يکشنبه چهارم خرداد ماه درحالي پيش روي مخاطبان قرار گرفت که به دليل اختلالات پيش آمده در پلتفرم متولي پخش آنلاين اين کنسرت زنده، بسياري از علاقهمندان موفق به تماشاي اجرا نشدند، يک شکست محض.
کار کارِ مردم است نه اپراتور
قضيه البته به همين جا هم ختم نميشد چون تبليغات گسترده کنسرت در سطح شهر چنين وانمود ميکرد که علاقهمندان ميتوانند «رايگان» يا نهايتا با عضويت در يک اپليکيشن چند رسانهاي از برنامه استفاده کنند ولي چيزي نگذشت که روشن شد، اپليکيشن مورد نظر مختص مشترکين... است و براي ديگر مشترکان خطوط تلفن همراه رايگان نيست. اينجا هم بايد پرسيد آقايان تاجر! به کجا چنين شتابان؟
الهام پاوهنژاد از بازيگران شناخته شده تئاتر و تلويزيون در زمره چهرههايي بود که نسبت به مسائل به وجود آمده اعتراض کرد:«تا قبل از شروع- کنسرت- مدام تيزر پخش شد... و لحظه لحظه هيجان بيشتر! به محض ورود تصوير به تالار... آنچه ميبينيد(صفحه سياه اپليکيشن لنز) دريافتي من از کنسرت لايو بود! آنقدر عصبي شدم و بال بال زدم که گفتن ندارد! خبر دارم تعدادي از دوستان هم با همين مشکل مواجه شدند! و اين براي تلويزيون اينترنتي که تا قبل از اين نميشناختم... يک فاجعه است! وقتي توانايي پوشش فني نداريد، مجبور نيستيد انجامش دهيد! خوب ميدانيد چه درآمدي با اين کار کسب کرديد. خود من براي تعداد زيادي لينک دانلود اپليکيشن فرستادم ولي...».
کاربر ديگري در فضاي مجازي نسبت به اين تصميم چنين واکنش نشان ميدهد:«ميريم تو کوه و کمر ميخوايم به مامانمون خبر بديم که زندهايم، هنوز آنتن نميده اما اپراتور ديگر آنتن ميده. حالا که ميخوايم بشينيم تو خونه و کنسرت همايون شجريان ببينيم بايد حتما فلان خط داشته باشيم! اوضاع دقيقا مثه شرايط کروناس، يه روز ميگن ماسک نزن يه روز ميگن بزن.»
واکنشهايي از اين دست در فضاي مجازي کم نبود و موجب شد هشتگ «همايون شجريان» بين کاربران ايراني ترند يا داغ شود.
از ديگر نکات مهمي که شب گذشته به شدت کنسرت آنلاين همايون شجريان را تبديل به يک اجراي زنده در حضور تماشاگران کرده بود، حضور بيش از ۸۰ مهمان در طبقه دوم تالار وحدت بود که اين آمار براي اجرايي که طبيعتا بايد در غياب مخاطبان صورت ميگرفت و به خصوص در قياس با کنسرتهاي آنلايني که پيش از اين در اين تالار برگزار ميشد، نکته جالب توجهي بود. حين برگزاري کنسرتهاي آنلاين گذشته فقط تعداد محدودي از خبرنگاران و عوامل فني اجرا در سالن اجرا حضور پيدا ميکردند. نکتهاي که با توجه به شکل و شمايل حضور مهمانها حاضر در برنامه به نظر ميآمد به نفع دعوتهاي افتخاري اسپانسرها ناديده گرفته شده و اين عدم ملاحظه مشکلاتي را هم براي رعايت پروتکلهاي بهداشتي در جهت مقابله ويروس کرونا در محل اجرا ايجاد کرده بود.
زيرساخت نيست ولي درگاه دريافت پول هست
به راحتي ميتوان گفت که برگزاري چنين کنسرتي در واقع سوءاستفاده از مخاطب بوده است. در واقع کاربران پس از ورود به اين سامانه و خريد بليت متوجه مشکلات فني کنسرت شدند و هيچکس جوابگوي چنين اختلالاتي نبوده است.
مشکلات اين کنسرت در شرايطي رخ داد که در دوران قرنطينه ويروس کرونا شاهد کنسرتهاي آنلاين موفقي در سامانههاي ديگر داخلي بودهايم و اين موضوع ضعف را بيشتر نمايان ميکرد. در واقع در شرايطي که ويديوهاي زنده به راحتي از هر شبکهاي از اينستاگرام و يوتيوب تا برخي سايتهاي داخلي به راحتي در دسترس کاربران قرار ميگيرند و بدون هيچگونه اختلالي اجرا ميشوند، چنين مشکلي، آن هم در کنسرتي بزرگ که تبليغات گستردهاي براي آن انجام شده بسيار عجيب و شوکهکننده است.
نتيجه اين کنسرت چيزي جز بياعتمادي کاربران به چنين برنامههاي آنلايني نبوده است. قطعا سامانه لنز نيز پس از اين کنسرت آنلاين براي مردم يک سامانه شکست خورده به حساب ميآيد و از اين پس هرگز کسي روي آن حساب نخواهد کرد. اما سوال اصلي اين است که چرا و چطور بدون در نظر گرفتن زيرساختها يا بدون تست و برگزاري کنسرت آزمايشي چنين برنامههاي بزرگي با هنرمنداني موفق و محبوب برگزار ميشود؟ چطور به همين سادگي هزينه يک کنسرت آنلاين از مردم دريافت شد بدون اينکه محتوايي در اختيارشان قرار گيرد؟ آيا از اين پس مردم ميتوانند به چنين برنامههاي آنلايني اطمينان کنند؟ چه کسي پاسخگوي اعتراضات مردم به اين کنسرت آنلاين ناموفق خواهد بود؟» واقعيت ماجرا اين است که در نهايت کسي پاسخگوي اعتراضها نخواهد بود در مقابل نيز هيچيک از کاربران فضاي مجازي هم باور نميکنند که ارگان مرتبط با ارايه خدمات تلفن همراه و اينترنت در سطح کشور(گرچه بسيار ضعيف) توانايي پيشبيني پيش آمدن چنين اختلالي را نداشته باشد، آن هم وقتي نام همايون شجريان در ميان است؛ کج سليقگي محض.
بازار