هنر آنلاين/ نوازنده باسابقه ني انبان ميگويد در حال حاضر اکثر نوازندگان جديد ني انبان، غمناک ساز نميزنند، به اين معني که در ساز آنها مظلوميت وجود ندارد.
بهرام مهربخش نوازنده ني انبان و آهنگساز موسيقي محلي بوشهر درباره جديدترين فعاليتهاي خود به خبرنگار هنرآنلاين گفت: پيش از اين که بيماري کرونا شيوع پيدا کند هنرجو داشتم و تدريس ميکردم ولي الآن چند ماه است که هيچ کاري انجام ندادهام. البته يکي دو بار در شبکه تهران صدا و سيما حضور پيدا کردم. واقعاً برگزاري کلاس آنلاين براي من نميصرفد. چشمهاي من ضعيف شده و نميتوانم روي فضاي مجازي تمرکز کنم.
وي با اشاره به اين که ني انبان يک ساز محلي و بومي است، درباره جايگاه اين ساز در موسيقي عنوان کرد: ني انبان قبلاً فقط در جنوب رايج بود و شهرهاي ديگر نميدانستند اين ساز چطور سازي است و چه صدايي ميدهد. من و زندهياد محمود جهان ابتداي جنگ به بوشهر آمديم و از طريق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي بوشهر در جشنواره موسيقي فجر شرکت کرديم.
اين نوازنده ادامه داد: من سال 1376 در اين جشنواره از دست استاد مرتضي حنانه و استاد کامبيز روشنروان ديپلم افتخار گرفتم. بعدها آقاي محسن شريفيان ظهور پيدا کرد که در اين زمينه بسيار فعال بود. ايشان اوايل چند باري به خانه ما ميآمد و من او را راهنمايي ميکردم. شريفيان باعث شد ساز ني انبان جهاني شود.
مهربخش با بيان اين که موسيقي جنوب مثل مردمش مظلوم است، اظهار داشت: در حال حاضر اکثر نوازندگان جديد ني انبان، غمناک ساز نميزنند يعني در ساز آنها مظلوميت وجود ندارد. نوازندهها در هيچکدام از دستگاهها ساز نميزنند چون براي آنها سخت است. آنها دنبال گوشهها، رديف و دستگاههاي موسيقي نرفتهاند و از استادان موسيقي سؤال نپرسيدهاند. در حال حاضر ساز ني انبان را فقط همينطور مينوازند و دستگاهها را رعايت نميکنند.
وي در پايان خاطرنشان کرد: خدا را صد هزار مرتبه شکر، مردم بوشهر خيلي من را دوست دارند. هميشه ميگويند شما به گردن بچههاي بوشهر حق داريد. زماني که من شروع به نوازندگي کردم متوجه شدند که با ني انبان هم ميشود نوازندگي خوب کرد.
بازار