نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موسیقی

گلایه‌ های خواننده پاپ پس از خداحافظی

منبع
ايلنا
بروزرسانی
گلایه‌ های خواننده پاپ پس از خداحافظی

ايلنا/ خشايار اعتمادي يک سال پس از خداحافظي‌اش از عرصه موسيقي مي‌گويد: شايد روزي به عنوان تهيه‌کننده به عرصه فعاليت بازگردم و براي خلق آثار خوب براي ساير هنرمندان در حوزه‌هاي مختلف تجارب بيست و هفت‌ساله‌ام را وسط بگذارم.

يکي از راه‌هاي اعتراض و انتقاد در ميان افراد مطرح هر عرصه، تحريم رسانه يا جشنواره يا رويدادي بخصوص است. خداحافظي از فعاليت‌هاي حرفه‌اي نيز يکي ديگر از راه‌هاي انتقاد از اتفاق يا شرايطي خاص است. البته بايد يادآور شد اين آخرين راه اعتراض برخي نسبت به شرايط و اوضاعي است که در آن قرار گرفته اند. برخي نيز براي فرار از وضعيتي که ايده‌آلشان نيست مهاجرت مي‌کنند تا فعاليت خود را در کشوري ديگر ادامه دهند. به طور کم و بيش در طول ساليان گذشته شاهد مهاجرت، تحريم رويدادها و رسانه‌ها و خداحافظي برخي از ورزشکاران، بازيگران و موزيسين‌ها بوده‌ايم و در اينباره مثال‌هاي متعددي وجود دارد. البته بايد يادآور شد، مقوله مهاجرت غير از انتقاد و اعتراض دلايل ديگري دارد که سلايق و منافع شخصي و عطش شهرت برخي از آن‌هاست. 

خشايار اعتمادي جزو اولين هنرمنداني است که در سال‌هاي پس از انقلاب براي تداوم و ماندگاري موسيقي پاپ تلاش کرد و خواننده اولين آلبوم پاپ پس از انقلاب است. او موسيقي را از کودکي با فراگيري ساز پيانو آغاز کرده و از ۱۵ سالگي به فعاليت جدي پرداخت و چند سال بعد با خواندن ترانه «بارون» سروده احمد شاملو به شهرت رسيد. او سپس علاوه بر همکاري مشترک با برخي خوانندگان در چند آلبوم، طي همکاري با ترانه سرايان و آهنگسازان مطرح، آلبوم‌هاي «ليلا»، «دلشوره»، «يادته»، «خاتون»، «مثل هيچکس»، «طعنه»، «عاشقي هرکي هرکي شد»، «خدا تورو ببخشه»، «بايد به تو برگردم»، «تو محکومي به برگشتن» و تعدادي تک آهنگ را توليد و ارائه کرد. 

اعتمادي سال گذشته به دليل اعتراض به وضعيت فعلي موسيقي پاپ که عاري از کيفيت است و به دليل انتقاد از عدم وجود فضاي مناسب و وجود نگاه صرفا تجاري به موسيقي، با ارائه يادداشتي از عرصه موسيقي خداحافظي کرد. 

او در همان مقطع، طي گفتگو با ايلنا درباره اين تصميم گفت: «من نزديک به سه دهه پيش با تصور ديگري وارد عرصه حرفه‌اي شدم. در آن مقطع نگاهم به موسيقي با محوريت فرهنگ بود و هنوز به آن نگاه و منظر معتقدم. بهتر اينکه بگويم در دهه هفتاد با نگاهي فرهنگي و نه صرفا هنري پا به عرصه موسيقي گذاشتم. در آن سال‌ها به اين نيت پا به ميدان گذاشتم که با موسيقي اصطلاحا عاشقي کنم نه کاسبي. به همين دليل شايد آنچه که به لحاظ معنويات و ماديات در موسيقي هزينه کرده‌ام بسيار زياد بوده است. طي سال‌ها و دهه‌هاي گذشته اگر همکارانم با حمايت تهيه‌کننده به توليد اثر پرداخته‌اند من اين کار را نکرده‌ام و آثارم هيچ گاه تهيه‌کننده نداشته و با هزينه خودم توليد شده‌اند. ده آلبوم در کارنامه دارم که تهيه کننده همه آن‌ها خودم بوده‌ام. رويه به گونه‌اي بوده که خودم آثارم را ساخته‌ام و سپس آن‌ها را به جريان پخش سپرده‌ام و پخش کننده‌ها نيز هر طور که خواسته‌اند با خشايار اعتمادي رفتار کرده‌اند. 

او يک سال پس از خداحافظي‌اش از موسيقي نيز با ايلنا گفتگو کرد. 

لشگري سايبري فکاهي، پوپوليسم و لمپن‌پرور امور را در اختيار گرفته‌ است

او در ابتداي صحبت‌هايش گفت: به نظرم امکانات موسيقي حال حاضر ما در دست افرادي است که آن را هدايت شده پيش برده‌اند، و اينگونه است که لشگري سايبري فکاهي، پوپوليسم و لمپن‌پرور همه امور را در اختيار گرفته‌ است. همه چيز مشهود است و اين افراد به صورت هدايت شده سطح فکر و شعور مخاطبان و مردم را تنزل مي‌دهند. 

اعتمادي افزود: به نظرم از ابتدا قرار بوده موسيقي فاخر و فکر شده را با موسيقي نازل بزنند و تخريب کنند و اتفاقا موفق هم بوده‌اند. اين نفوذ اختاپوسي بوده است. 

او در ادامه توضيح داد: آن‌هايي که امور را در دست دارند، ديدند چاره‌اي جز اشاعه آثار نازل ندارند و ما از آن خط فکري که در ابتدا وجود داشت و به اين روند کمک مي‌کرد، غافل بوديم. ما از اين موضوع غافل بوديم که افرادي که به ظاهر حامي موسيقي هستند، هدفشان اين است که با موسيقي را با موسيقي بزنند. عده‌اي گفته بودند نگران نباشيد ما بايد اين مجوز را به خاطر شرايط و اقتضا و نياز جامعه صادر مي‌کنيم، اما بعد مي‌توانيم آن را جمع کنيم. و اين کار را هم کردند. 

اين خواننده با تاکيد بر اينکه برخي رسانه‌ها نيز از خط فکري غلط به دليل اجبار يا تمايل خودشان تبعيت کرده‌اند، گفت: شما تصور کنيد کارتان مثلا تا ده سال پيش تخصصي بوده است. زماني که اين تخصص به دست افرادي مي‌افتد که نه خط و ربط دارند و نه فکر دارند و نه مي‌دانند چه چيزي را مي‌خواهند اشاعه دهند. يک زماني جدا از اينکه يک ژورناليست خودش خط مشي داشت منتقد و مشوق بود يا مي‌دانست به دنبال چه چيزي است. او بر مبناي علم و دانشش اثر يا آثاري را پرزنت مي‌کرد يا منتقد آن مي‌شد و حال مي‌توان گفت در برخي موارد اينگونه نيست. 

ردپاي رويه و خط فکري غلط در بخشي از عملکردهاي مديريتي ديده مي‌شود

اعتمادي با اشاره به اينکه آن‌هايي که امور را در دست دارند، مي‌دانند چه کاري انجام مي‌دهند، اذعان داشت: رد پاي اين رويه و خط فکري غلط را لااقل در بخشي از عملکردهاي مديريتي مي‌بينيد. آنچه که به عنوان موسيقي پاپ به گوش مردم مي‌رسد را اسباب بازي نام نهاده‌ام و غير از اين هم نيست. 

اين خواننده عرصه پاپ در پاسخ به اين سوال که فضاي مجازي تا چه حد در گسترش آثار سطحي موثر بوده، گفت: همه جاي دنيا فضاي مجازي وجود دارد و مورد توجه است. اين مقوله حتي در کشورهاي ديگر پيش از ايران مورد توجه بوده و بهره‌برداري از آن قوي‌تر و جدي‌تر است. موضوع اين است که ما امکانات اينترنت و فضاي مجازي را در نازل‌ترين سطح ممکن مورد استفاده قرار مي‌دهيم. 

از خداحافظي با موسيقي پشيمان نيستم

اعتمادي در پاسخ به اين سوال که آيا تصميمش در رابطه بازگشتش به فضاي موسيقي تغيير کرده يا خير، گفت: سال گذشته از موسيقي خداحافظي کرده‌ام و به هيچ وجه از اين تصميم پشيمان نيستم و قصد بازگشت دوباره ندارم. گاه عزت آدم در گرو اين است جايي نباشد که در شأنش نيست. 

او در ادامه توضيح داد: من سال‌هاي سال براي اينکه اشعار و آثارم محتوا داشته باشند، زحمت کشيده‌ام و براي وجود موسيقي ارکسترال در ساختار آثارم تلاش کرده‌ام و سعي‌ام اين بوده قواعد موسيقي کلاسيک در آثارم ديده شود. براي رسيدن به اين اهداف در نوع سازبندي‌هايم نيز دقت کرده‌ام. اما مي‌ديدم هر کاري مي‌کنم، نمي‌گذارند آثارم شنيده شود و اگر هم شنيده شود ذهن‌ها آنقدر مسموم است که درک نمي‌شوند. حال حساب کنيد تمام اين اينها هم هزينه زماني دارد و هم مالي. 

اگر مردم حق خود را مطالبه نکنند، اتفاق مثبتي رخ نمي‌دهد

وي در ادامه، ضمن اشاره به انزوا و کناره‌گيري موزيسين‌هاي نسل‌هاي گذشته و عدم توليد آثار با کيفيت در دو دهه اخير، گفت: در اينباره از مردم و مخاطبان گلايه‌مند هستم؛ زيرا آدم‌ها بايد خواسته‌هايشان را مطالبه کند. بگذاريد مثالي بزنم. آنقدر اجناس چيني يا داخلي بي‌کيفيت به ما داده‌اند که اجناس با کيفيت را فراموش کرده‌ايم. مثلا آنقدر اجاق گازهاي بد يا ظروف بد به ما داده‌اند که اجاق گازهاي خوب و ظروف خوب و با کيفيت را فراموش کرده‌ايم. لذا تا مردم حق خود را مطالبه نکنند، اتفاق مثبتي رخ نمي‌دهد. آن‌ها بايد بدانند سطح زندگي ما از آنچه در آن قرار داريم بالاتر است، چه به لحاظ هنري، چه اقتصادي، چه مديريتي و و علمي. زماني که مطالبه‌اي وجود ندارد، آن‌هايي هم که براي احقاق آن تلاش کرده‌اند ديگر اشتياقي براي فعاليت ندارند. 

شايد به عنوان تهيه‌کننده بازگردم

اعتمادي با تاکيد بر اينکه به عرصه خوانندگي باز نخواهد گشت، گفت: شايد روزي به عنوان تهيه کننده به عرصه فعاليت باز گردم و براي خلق آثار خوب براي ساير هنرمندان در حوزه‌هاي مختلف تجارب بيست و هفت‌ساله‌ام را وسط بگذارم اما اينکه بخواهم به عنوان يک استار روي صحنه بروم خير. به هيچ وجه من الوجوه اين اتفاق نخواهد افتاد. طي ۲۷ سال حضورم در عرصه موسيقي بيش از صد و شصت کنسرت روي صحنه برده‌ام و در چند جشنواره بين المللي شرکت کرده‌ام و در همه آن‌ها مقام کسب کرده‌ام، بنابراين آنچه را بايد ببينم را ديده‌ام و تجربه کرده‌ام و در اين زمينه سطح بالاتري برايم وجود ندارد. 

خشايار اعتمادي در پايان گفت: من عاشق موسيقي هستم، اما قرار نيست مانند برخي از خوانندگان قديمي مثلا تا هفتاد، هشتاد سالگي روي صحنه بروم و آثار بيست سال پيشم را مدام بخوانم. اين کار براي خودم نيز فرسايشي است و اتفاق جديدي برايم محسوب نمي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره