نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
موسیقی

شگفتی‌های مغز در مواجهه با موسیقی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شگفتی‌های مغز در مواجهه با موسیقی

ايسنا/ يافته‌هاي جديد محققان نشان مي‌دهد در مغز هيچ مرکز ويژه موسيقي وجود ندارد، ولي موسيقي نقاط بسياري از مغز را درگير مي‌کند و به گفته يکي از محققان حوزه فيزيک و موسيقي، فطري بودن موسيقي مي‎‌تواند ناشي از اين امر باشد.

بيژن نوروز، مدير يکي از شرکت‌هاي استارت‌آپ‌هاي فعال در حوزه موسيقي علمي و نجومي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به توسعه فناوري‌هاي نوظهور در حوزه موسيقي با تاکيد بر اينکه چه بخواهيم و چه نخواهيم همگي ما در محاصره‌ موسيقي قرار داريم، گفت: شنيدن اوج نوازندگي يک ارکستر فرح‌بخش، چشمانمان را تر و در اعماق وجود ما رخنه مي‌کند. فيلم‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني در پس موجي از موسيقي که در پس‌ زمينه نواخته مي‌شود به آنچه مي‌بينيم، رنگ و بو مي‌بخشد.

وي با بيان اينکه اشتياق انسان به موسيقي در اعماق وجود ما ريشه دارد، اظهار کرد: بشر از سپيده ‌دم پيدايش فرهنگ مشغول به ساخت موسيقي بوده است، به گونه‌اي که انسان‌هاي نخستين، ‌بيش از ۳۰ هزار سال پيش فلوت‌هايي از جنس استخوان، سازهاي کوبه‌اي و زنبورک مي‌نواختند و تمام جوامعي که مي‌شناسيم دستي بر موسيقي داشته‌اند که اين امر نشان مي‌دهد تمايلات به موسيقي امري فطري و دروني است.

نوروز، تمايل نوزادان به صداهاي هم‌آهنگ و بي علاقگي آنها نسبت به اصوات ناموزون را از ديگر دلايل فطري بودن تمايل انسان به موسيقي دانست و ادامه داد: ولي اينکه «چرا موسيقي با دارا بودن محبوبيت جهاني و قدرتي که در برانگيختن احساسات ما دارد، تا اين اندازه نافذ و حائز اهميت است؟» سوالي است که هنوز هم دانشمندان علوم اعصاب، در اين زمينه به پاسخي نهايي نرسيده‌اند. اما طي سال‌هاي اخير به درک منسجم‌تري در مورد محل و نحوه‌ پردازش موسيقي در مغز رسيده‌اند و اين شالوده‌ يافتن پاسخ چنين پرسش‌هاي بنيادي است.

وي اضافه کرد: در مطالعات انجام‌ شده روي بيماران داراي آسيب‌هاي مغزي و تصويربرداري از افراد سالم هيچ مرکزي از مغز که مختص به موسيقي باشد، نشان داده نشد، ولي در عوض، موسيقي نقاط بسياري که در سرتاسر مغز قرار دارند از جمله آن بخش‌هايي که معمولاً در ديگر انواع شناخت دخيل هستند را درگير مي‌کند.

اين محقق حوزه موسيقي علمي با بيان اينکه اين نقاط فعال در مغز، در افرادي با تجارب و آموزه‌هاي موسيقايي مختلف متفاوت است، يادآور شد: گوش انسان کمترين سلول‌هاي حسي را نسبت به ديگر اندام‌هاي حسي دارد. در گوش ۳۵۰۰ ياخته مويي داخلي وجود دارد، در حالي ‌که در گيرنده‌هاي نوري چشم ما ۱۰۰ ميليون از اين ياخته‌ها وجود دارد. با اين وجود عکس‌العمل ذهني ما نسبت به موسيقي فوق‌العاده وفق پذير است؛ تا آنجا که حتي مطالعه‌اي کوچک در اين زمينه نيز قادر به بازنگاري روشي است که مغز داده‌هاي موسيقايي را حس مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره