برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
موسیقی

درباره آهنگ تیتراژ پایانی سریال «مستوران» با صدای محمد اصفهانی

منبع
فيلم نيوز
بروزرسانی
درباره آهنگ تیتراژ پایانی سریال «مستوران» با صدای محمد اصفهانی

فیلم نیوز/ درباره آهنگ تیتراژ پایانی سریال مستوران با صدای محمد اصفهانی که تقدیم به خسرو ترانه ایران است.

تیتراژ پایانی سریال مستوران به نام «در هوایات» توسط محمد اصفهانی نوشته شده است یکی آثار استاد موسیقی ایران محمدرضا شجریان خوانده شده است و همین امر باعث شده تا پس از مدت ها نام خسروی از موسیقی ایران بر صحنه تلویزیون بیاید. وی قطعه «در حیات» را پس از سی و هفت سال از ساخت آن توسط شجریان و مشکاتیان اجرا کرده است..

قطعه در هوایات در آلبوم «ماهور» (همکاری محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان و محمد موسوی) که برگرفته از یک کنسرت خصوصی است، منتشر شد. شجریان در این اثر شعر مولانا را با سه تار و نی در گوشه مثنوی های ماهور، شکسته، عراق و صخره می سراید: «روز و شب در هوای تو بی قرارم / شب و روز سر بر نمی دارم».

«ماهور» در سال 65 منتشر شد و حالا پس از 37 سال، محمد اصفهانی این قطعه را به عنوان تیتراژ پایانی سریال مستوران منتشر کرد و یاد استاد شجریان، استاد فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی از تهران تجلیل کرد. دانشگاه علوم پزشکی (1376) با وی آشنا شد و مفاهیم اولیه آواز را از وی آموخت. در قطعه اصفهانی میلاد بابایی آهنگساز، امیر عرشیا تنظیم و محمد فلاحی میکس و مسترینگ را انجام داده اند.

موسیقی متن سریال مستوران توسط شورا کریمی ساخته شد و محمد اصفهانی نیز ترانه تیتراژ پایانی آن را خواند.
موسیقی فصل دوم این سریال توسط «شورای کریمی» بر اساس تلفیقی از موسیقی ارکسترال، موسیقی الکترونیک و صداهای BFD طراحی شده است. کریمی برای این کار از سازهای کلاسیک ایرانی و شرقی مانند کمانچه و دودوک در کنار سازهای غربی مانند ویولن و ویولا و سازهای زهی، بادی و بادی چوبی و همچنین ارکستر الکترونیک استفاده کرده است. به نظر می رسد آهنگساز سعی کرده از فرم های مختلف موسیقی در کنار موضوعات مختلف مطرح شده در سریال استفاده کند و به همین دلیل هم می توان موسیقی ایرانی، هم موسیقی شرقی و هم موسیقی بین المللی را شنید.

کریمی با بیان اینکه کمتر از ده نوازنده او را در این کار همراهی کرده اند، می گوید: موسیقی مجموعه در دو قسمت ساخته شد؛ ابتدا قسمت هایی که قطعی می دانستیم ساخته شد و قسمت دیگری از قطعات را با توجه به آنچه در آن بود، دوباره ضبط کردیم. در واقع از آنجایی که موسیقی فضای مستقلی دارد، قطعاتی که سال ها پیش ساخته شده اند، بعدها توسط کارگردان در تصاویر سینمایی مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به شناختی که از کل داستان داشتیم، با هماهنگی کارگردان، چند آهنگ را جمع بندی و ضبط کردیم. قسمت ها جزو قطعات اصلی ما بودند اما قطعاتی که بعدا در تصاویر اضافه شد قسمت هایی بود که بسته شد و مطابق با قطعات اصلی گسترش پیدا کرد و ما آنها را بر اساس معیار صحنه ای که قرار است موسیقی داشته باشد قرار دادیم.

فصل دوم سریال مستوران به کارگردانی سیدعلی هاشمی توسط سازمان رسانه ای اوج تهیه و تولید شد که این شب ها از شبکه یک پخش می شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره