logo
  1. برگزیده
سیاسی

تاکید مجدد چین پس از اعتراض ایران: آنچه در بیانیه با امارات درمورد جزایر سه گانه گفتیم موضع ثابت ماست

منبع
انتخاب
بروزرسانی
تاکید مجدد چین پس از اعتراض ایران: آنچه در بیانیه با امارات درمورد جزایر سه گانه گفتیم موضع ثابت ماست

انتخاب/ رویترز نوشت: چین با وجود خشم تهران از پکن به دلیل اظهارات بی اساس این کشور در خصوص جزایر سه گانه ایرانی، امروز دوشنبه مجددا بر موضع خود تاکید کرد.
 
در ادامه این مطلب آمده است: چین هفته گذشته در بیانیه ای از تلاش های امارات برای دستیابی به یک «راه حل مسالمت آمیز» برای موضوع جزایر (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) حمایت کرد.
 
جزایر مورد ادعای امارات از سال 1971 پس پایان اشغال این جزایر توسط نیروهای انگلیسی و خروج آنها از خلیج فارس مجددا در اختیار ایران قرار گرفته است.
 

وزارت خارجه ایران روز یکشنبه سفیر چین در ایران را در اعتراض به «حمایت مکرر» چین از ادعاهای بی اساس امارات احضار و به وی اعلام کرد که «با توجه به همکاری راهبردی تهران و پکن، انتظار می‌رود که دولت چین موضع خود را در این زمینه بازبینی کند».
 
اما به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه بار دیگر از ایران و امارات خواست تا «اختلافات» خود را از طریق گفتگو و رایزنی حل کنند و مواضع چین در این مورد را «موضعی ثابت» توصیف کرد.
 
مائو نینگ در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اعتراض ایران به این موضع چین، گفت: «محتوای مربوطه در بیانیه مشترک چین و امارات متحده عربی با موضع چین مطابقت دارد».
 
چین در دسامبر 2022 نیز با صدور بیانیه ای مشترک با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با نادیده گرفتن تمامیت ارضی ایران و حق حاکمیت ایران بر جزایر ایرانی، خواستار تلاش برای حل و فصل موضوع جزایر سه گانه شده بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره