logo
  1. برگزیده
سیاسی

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره مراحل تأیید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ایسنا/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: تلاش ما این است که بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در نهایت صحت، اتقان و با سرعت انجام شود.

هادی طحان‌نظیف در یک گفت وگوی تلویزیونی درباره بررسی صلاحیت ۸۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: پرونده همه داوطلبان را از وزارت کشور تحویل گرفتیم و مهلت پنج روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت این افراد از امروز آغاز شد که اولین جلسه هم امروز برگزار شد. جلسات به صورت چند نوبته و فشرده برگزار می‌شود. در قانون پیش‌بینی شده که پنج روز دیگر هم برای بررسی صلاحیت داوطلبان می تواند مورد استفاده قرار گیرد که اگر لازم باشد از بخشی از پنج روز دوم استفاده کنیم و بنای ما این است که چون زمان تبلیغات بعد از بررسی صلاحیت‌ها انجام می شود، اگر نیاز بود از بخشی از این زمان دوم استفاده کنیم تا زمان تبلیغات بیشتر باشد.  

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که بررسی صلاحیت‌ها در نهایت صحت، اتقان و با سرعت انجام شود، ادامه داد: برخی مدارک و اسناد از خود داوطلب گرفته شده و ممکن است برخی استعلامات از دستگاه‌های مربوطه انجام شود.  مبنای ما قانون اساسی است. شرایط ریاست‌جمهوری در اصل ۱۱۵ قانون اساسی ذکر شده است که رئیس جمهور باید از بین رجال مذهبی و سیاسی بوده و ویژگی‌های ایرانی الاصل بودن، تابعیت ایران، مدیر و مدبر، حسن سابقه، امانت، تقوا،  مومن و معتقد به مبانی نظام و مذهب رسمی کشور را دارا باشد و تلاش ما این است که این موراد احراز شود.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: پرونده همه ۸۰ نفر یک به یک مطرح و سوابق و اطلاعات آنها بررسی شده و در نهایت با رای‌گیری کار سامان می‌یابد و به نتیجه می‌رسد و رای اعضای شورای نگهبان تعیین کننده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar