logo
  1. برگزیده
سیاسی

جلیلی: حداقل یازده سال روی شعارمان کار کردیم

منبع
تسنيم
بروزرسانی
جلیلی: حداقل یازده سال روی شعارمان کار کردیم

تسنیم/ نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم باید بدانند که حرف شما چیست و مطمئن باشند که به آن عمل می‌کنید؛ شعار ما نیز حاصل یک ماه اخیر نیست، حداقل یازده سال بر روی آن کار شده است.

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1403 صبح امروز در نشست جمعی از کارآفرینان، تولیدکنندگان و اهالی صنعت کشور بیان کرد: در 8 سال گذشته بیش از 30 دیدار و جلسه با اهالی صنعت کشور داشته‌ام؛ اگر بگویم ده‌ها کتاب در این زمینه که می‌توانست من را با این قبیل مشکلات بیشتر آشنا کند مطالعه کرده‌ام اغراق نیست.

وی افزود: برخی مشکلات صنعتی ریشه قدیمی دارد که لازم است به‌صورت ویژه برای آن کار شود؛ مطالعات و پیشنهادات ما به دولت‌های مختلف در این زمینه سالیان سال است انجام که شده و منحصر به دولت شهید رئیسی هم نیست. به لحاظ روش شناسی، اینکه ما بیاییم و صرفاً برخی مشکلات را مطرح کنیم هنر نیست. اگر می‌خواهیم مشکلات خصوصی‌سازی را برطرف کنیم باید ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم؛ البته ضعف‌هایی در بخش خصوصی وجود دارد که خود این موضوع باعث جلوگیری از تسهیل کار شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: کشور نقشه‌ی راه می‌خواهد؛ یعنی باید دانست که دقیقا مشکل کجاست تا بتوان آن را حل کرد. اینکه برخی اوقات کلی‌گویی انجام می‌شود نشان از آن دارد که عزمی برای حل مشکل وجود ندارد؛ باید از دیگران با هر سلیقه‌ای مشورت گرفت تا به مشکلات و راه‌حل‌ها آگاه‌تر شد. دولت به‌عنوان مبنای حل مشکلات باید انسجام داشته باشد؛ اگر ایرادی از کاری گرفته می‌شود باید به نیت حل آن مشکل باشد؛ انسجام دولت یعنی تمام ارکان آن خود را در مرتفع‌سازی مشکلات به‌صورت متفق‌القول سهیم بدانند.

جلیلی با بیان اینکه شعار دولت‌ در انتخابات باید چکیده برنامه چهار ساله آن باشد، خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که حرف شما چیست و مطمئن باشند که به آن عمل می‌کنید؛ شعار ما نیز حاصل یک ماه اخیر نیست، حداقل یازده سال بر روی آن کار شده است. باید ظرفیت‌های منابع طبیعی و نیروی انسانی کشور به‌درستی شناسایی شود؛ اگر می‌گوییم یک جهان فرصت، باید ثمره آن یک ایران جهش باشد؛ باید اشکالات ساختاری دولت برطرف شود؛ این کاستی‌ها نیز باید از قبل بررسی شده باشد؛ قبلا هم گفته‌ام، کار ما از فردای انتخابات شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: شروع کار برنامه هفتم همزمان با شروع دولت چهاردهم خواهد بود؛ یعنی یک راه مشخصی وجود دارد؛ البته ما نمی‌گوییم برنامه هفتم کامل است، اما در کل آن را مناسب می‌بینیم. نتیجه رشد منفی در دولت یازدهم و دوازدهم، عدم اتفاق نظر مجلس و دولت در برنامه ششم است؛ تنها برنامه‌ای که توسط مجلس نوشته شد برنامه ششم بود که دولت وقت نیز آن را قبول نداشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امروزه در بزنگاه تاریخی قرار داریم؛ ما در مباحث علمی عقب‌ماندگی نداریم و باید از این امتیاز در جهت رشد استفاده کنیم. انضباط مالی نیز در رشد تولید بسیار مؤثر است، اگر این انضباط وجود نداشته باشد اولین ضربه را تولیدکننده می‌خورد؛ اگر شما می‌گویید که می‌خواهم اقتصاد دولت فعال باشد، راه آن فعالیت و پیشرفت ریال و کاهش تولید پول است. بانک‌ها نیز تسهیلات را اول به نهادهای همکار خود و سپس به مشتری‌های تراز اول اختصاص می‌دهند و وقتی کار به تولیدکننده می‌رسد از نداشتن بودجه دم می‌زنند؛ دولت بنده به‌صورت جدی به اصلاح قانون نظام بانکی خواهد پرداخت؛ این اصلاح، ضامن رشد تولید و اقتصاد کشور خواهد بود.

جلیلی خاطر نشان کرد: هدف ما ایجاد بستر ایفای نقش تمام مردم در حکمرانی جامعه است؛ اگر ما برای ظرفیت‌های مردمی خود برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم جهش اقتصادی ایجاد کنیم. احیای کارخانه هپکو و آذراب جزو همین قبیل اقدامات دولت شهید رئیسی بود. باید میدان را شناخت، اگر رقیب و رفیق‌مان را نشناسیم زمین خواهیم خورد؛ عده‌ای می‌گفتند با گفتگو می‌شود همه مشکلات را حل کرد، ما نمی‌گوییم نمی‌شود، اما اگر طرف مقابل خلف وعده کرد چه؟ جواب این است که نباید کشور را معطل آن‌ها نگه داشت.

وی در پایان گفت: آمریکایی‌ها پس از خلف وعده برجام می‌گفتند که هیچ‌کس نباید از ایران نفت بخرد؛ من همان موقع نامه‌ای به دولت وقت نوشتم که شما از این راه‌ها می‌توانید نفت را به هر میزان که می‌خواهید بفروشید که به آن توجهی نشد.

جلیلی: در فرصت تاریخی قرار داریم

به گزارش تسنیم، جلیلی هم‌چنین شبکه گذشته در دیدار با جمعی از هنرمندان بیان کرد: من معتقدم فرهنگ هنر و اندیشه ما بیشترین فرصت را برای ما ایجاد می‌کند؛ قدرت‌ها و موفقیت‌های ما به‌واسطه فرهنگ شکل گرفته است؛ در دفاع مقدس موفقیت ما به پشتوانه فرهنگ‌مان رقم خورد.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت حضورش در عرصه انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ما یک فرصت تاریخی و تمدنی داریم که بی‌نظیر است؛ یکی از ماموریت‌های ما این است که از این فرصت استفاده کنیم. تمدن چگونه شکل می‌گیرد؟ وقتی که یک فکر امتداد پیدا کند و وارد عرصه عمل شود. اندیشه دکارت وارد عرصه عمل شد و تمدن غرب شکل گرفت. کار امام این بود که اندیشه اسلامی را امتداد داد. این تمدن سازی، می‌تواند آن کامیابی و نیک فرجامی در دنیا و آخرت را برای یک جامعه داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: باید بدانیم که چه زمانی می‌توانیم از فرهنگ و هنر به بهترین شکل استفاده کنیم؟ وقتی که اندیشه و هدفی که می‌خواهیم به آن برسیم را به درستی بشناسیم. رساندن اندیشه به هدف، نیاز به هنر دارد؛ ویژگی هنر این است که می‌تواند یک مفهوم را به بهترین شکل منتقل کند. چیزی که با سخنرانی در دو ساعت منتقل می‌شود را می‌توان در یک کاریکاتور نشان داد.

جلیلی اظهار داشت: اگر دولتی این را نفهمد، نمی‌تواند آن قدرت و استعدادها را به حرکت درآورد. حکومت باید دست هنرمند را بگیرد و از او کمک بخواهد. اگر عرصه هنر استفاده نشود، در جهت عکس از آن استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: چه کسانی می‌توانند عرصه هنر را مدیریت کنند؟ ما به مدیری در عرصه هنر نیاز داریم که با عمق راهبردی این عرصه را بفهمد. مدیری که اگر خودش خلاق و تولیدکننده‌ی فرهنگ و هنر نباشد، ولی حداقل مصرف‌کننده‌ی حرفه‌ای این عرصه باشد تا بتواند عرصه هنر را جهت دهد. اگر عرصه هنر فعال شود جامعه در یک مسیر صحیح حرکت می‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: یک جهان فرصت در صورتی می‌تواند نتیجه‌اش یک ایران جهش شود که به هنر پرداخته شود. چرا در سال‌های اول انقلاب جهش‌هایی در عرصه‌های مختلف شکل گرفت و حرکت کرد؟ به‌خاطر هنربود، هر کسی که منتخب مردم شد، مردم باید او را کمک کنند تا این عرصه نادیده گرفته نشود.

جلیلی گفت: ماشین دولت و کل جامعه به هنر نیاز دارد تا به حرکت درآید؛ دولت چهاردهم در اجرای برنامه هفتم باید 8 درصد رشد اقتصادی را حاصل کند. در دولت قبل رشد اقتصادی تقریباً صفر بوده است. چگونه می‌توان این رشد را ایجاد کرد؟ یک بخش این است که باید تمام ظرفیت‌های کشور را به حرکت درآورد و با استفاده درست و صحیح و به‌موقع از هنر با کمک مدیرانی که فهم این موضوعات را دارند بتوانیم با ظرفیت هنر هم دولت و هم تمام استعدادها را به حرکت وادار کنیم.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره