logo

فؤاد ایزدی: بداخلاقی‌های مناظرات غرب نباید در انتخابات ما باشد

منبع
فارس
بروزرسانی
فؤاد ایزدی: بداخلاقی‌های مناظرات غرب نباید در انتخابات ما باشد

فارس/ کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بداخلاقی‌های مناظرات غرب نباید در انتخابات ما باشد، اظهار کرد: در آمریکا در مناظرات چیزی به نام اخلاق وجود ندارد و اینکه به‌راحتی تهمت می‌زنند و به شیوه بدی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در 20 خرداد ماه پس از اتمام بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان از سوی وزارت کشور اعلام شد.
بدین ترتیب شش نفر از داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از جمله مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان نامزد معرفی شدند.
مناظرات از روز دوشنبه 28 خرداد آغاز می‌شود و نامزدها در 5 مرحله با یکدیگر به گفت‌وگو و پاسخ به برخی پرسش‌های مجری ربنامه خواهند پرداخت.
در این باره رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در فرمایشات خود بر حاکم بودن اخلاق در مناظرات اشاره کرده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد رحلت حضرت امام (رحمةالله‌علیه) انتخابات پیش‌رو را کاری بزرگ و پدیده‌ای پر دستاورد دانستند و گفتند: اگر ان‌شاءالله این انتخابات به خوبی و با شکوه و عظمت برگزار شود و بعد از این حادثه تلخ، مردم مسئول بعدی را با آراء بالا انتخاب کنند، دستاوردی بزرگ برای ملت ایران خواهد بود و انعکاس فوق‌العاده‌ای در دنیا خواهد داشت، بنابراین انتخابات ۸ تیر بسیار مهم است.
رهبر انقلاب با تأکید بر ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها، گفتند: بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. صحنه انتخابات، صحنه عزت و حماسه و رقابت برای خدمت است نه میدان کشمکش برای تصاحب قدرت، بنابراین کسانی که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، رعایت اخلاق را وظیفه خود بدانند تا خدای متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند و ان‌شاءالله یک رئیس‌جمهور شایسته برای ملت ایران تعیین شود.
در مناظرات آمریکایی اخلاق وجود ندارد
در همین راستا، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با فارس، درباره نحوه مناظرات انتخاباتی در ایران و آمریکا، گفت: مناظرات در آمریکا ذیل یک کمیته‌ای مدیریت می‌شود که 6 عضو دموکرات و 6 عضو جمهوری‌خواه دارد لذا از این جهت معمولا افرادی که حزب سومی ثبت نام کردند اجازه حضور در مناظرات را پیدا نمی‌کنند.
وی افزود: در 50 سال گذشته تنها یک مورد در آمریکا بوده که یک فرد سومی اجازه حضور در مناظره را پیدا کرده است و معمولا این اتفاق رخ نمی‌دهد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در آمریکا با اینکه در هر دوره انتخابات ریاست جمهوری 4 تا 5 نفر نامزد هستند اما چون کمیته مناظره دو حزبی است لذا نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه در ان حضور می‌یابند و نامزدهای دیگر اجازه حضور ندارند.
ایزدی ادامه داد: یکبار یکی از اعضای حزب سبز که نامزد ریاست جمهوری در آمریکا بود برای مناظرات اجازه ورود نداشت اما وقتی وارد دانشگاهی شد که مناظرات در آنجا انجام می‌شد اما او را دستگیر کردند و به زندان بردند.
وی خاطرنشان کرد: چون در آمریکا سیستم دو حزبی دیکتاتوری است لذا همین دو حزب در انتخابات‌ها حضور دارند و مابقی احزاب سانسور می‌شوند و حضور ندارند اما در ایران 4 نفر، 6 نفر و یا بیشتر یا کمتر و از هر حزبی در انتخابات‌ها حضور دارند لذا ما مناظره 2 نفر نداریم مگر اینکه دور دوم انتخابات باشد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: در آمریکا در مناظرات چیزی به نام اخلاق وجود ندارد و اینکه به‌راحتی تهمت می‌زنند و به شیوه بدی با یکدیگر صحبت می‌کنند که نمونه آن در مناظره ترامپ و کلینتون وجود داشت بنابراین در مناظرات آمریکا رعایت اخلاق وجود ندارد.
مردم بداخلاقی در مناظرات را نمی‌پسندند
ایزدی عنوان کرد: در ایران چون افراد می‌خواهند رئیس‌جمهور یک کشور اسلامی شوند لذا با تکیه بر قید اسلام باید نامزدها از اخلاق اسلامی بهره‌ای برده باشند و پایبند به این اخلاق باشند لذا زمانیکه مردم می‌بینند نامزدها برای رسیدن به پست سیاسی از هر ابزار و از هر نوع ادبیاتی استفاده می‌کنند قطعا آن را نمی‌پسندند بنابراین اینکار برای خود نامزد انتخاباتی هم مناسب نیست.
وی اظهار کرد: در آمریکا چون سیستم سرمایه‌داری است، نامزدها در عمل کارگزاران شرکت‌ها و صنایع می‌شوند که آن شرکت و صنایع را نمایندگی می‌کنند لذا اگر صحبتی از مردم می‌کنند جنبه کلیشه‌ای دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: در ایران رئیس جمهور باید نماینده مردم باشد، نامزدها نباید در معرض نهادهای قدرت و ثرورت قرار گیرند و لذا خیلی نباید تبلیغات رد جمهوری اسلامی پولی شود و هزینه کلان پیدا کند.
ایزدی در پایان گفت: باید در کنار رعایت اخلاق و تنوع حضور نامزدها، باند بازی، گروکشی و فشارهای غیر مسئولانه نیز که معمولا در سیستم‌های غربی حضور دارد نباید در مناظرات کشور دیده شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
پس از این بخوانید
پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر