logo
  1. برگزیده
سیاسی

آغاز به‌کار اجلاس وزرای خارجه «مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا» در تهران

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آغاز به‌کار اجلاس وزرای خارجه «مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا» در تهران

ایسنا/ اجلاس وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به ACD روز دوشنبه در تهران آغاز به کار کرد.

نوزدهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران و با حضور «علی باقری» سرپرست وزارت خارجه ایران در هتل پارسیان آزادی تهران آغاز شد.
مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در سال ۱۳۸۱ ایجاد شد و در حال حاضر کشورهایی چون ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای آن را تشکیل می‌دهند.
در ابتدای مراسم افتتاحیه، یاد شهیدان «سید ابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهید جمهوری اسلامی ایران با قرار دادن عکس‌هایی از آن ۲ شهید، گرامی داشته شد. 
جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۸۳ به عضویت مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا درآمد و از جمله اعضای فعال آن به شمار می‌رود، از سال گذشته میلادی ریاست این مجمع را بر عهده گرفته و تا آخر سال جاری میلادی ۲۰۲۴) این ریاست ادامه خواهد داشت.
مجمع ACD یکی از فراگیرترین تشکل‌های بین‌الدولی در سطح آسیا محسوب می‌شود و اهداف چندگانه‌ای را از طریق گفت‌وگو و اجرای پروژه در حوزه‌هایی همچون مواصلات و ارتباطات، علوم، فن آوری و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی، امنیت غذایی، امنیت انرژی، امنیت آبی، فرهنگ و گردشگری و توسعه فراگیر و پایدار دنبال می‌کند.
قرار است در پایان نشست وزرای امور خارجه، «بیانیه تهران» به تصویب برسد. بر اساس آن‌چه که گفته شده، انتظار می‌رود  در این بیانیه علاوه برحوزه‌های همکاری مابین اعضای مجمع به موضوعات مهمی همچون مسأله فلسطین و غزه نیز پرداخته شود.
در نوزدهمین اجلاس مجمع، وزرای امور خارجه و مقامات حاضر در خصوص آماده‌سازی‌های لازم برای برگزاری نشست سران مجمع در قطر در مهرماه جاری نیز تبادل نظرخواهند کرد.
ایران در طول یک سال گذشته که ریاست مجمع را برعهده داشته، تلاش کرده که در این سازمان بین‌المللی اهداف چندگانه‌ای را از طریق گفت‌وگو و اجرای پروژه در ۶ حوزه مواصلات، علوم، فن‌آوری و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی، امنیت غذایی، امنیت انرژی و امنیت آبی، فرهنگ و گردشگری و توسعه فراگیر و پایدار دنبال کند و در همین راستا تعیین یزد به عنوان «پایتخت گردشگری ACD در سال ۲۰۲۴» و برگزاری برخی برنامه‌ها در آن، برگزاری نشست اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو ACD در اصفهان و تصویب سند همکاری بخش‌های خصوصی از جمله اقدامات صورت گرفته در این چارچوب است.
بر اساس آنچه که «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده، تهران طی روزهای یکشنبه و دوشنبه میزبان ۴۱ هیات است که ۲۵ هیات در سطح وزیر خارجه، قائم مقام  و معاون وزیر خارجه در این نشست شرکت می‌کنند.
صفری درباره ترکیب این ۲۵ هیأت نیز گفت: «۱۱ تا ۱۲ وزیر خارجه، پنج تا ۶ قائم مقام وزیر خارجه و بقیه معاون وزیر خارجه در این نشست شرکت می‌کنند».
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین خبر داد که در نشست تهران دبیرکل جدید این مجمع انتخاب خواهد شد.
معاون وزارت خارجه ایران درباره نامزدهای دبیرکلی این مجمع نیز گفت: «کشورهای ایران، کویت و تایلند افرادی را برای این موضوع معرفی کرده‌اند و ما تلاش می‌کنیم که بتوانیم دبیر کلی این مجموعه را بر عهده بگیریم».
روز یکشنبه نشست مقامات ارشد مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) به ریاست «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.
مقامات ارشد ۳۲ کشور در این جلسه، ضمن بررسی آخرین تحولات مجمع، اسناد نشست وزرای امور خارجه نظیر بیانیه تهران، آئین کار و مقررات دبیرخانه این مجمع جهت تصویب در نشست وزرای خارجه ACD را مورد بررسی قرار دادند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar