logo

هاشمی طبا: انتخابات ریاست جمهوری دو مرحله‌ای خواهد شد

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
هاشمی طبا: انتخابات ریاست جمهوری دو مرحله‌ای خواهد شد

نامه نیوز/ فعال سیاسی گفت: هرچند امکان دارد برخی نامزدها به نفع نامزد خاصی کنار بروند اما در نهایت انتخابات ریاست جمهوری دو مرحله‌ای خواهد شد.
 
اصولگرایان انقلابی بعد از پیروزی در انتخابات اسفندماه 1402 به چنان درجه از اعتماد به نفسی رسیده بودند که پیش پیش خود را پیروز رقابت هشتم تیرماه تصور می کردند، از این رو صف بلند بالایی از وزرا و معاونان سیدابراهیم رئیسی و شخصیت های اصولگرا به ستاد انتخابات کشور رفتند و ثبت نام کردند. حتی وقتی شورای نگهبان ترکیب کاندیداهای تأییدصلاحیت شده را اعلام کرد، این باور وجود داشت که یک اصولگرا به پاستور می رود و راه دولت سیزدهم را ادامه می دهد اما به یکباره معادلات تغییر کرد.

با آمدن ظریف به میدان و پشتیبانی تمام قد او از مسعود پزشکیان شیب اقبال به این نامزد اصلاح طلب به طور معناداری صعودی شد و امروز براساس تمام نظرسنجی ها مسعود پزشکیان در صدر اقبال عمومی قرار دارد حال آنکه تا شنبه دوم تیرماه این جایگاه متعلق به سعید جلیلی بود.

تغییر معادلات صحنه رقابت برخی اصولگرایان را به این دغدغه انداخته که برای حفظ شانس پیروزی چاره ای جز ائتلاف و اجماع روی یک نامزد نیست اما این تحلیل مخالفان جدی هم دارد، آنها معتقدند سبد رأی قالیباف و جلیلی قابل جمع نیست و کناره گیری یکی از آنها در این مقطع زمانی تنها راه پزشکیان را در همین مرحله نخست به سمت پاستور هموار می کند.

مصطفی هاشمی طبا در گفتگو با نامه نیوز درباره وضعیت رقابت های انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گفت: تنها براساس اطلاعات و دیتاهای واقعی می توان قضاوت درستی درباره سبد رأی نامزدها داشت. با وجود نتایج نظرسنجی هایی که منتشر می شود، معتقدم هیچ اطلاعات صحیح و قطعی نه از اجتماع وجود دارد و نه از پشت صحنه‌.

وی افزود: اکثر کسانی هم که در این روزها پیش بینی هایی را مطرح می کنند بیشتر تحلیل شان براساس علاقه شخصی و آنچه دل شان می خواهد اتفاق بیفتد، است اما من براساس اطلاعاتم همواره قضاوت می کنم و چون اطلاع روشنی از اوضاع و معادلات اجتماعی ندارم، ترجیح می دهم فعلا صبر کنم.

این فعال سیاسی درباره تأثیر اجماع اصولگرایان بر معادلات صحنه رقابت اظهار کرد: هرچند امکان دارد برخی نامزدها به نفع نامزد خاصی کنار بروند اما در نهایت انتخابات ریاست جمهوری دو مرحله‌ای خواهد شد.

وی درباره احتمال تکرار انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 با شکل گیری یک موج مشارکت مردمی در روزهای آخر تبلیغات نامزدها یادآور شد: مردم نسبت به آن دوره استقبال کمتری از انتخابات ریاست جمهوری خواهند کرد بنابراین احتمال کمی می دهم که در همین مرحله از انتخابات نامزد پیروز مشخص شود.

هاشمی طبا درباره نامزدهای احتمالی راه یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنوز معادلات صحنه مشخص نیست که بگوییم اگر انتخابات به مرحله دوم برود، این دو نامزد با هم رقابت خواهند کرد. باید چند روزی حوصله کرد تا نتیجه واقعی رقم بخورد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره